Hallitus hyväksyi suunnitelman: Perinteisiä bensa- ja dieselautoja ei enää myydä vuonna 2030

Hallitus on hyväksynyt liikenteen käyttövoimia koskevan ohjelman vuosille 2017-2030. Käytännössä pannaan joutuvat muun muassa nykydieselit.

Kuvassa Hondan vetyauto Clarity. IS kokeili kyseistä autoa vuonna 2010.

3.2.2017 16:40

Muutama päivä sitten hyväksytyssä ohjelmassa asetetaan kansalliset tavoitteet liikenteen eri käyttövoimien käytölle, vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien autojen määrille sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkolle.

Käytännössä tavoitteena on, että tieliikenne olisi vuonna 2050 lähes nollapäästöistä.

Ohjelmassa esitetäänkin, että vuonna 2030 kaikki Suomessa myytävät uudet autot voisivat hyödyntää joko sähköä, vetyä tai maa- ja biokaasua tai nestemäisiä biopolttoaineita myös korkeina pitoisuuksina.

Autokaluston osalta tämä tarkoittaisi sitä, että tuolloin Suomessa ei voisi enää myydä nykyisen kaltaisia perinteisiä bensiini- ja dieselautoja.

Huimat tavoitteet latauspisteille

Ohjelmassa esitetään lisäksi että sähköllä liikkuvien autojen julkisia latauspisteitä tulisi olla vähintään 2000 kappaletta vuonna 2020 ja 25000 kappaletta vuonna 2030.

Julkisella latauspisteellä tarkoitetaan latauspistettä, joka on kenen tahansa kuluttajan käytettävissä.

Lisäksi Suomessa olisi liikennekaasun, eli maa- ja biokaasun jakeluasemia vuonna 2020 noin 50 kappaletta. Vetyasemia olisi puolestaan vuonna 2030 yhteensä noin 20 kappaletta.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?