Yhdysvaltalainen täyssähköautojen valmistaja Tesla on taas esitellyt uudet versiot Model S- ja Model X -malleistaan. Tärkein uusi ominaisuus on molemmissa kapasiteetiltaan suurempi akusto, joka liitetään uusiin 100D-versioihin. Viime aikoina Teslan mallien maksimitoimintamatkat ovat kasvaneet pieninä hyppäyksinä useita kertoja.
Suurempien akkujen ansiosta uusilla Tesloilla pääsee jälleen entistä pidemmälle yhden latauksen voimin. EPA-standardin mukaiset 632 km:n ja 565 km:n toimintamatkat tarkoittavat, että kyseessä ovat Suomen markkinoiden pisimmin toimintasätein varustetut sähköautot.
Kuten tunnettua, virallisiin toimintamatkoihin tai kulutuksiin on käytännössä mahdoton päästä, olivatpa kyseessä sitten polttomoottori- tai sähköautot.
Talvellakin 345 kilometriä
Maantieajossa Tesloista vähemmällä kulutuksella selviävän Model S:n energian keskikulutus on Suomen ajo-olosuhteissa testattuna latausperusteisesti kesällä noin 25 kWh/100 km, ja talvioloissa lämmityksen vaatima kulutus huomioiden enemmän, noin 29 kWh/100 km/h. Näin ollen uuden mallin todelliseksi toimintamatkaksi yhdellä latauksella muodostuu olosuhteista riippuen 400–345 kilometriä.
Arkiajossa tämä tarkoittaa, että kesällä uudella Model S 100D-mallilla saattaisi parhaimmillaan jo taittaa matkan Helsingistä Tampereelle ja takaisin lataamatta autoa välillä. Talviolosuhteissa akkua pitäisi ladata esimerkiksi Akaalla sijaitsevalla Teslan Supercharger-latausasemalla, jossa autolle saavutetaan 20 minuutissa testatusti 120 lisätoimintakilometrin latausnopeus.
Ei joka kukkarolle
Teslan ongelma on edelleen sen korkea hankintahinta, joka tekee siitä auttamattomasti uutena vain hyväosaisten auton. Esimerkiksi Tesla Model S 90D – jossa on siis uutuutta hieman kapasiteetiltaan pienempi akusto – maksaa Suomessa 106 500 euroa. Uusien 100D-versioiden Suomen hintoja ei ole vielä julkistettu, oletettavasti se asettuu jonnekin 110 000–120 000 euron välimaastoon.