Kuka voittaa? 12 avointa kysymystä Bernerin uudistuspaketista - Autot - Ilta-Sanomat

Kuka voittaa? 12 avointa kysymystä Bernerin uudistuspaketista

Autoilun uudistuspaketista yhtä mieltä ollaan tällä hetkellä lähinnä siitä, että avoimia kysymyksiä riittää. IS kokosi niistä keskeiset.

20.1.2017 14:55

Ketkä ovat uudistuksen voittajia?

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan hanke on kokonaisneutraali kansalaisille, elinkeinoelämälle ja valtiontaloudelle, mutta yksittäistapauksissa autoilun hinta voi joko merkittävästi nousta tai laskea. Malli kannustaa vähäpäästöisiin autoihin.

– Suhteellisesti eniten voittavat ne, jotka ovat ajaneet raskaasti verotetuilla isoilla autoilla, jos autovero poistuu, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Voittaja on pitemmällä tähtäimellä myös autoala, koska malli kannustaa autokannan uusimiseen. Saajapuolella ovat myös yritykset, jotka haluavat tiemaksujen palveluoperaattoreiksi ja infran rakentajat, jos rahaa tulee lisää.

Entä häviäjiä?

– Nyt näyttäisi siltä, että keskimäärin häviävät ne, jotka ajavat halvoilla autoilla melko pitkiä matkoja, Nieminen sanoo.

Suomen luonnonsuojeluliitto katsoo, että aiemmat verot korvaavilla tiemaksuilla on hyvin vaikea päästä tehokkaaseen ympäristöohjaavuuteen. Sen mielestä veron lasku lisää myös mopojen, mönkijöiden, moottorikelkkojen ja vastaavien huvikäyttöä eli ympäristön kannalta haitallisinta turhaa ajoa.

Kannattaako nyt ostaa uusi auto vai odottaa?

Kysymys on vaikea, mutta kaupoissa ensireaktio on ollut selvä. Verospekulointi näkyi heti kaupan hiljentymisenä. Jatkossa selviää, alkaako autokauppa houkutella asiakkaita isoilla alennuksilla.

Jos autonosto on edessä, uusi vai käytetty?

Niemisen mukaan tilanne jää nähtäväksi.

– On puhuttu, että muutos tapahtuisi ensi vuoden alussa. Jos autokauppa lähtee liikkeelle, vähän käytettyjä toisaalta vapautuu, mutta myös uusien tuonti lisääntyy – erityisesti maista, joissa esimerkiksi arvonlisäverokanta on Suomea alhaisempi.

Mitä autokaupalle tapahtuu?

– Tilanne on tällä hetkellä autokaupan kannalta kohtuuton, sillä markkinat pysähtyvät. Kun pallo on heitetty ilmaan, ja tilanne on epäselvä ja muodostaa markkinahäiriön, Nieminen sanoo.

Liikenneministeriö on kaavailemassa hankintatukea ylimenokaudelle, jotta autokauppa selviää odotteluajasta. Tuki osoitettaisiin vähäpäästöisille autoille.

Auto ulkomailta?

Nieminen arvioi, että ulkomailta tuotavien autojen houkuttavuuteen muutos ei välttämättä näy kovin paljoa, koska hinnat on pitkälti harmonisoitu Euroopassa. Saattaa kuitenkin nousta tiettyjä malleja ja merkkejä, joiden ostaminen helpottuu ja lisääntyy.

Luonnonsuojeluliiton mukaan isojen suuripäästöisten autojen yksityistuonti Saksasta saattaa kasvaa.

Auton ostaneille tuplaverot?

Jos on ostanut juuri uuden auton, maksaa eräällä tapaa tuplaverot, kun autoveron lisäksi uusi kustannus tulee käyttömaksuista.

– Jos ei minkäänlaista kompensaatiota tule, se menee ilman muuta näin. Jo auton ostaneet häviävät, Nieminen sanoo.

Mihin selvitys vastasi?

Autoala pitää myönteisenä, että autovero on todettu hankalaksi, ja siitä eroon hankkiutuminen keinoksi ympäristötavoitteissa. Keskustelu on myös avattu infrastruktuurin kuntoon ja sen rahoituksen uudistamiseen.

Mitkä asiat auki?

Moni edunvalvontajärjestö, muun muassa Suomen yrittäjät, epäilee, tuoko valtion tieverkon yhtiöittäminen parannusta nykyjärjestelmään tai tiestön rahoitukseen selvää hyötyä.

Suurena puutteena on, että selvitys ei ota kantaa, miten esitys vaikuttaa 350 000 kilometrin mittaiseen yksityistieverkkoon, Suomen Tieyhdistys katsoi.

Kuntia edustava Kuntaliitto ei ole ollut valmistelussa mukana. Esityksessä kuntia hämmentää muun muassa, miten eri alueiden tiestöstä käytännössä päätetään, mikä on valtion ohjauksen rooli ja vaikuttavuus, etenkin pitkällä tähtäyksellä, liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta sanoo.

Autoliiton vaihtoehto?

– Ensitietojen perusteella rahoituskulut ovat 300 miljoonaa euroa vuodessa – korjausvelan suuruus. Kannattaako maksaa näitä kuluja vai voisiko ne korvata polttoaineveroja nostamalla, arviomme mukaan kuusi senttiä litralta. Se olisi helppo ja nopea tapa.

Polttoainevero on hyvä, sitä maksetaan vain kun avain on on-asennossa. Se on huomattavasti halvempaa kuin yhtiöittäminen.

Tiemaksujen koko?

Auton tulevia kustannuksia voi laskea Trafin laskurilla, ja ministeriö on esitellyt myös esimerkkilaskelmia. Käytännössä vielä ei voi tietää, miten tiemaksuja laskuttavat palveluoperaattorit tulevat hinnoittelemaan tuotteensa ja millaisilla katteilla.

Hallituksen varasuunnitelma?

– On sanottu, että suunnitelma on vaihtoehdoton. Sehän ei pidä paikkansa. Valtion budjetista rahoitetaan yhteisiä hankkeita ja tiestöä käytävät kaikki. Yleisestä budjetista rahoittaminen on hyvä vaihtoehto. Kukaan ei saa niin edullisesti lainaa kuin valtio itse, Nieminen sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?