Ajoneuvokanta jatkaa vanhenemistaan – Trafin mittarit eivät näytä toivottuja lukemia, asiantuntija mainitsee myös dieselautojen käytön rajoittamisen - Autot - Ilta-Sanomat

Ajoneuvokanta jatkaa vanhenemistaan – Trafin mittarit eivät näytä toivottuja lukemia, asiantuntija mainitsee myös dieselautojen käytön rajoittamisen

Suomen ajoneuvokanta on yksi Euroopan unionin vanhimmista. Ajoneuvokannan ikä on jatkanut tasaisesti vanhenemistaan, mutta viitteitä murroksestakin voi jo Trafin mukaan aistia.

15.2.2017 10:32

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi seuraa säännöllisesti ajoneuvokannan tilaa osana liikenteen turvallisuuden tilan ja kestävyyden seurantaa.

– Vaikka Suomen teillä liikkuvien autojen keski-ikä nousee edelleen, niin positiivista on, että uusien, ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2- eli hiilidioksidipäästöt jatkavat laskuaan. Myös vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteellinen osuus on kasvanut, vaikka kokonaisuutena niiden osuus ajoneuvokannasta onkin vielä hyvin pieni, kertoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Trafi seuraa kannan uudistumista eri mittareiden avulla.

Liikennevalomalliin esitetyistä tavoitteista monet, kuten esimerkiksi ajoneuvokannan uusiutumisvauhti, eivät kuitenkaan ole tällä hetkellä toivotussa vauhdissa.

Uudet liikkumiskäytänteet voivat tuoda muutosta myös ajoneuvokannan ikään

Helppoja ratkaisuja ei välttämättä ole näköpiirissä, mutta Trafin mukaan autoilu- ja ylipäätään liikkumistrendien muutokset näkynevät aikanaan myös ajoneuvokannassa.

– Esimerkiksi, jos autojen yhteiskäyttö lisääntyy eikä auton omistamista jatkossa pidetä enää niin oleellisena, voi autokanta nuorentua ja vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus autoista voi lisääntyä aiempaa nopeammin, pohtii Ampuja.

Autoilun murroksesta kielii niin ikään kansainvälinen kehitys, joka voi viedä myös meillä vaihtoehtoisten käyttövoimien suuntaan.

Suomessa viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli ladattavia hybridihenkilöautoja yli 2 400 ja täyssähköautoja reilut 840 eli yhteensä yli 3 200, mikä oli 1 700 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat auttavat osaltaan ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, mutta tämän lisäksi myös ilmanlaatuun liittyvät asiat vaikuttavat autoiluun.

– Maailmalla on kaupunkeja, joissa dieselautojen käyttöä on jouduttu rajoittamaan ilmansaasteista ihmisille aiheutuvan terveysriskin vuoksi, toteaa Trafin johtaja asiantuntija Ampuja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?