Oulun seudun autoja hajottava mysteeri on ratkeamassa – Asiantuntija Kalevalle: ”Ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön” - Autot - Ilta-Sanomat

Oulun seudun autoja hajottava mysteeri on ratkeamassa – Asiantuntija Kalevalle: ”Ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön”

Autojen jakohihnoja vuosikaudet hajottanut ja myös ennenaikaisia moottorivaurioita aiheuttanut ilmiö on ehkä vihdoinkin tiedossa, kertoo sanomalehti Kaleva.

13.2.2017 9:48

Vesitalousasiantuntija Arto Lehto Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen vesistöyksiköstä arvelee Kalevalle, että Raahen ja Tornion välillä autoilijoita pitkään koetelleen jakohihnaongelman aiheuttaja on happamuus.

Happamuus taas aiheutuu todennäköiseseti Oulun seudulla asfaltissa käytetystä kiviaineksesta, joka louhitaan ns. mustaliuskealueelta.

– Jakopääkoteloissa on ruskeaa pölyä, joka ilmiselvästi viittaa tähän ilmiöön. Liukoista rautaa irtoaa asfaltin kiviaineesta asfaltin kulumisen yhteydessä, ja se reagoi hapen ja lämmön kanssa, jolloin liukoisen raudan olomuodon muutos tapahtuu. Kun rauta joutuu auton jakopääkoteloon veden mukana, se näkyy ruskeana värinä, Lehto kertoo Kalevalle.

Raahen ja Tornion välillä liikkuvien autojen jakohihnoja on viime vuosien mittaan hajonnut huomattavan paljon. Huoltojen yhteydessä on paljastunut myös normaalia enemmän jakohihnojen ennenaikaista vaihtotarvetta.

Käytännössä Raahe–Oulu–Tornio-tieosuudella autoilevien on pitänyt vaihtaa jakohihna 100000 ajokilometrin välein, vaikka suositus olisi ollut esimerkiksi 180000 kilometriä.

Kalevan mukaan Oulun jakohihnaongelmien aiheuttaja on kuitenkin virallisesti yhä epäily- ja tutkinta-asteella.

Hihnojen ennenaikaisiin hajoamisiin on joka tapauksessa löytymässä Kalevan mukaan ainakin yksi lupaava ratkaisu, eli jakohihnakotelon paineistus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?