Kommentti: Autoveron poistaminen kätkee myös ansan – kuulutko satoihintuhansiin maksumiehiin? - Autot - Ilta-Sanomat

Kommentti: Autoveron poistaminen kätkee myös ansan – kuulutko satoihintuhansiin maksumiehiin?

Uuden Nissan Qashqain 25 512 euron hinnasta veron osuus on 5 118 euroa.

Julkaistu: 23.1.2017 7:44

Ilouutinen autoverosta kätkee myös ansan.

Niin sanotussa Bernerin paperissa kaavailtu autoveron poistaminen on tietenkin suurimmalle osaa kansaa hartaasti odotettu, mieluisa uutinen. Samalla on kuitenkin syytä muistaa, etteivät autoilun kulut tosiasiallisesti juurikaan laske. Joidenkin osalta ne saattaisivat jopa nousta.

Lisäksi on tärkeää, että autoveron poistetaan kaikille oikeudenmukaisella tavalla. Bernerin malli nojaa niin vahvasti tulevaisuuteen, että siinä on unohdettu lähes kokonaan nykyiset, noin kolme miljoonaa suomalaisautoa ja niiden omistajat. Heistä halutaan nyt sorvata uuden mallin maksumiehiä. He ovat jo kerran autoveronsa maksaneet, ja nyt se pitäisi siis tilittää uudelleen vuosittaisissa maksuissa. Tämä ei voi olla oikein.

Eikä siinä vielä kaikki, muitakin ongelmia on.

Suomessa rekisteröitiin viime vuonna noin 119 000 uutta henkilöautoa, parina edellisenä vuonna hieman vähemmän. Näistä kolmen viime vuoden noin 350 000 uudehkoista autoista suuri osa on ostettu velkarahalla. Velkaa on vielä monesta autosta paljon jäljellä, ja autoveron kertapoisto laskisi tietenkin myös näiden autojen jälleenmyyntiarvoa huomattavasti. Vaarana on, että tuoreen auton velka onkin suurempi, tai lähes sama, kuin sen vaihtoarvo. Tuloksena olisi osamaksuloukku.

 Tämä ei voi olla oikein.

Tämän lisäksi pitäisi alkaa maksaa noin 500–600 euron uutta tienkäyttömaksua.

Kaikki tietävät, kuinka nopeasti uuden auton arvo laskee joka tapauksessa. Jos yhtälöön lisätään vielä nopea autoveron poisto jälleenmyyntiarvosta, on soppa valmis. Tämä on oikea ongelma, joka koskee satojatuhansia suomalaisautoilijoita.

Heistä Bernerin paperissa puhutaan kovin vähän, jos ollenkaan.

Koska autokauppa on ollut viime vuosina nihkeää, on halpaa rahaa autonostoon ollut viljalti tarjolla. Sitä on myös käytetty.

Esimerkiksi LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki tietää kertoa, että pääkaupunkiseudulla kaksi kolmesta uuden auton kaupasta on tehty osamaksulla, ja niistä 70 prosenttia on rahoitettu velkarahalla auton verollisesta hinnasta. Tyypillinen maksuaika on 60 kuukautta, eli viisi vuotta.

Suuren eurooppalaisen autoluotottajan, Santanderin johtaja Hannu Heliö on samoilla linjoilla. Keskimääräinen velan osuus uuden auton hinnasta on 73,5 prosenttia, maksuaika 54 kuukautta.

 Pahimmassa tapauksessa autokauppiaalle pitäisi maksaa, että hän ottaisi vaihdokin halliinsa.

Käytännössä noin 30 000 euron uuden auton hinnasta on siis reilut 20 000 euroa velkaa, ja maksettavaa vielä vuosiksi. Autoveroa tällaisessa tyypillisessä autossa on ollut uutena noin 6 500 euroa. Jos autovero poistuu, ovat tällaisten autojen omistajat varmasti nyrpeinä. Vanha oman käsirahan osuus menisi sen siliän tien. Uuden auton saisi toki ilman autoveroa, mutta vanhasta on maksettavaa yhtä paljon kuin sen vaihtoarvo olisi.

Pahimmassa tapauksessa autokauppiaalle pitäisi maksaa, että hän ottaisi vaihdokin halliinsa.

Jos ja toivottavasti kun autovero poistetaan, pitää se tehdä hallitusti. Uudet maksut eivät voi koskea autoja, joista vero on jo kerran maksettu. Eikä tämä koske vain tänä vuonna myytäviä autoja, vaan kaikkia, vanhempiakin kulkupelejä. Monet haluavat, tai heillä ei ole mahdollisuutta, kuin ajaa mahdollisimman edullisesti. Tonnin tai parin autoja on Suomessa paljon.

Tiedämme kaikki, kuinka sairaalloisen ja surkuhupaisen tarkasti autoveroa on vuodesta 1958 alkaen kannettu jokaisesta, vanhempanakin Suomeen tuodusta autosta. Nyt vaaditaan samaa tarkkuutta, jos pyörää käännetään toiseen suuntaan.