IS koeajoi: Kia Sportagen mallivuosi 2017 – valikoimassa uusia versioita - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Kia Sportagen mallivuosi 2017 – valikoimassa uusia versioita

Kian Sportage-mallisto on laajentunut uuteen mallivuoteen. Etuvetoautomaattia lukuun ottamatta päivitykset jäävät kuitenkin pieniksi.

EX-mallin vanteet ovat 17-tuumaiset. Alustan pintakovuutta voisi häivyttää varmemmin halvemman mallin eli LX:n 16-tuumaisilla renkailla.­

5.2.2017 8:55

Vuoden vaihtuminen on tuonut Sportagen mallirepertuaariin kaksi uutuutta lisää, eli EX-tasoisen bensanelivedon sekä etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmän 1,7-litraisella CRDi -dieselillä jatkettuna.

Kokeilimme näistä uutta etuvedon ja automaatin yhdistelmää.

Vaikka ihan kunnon talvikeliin osunut koeajo toikin esiin etuvedon asettamat etenemisrajoitteet, voi etuvetoautomaatin sanoa olevan erityisesti dieselin kera varsin tervetullut lisä Sportage-mallistoon.

Ratin lämmitysvastus on Kialla vakioherkku. Kovassa pakkasessa ruorin lämpiäminen otti kyllä enemmän kuin vain hetken.­

Auton voimalinja on kaiken kaikkiaan miellyttävä, eikä kaksoiskytkinlaatikossa sen paremmin kuin paketissa muutenkaan ole juuri moittimista.

Positiivista oli myös koeajokulutus, joka pysyi automaattivaihteistosta huolimatta – tai oikeastaan juurikin laatikon modernista toteutuksesta johtuen – yllättävän aisoissa.

Käytännössä diesel-Sportagella pääsi ajotyylistä juuri tinkimättä helposti keskimäärin viitosella alkaviin lukuihin.

Uuden Sportagan keula erottuu erityisesti etukulmiin nostetuilla ajovaloillaan.­

Liukas keli toi esiin hyvin myös Sportagen ohjauksen ominaisuudet. Auton tunto tiehen on kyllä kelvollinen ja pyörien asento käy kuljettajalle talvikelissäkin selväksi, mutta ajoltaan Kia Sportage on silti pikemminkin arkea ja helppokäyttöisyyttä kuin varsinaista ajamisen iloa korostava kokonaisuus.

Jos katsoo pelkkää auton näyttävää ulkonäköä, kokonaisuus ei tunnu näiltä osin aivan tasapainoiselta. Lisäksi muuten hyvin toimivassa jousituksessa oli havaittavissa hieman pintakovuutta.

Melutaso vaikutti sen sijaan ainakin koeajoauton kitkarenkailla korvin kuultavasti miellyttävämmältä kuin taannoin ajamassani edellisen sukupolven etuvetodieselissä.

Jenkkityylinen jalka käyttöinen seisontajarru on nykypäivänä harvoin nähty ratkaisu.­

Vaikka maahantuoja ei asiasta ole aktiivisesti tiedottanutkaan, myös auton tietoviihdejärjestelmä näytti malliuudistuksessa päivittyneen.

Lopputulos onkin aiempaa, jo verraten hyväksi hiottua versiota aavistuksen helppokäyttöisempi.

Kaupan päälle Sportagen tietoviihde sisältää myös muutamia uusia ominaisuuksia, joista oleellisinta on tuki sekä Android Auto että Apple CarPlay -järjestelmille.

Edessä istutaan mukavasti. Tilaa on riittävästi myös takapenkillä.­

Kaikkiaan Kia Sportage on kuten aiemmissakin koeajoissa todettua, kohtuullisen pieniksi jäävien miinustensakin kera moderni ja hyväntuntuinen paketti, joka erottuu erityisesti muotoilullaan.

Mikäli arjessa ei ole käyttöä nelikolle, mutta diesel, automaatti ja katumaasturin korkea kori kiinnostavat, on Sportage luokassaan ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Kia Sportage 1.7 CRDi ISG ESX DCT A/T FWD

Moottori R4, 1685 cm³, 104 kW (141 hv)/4000 r/min, 340 Nm/1750–2500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,5 s, huippunopeus 185 km/h Kulutus 4,9 l/100 km diesel CO2-päästöt 129 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4480, l 1855, k 1635 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1619kg, tavaratila 503–1492 l, tankki 62 l Hinta 34781 euroa

KIITÄMME

- Miellyttävää voimalinjaa

- Sisätilojen väljyyttä ja EX:n pääasiassa kohtuullisen tasokasta viimeistelyä

MOITIMME

- Ulkonäköön nähden latteeahkoa ajettavuutta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?