Autot

IS ensitesti: Tällainen on uusi VW Golf – uusia digiherkkuja ja uusi TSI-moottori, ajoimme uutuuden etukäteen Espanjassa

Julkaistu:

ensitesti
VW Golfin uudistuksen pääpaino on hienosäädössä.
Tehdäänpä yksi asia heti alkuun selväksi: VW Golfin tämänkertainen uudistus ei ole perinteisiä kriteereitä käyttäen mitenkään mullistava, vaan pikemminkin vain jonkinlainen muodistus. Jopa valmistaja itse puhuu päivityksestä, eikä faceliftista.

Sen verran saksalaista autoikonia ja roolimallia kuitenkin nyt muutetaan, että oikeita uutisiakin riittää kerrottavaksi. Jos päivittyneet avustimet ja uudet lisävarusteiset digiherkut jätetään laskuista pois, oleellisinta uudessa Golfissa on aivan uusi, 1,5-litrainen TSI Evo -bensiinimoottori.


Ulkoisesti Golf muuttuu juuri sen verran, etteivät nykyiset mallit ala heti näyttää vanhentuneilta, mutta uusia voidaan kutsua uusiksi. Varovainen muotoiluideologia toimii tietenkin uudistusten yhteydessä hyvin, mutta pitkässä juoksussa autot ovat vaarassa jäädä ilmeiltään laimeiksi. Toisaalta Golfia on myyty historiansa aikana maailmanlaajuisesti jo yli 33 miljoonaa kappaletta, joten on reseptissä taikansakin.

Tällä kertaa muutetut yksityiskohdat rajoittuvat uuteen etumaskiin ja uusiin etu- ja taka-led-valoihin sekä hienoisesti muutettuihin etu- ja takapuskureihin. Sisällä nähdään uusittu kojelauta sekä keskikonsoli, ja kaikki tietoviihdejärjestelmät päivitetään suuremmiksi.


Tuttuun tapaan Golfiin on tarjolla käyttövoimaksi sähkö-, hybridi-, bensiini-, diesel- sekä maa- tai biokaasumoottori. Kuuma uutuus on kuitenkin kahtena eri tehoversiona tuleva uusi bensiinimoottori. Niistä 1,5-litrainen TSI Evo tarjoaa 150 hevosvoimaa ja on käynniltään sivistynyt ja hiljainen, sekä jaksaa vetää kohtuullisen hyvin jo heti tyhjäkäyntialueen yläpuolelta. Hepat siivittävät Golfia mukavan vaivattomasti, vaikka vääntöä ei ylettömästi olekaan tarjolla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miedommassa 130 hv:n versiossa samasta moottorista esitellään laajennettu rullaustoiminto, jolloin moottori sammutetaan täysin, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta. Toiminto on tuttu hybrideistä, mutta otetaan käyttöön nyt TSI:n yhteydessä.


Rullaustoiminnon avulla pyritään tietenkin polttoaineenkulutuksen vähennykseen. Tämä versio ei kuitenkaan ollut koeajettavissa.

Räväkämpänä uutuutena nähdään myös 310 hevosvoiman Golf R Hatchback 2,0 TSI. Golf R ja R Variantin tehot ovat kasvaneet edellisestä mallista kymmenellä pollella.

Ajo-ominaisuudet Golfissa ovat ennallaan. Ohjaustuntuma on hyvä, jarrut terhakkaat ja kokonaistuntuma ratin takana tutun neutraali asvalttipinnalla. Puoliautomaattiset avustinjärjestelmät ovat lisääntyneet huimaa tahtia ja toimivat hyvin.


Varustetasot ovat entiset. Jo keskimmäiseen Comfortlineen sisältyvät muun muassa kahdeksantuumainen Composition Media radio, automaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera, mukautuva tasanopeudensäädin sekä ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnoin, sisältäen myös jalankulkijatunnistuksen.

Highline-varustelutasossa ostaja saa myös uudet, muodikkaat led-ajo- ja takavalot sekä digitaalisen mittariston, Active Info Displayn, paljon muun ohella.

Uuden Golfin hinnat ovat monien mallien osalta laskeneet edellisiin verrattuna, mutta uuden 1,5-litraisen 110 kW:n TSI:n tuotanto alkaa Suomen markkinoille vasta huhtikuussa, joten tämän uutuuden hinnat ovat vielä hämärän peitossa. Muutoin uudet Volkswagen Golfit saapuvat Suomeen maaliskuussa, sähköinen e-Golf ja maa- ja biokaasumalli TGI hieman tuonnempana.

Volkswagen Golf 1.5 TSI BMT 110 kW Highline

Moottori R4, 1498 cm³, turbo, 110 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1500–3500 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 216 km/h Kulutus 4,9 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 110 g/km Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4258, l 1799, k 1492 mm, akseliväli 2620 mm, omamassa 1300 kg, tavaratila 380–1270 l, tankki 50 l Hinta vahvistamatta
Tuoreimmat