Autot

Suzuki Swiftistä tulossa uusi sukupolvi – ”Neliveto etuvetoisen hinnalla”, lupaa maahantuoja

Julkaistu:

autouutuus
Suzuki Swiftin kolmas sukupolvi esitellään eurooppalaisille maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä.
Ulkonäöltään uutuus ei ole muuttunut radikaalisti, mutta siinä on silti täysin uusi perusrakenne, paljastaa maahantuoja Suzuki Motor Finland.

Saman lähteen mukaan uusi Swift tulee Suomeen pian Geneven jälkeen nelivetoisena, ”erittäin kilpailukykyiseen hintaan”.

Käytännössä maahantuoja lupaa, että Swiftin ostaja saa nelivedon etuvetoisen hinnalla.

Lähes saman mittainen kuin vanhakin

Uusi Swift on 3,84 metriä pitkä eli se on sentin vanhaa mallia lyhyempi. Leveyttä on 1,735 metriä (+ 40 mm) ja korkeutta Suomeen tuotavalla nelivetoisella on 1,52 metriä eli aika tarkkaan saman verran kuin ennenkin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Perusrakenne on täysin uusi ja siinä akseliväli on kasvanut kahdella sentillä 2,45 metriin. Myös raideväliä on sekä edessä että takana neljä senttiä entistä enemmän.

Kun pyörät on sijoitettu entistä kauemmaksi toisistaan, sisätilat ovat kasvaneet jonkun verran joka suuntaan.

Uuden rakenteen ansiosta istuimet on voitu asentaa alemmaksi, mikä on lisännyt pääntiloja. Korin leveyden lisäsenttien myötä etuistuimet ovat kauempana toisistaan, mikä antaa enemmän tilaa etumatkustajille.

Tavaratila on suurentunut selvästi

Suurin mittamuutos on luvassa tavaratilassa, jonka tilavuus on nyt 265 litraa eli se on kasvanut lähes viidenneksellä. Kun epäsymmetrisesti 60:40 jaettu takapenkki taitetaan kokonaan pois käytöstä, tila kasvaa 947 litran suuruiseksi.

Matkalla on mukavaa myös se, että Swiftin matkustamossa on paljon enemmän tilaa pikkutavaroille kuin ennen.


Uuden Suzuki Swiftin moottorivalikoima on sama kuin viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä esitellyssä Igniksessä eli valittavana ovat 1,2-litrainen Dualjet ja sama moottori pienen sähkömoottorin kanssa sekä 1,0-litrainen Boosterjet.

Suomeen uusi Swift tuodaan kuten todettua nelivetoisena. Hyvissä olosuhteissa käytetään vain etupyörävetoa, millä pienennetään kulutusta. Mikäli etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa, viskoosikytkin alkaa välittömästi siirtää vetoa takapyörille.

Nelivedon kanssa moottorina on 1,2-litrainen Dualjet. Moottori kehittää 66 kW (90 hv) ja suurin vääntömomentti on 120 Nm.

Koneen tuottaman arkivoiman pitäisi kaiken järjen mukaan riittää, sillä auton omapaino jää alle tuhannen kilon.

Suomeen tuotavissa Swifteissä on hyvät vakiovarusteet. Normaalien turva- ja mukavuusvarusteiden lisäksi siitä löytyvät mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takaikkunat (takasivuikkunat ja takalasi), kookas 7 tuuman kosketusnäyttö, johon kuuluu peruutuskamera, monipuolinen ajotietokone vaihtamisvalolla, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja Bluetooth.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt