Jättiraportti: Näin Bernerin seurantalaite kytkettäisiin vanhaan autoon – koskee yli miljoonaa autoa - Autot - Ilta-Sanomat

Jättiraportti: Näin Bernerin seurantalaite kytkettäisiin vanhaan autoon – koskee yli miljoonaa autoa

Suunniteltu kilometripohjainen tiemaksu voitaisiin kerätä lukuisilla erilaisilla teknisillä ratkaisuilla, toteaa liikenneministeri Anne Bernerin eilen julkistama raportti.

Kuvassa hieman vanhemman ns. nykyauton OBD-liitin (keskikonsolin verhoilun alla). Kyseinen liitin olisi seurantalaitteen todennäköisin kytkentäpaikka. Jos OBD:tä ei ajoneuvossa ole, virransyöttö seurantayksilölle toimisi raportin mukaan ilmeisesti ns. tupakansytytinliitännän kautta.

20.1.2017 11:55

Yli 140-sivuisen raportin mukaan ”keskeistä on, että ajoneuvossa on sähkönsyöttö ajoneuvolaitteelle, esimerkiksi OBD-järjestelmä (On-Board Diagnostics) tai 12 voltin virtalähde (esim. tupakansytytin)”.

Tupakansytyttimen pistoke on yksi mahdollinen virransyöttöpaikka seurantalaitteelle.

OBD:lla tarkoitetaan ajoneuvon sisäistä valvontajärjestelmää, joka valvoo auton moottorin ohjausyksikön komentoja ja niiden vasteita, esimerkiksi ajoneuvossa olevia vikoja.

Ministeriön arvion mukaan kyseinen järjestelmä pistokkeineen löytyy arviolta vajaasta 80 prosentista ajoneuvoja. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että maasta löytyy jopa yli miljoona ajoneuvoa, joissa ei ole OBD:tä.

Yli 50-vuotias alkuperäiskuntoinen Volkswagen ”Kupla” on esimerkki autosta jossa ei ole sen paremmin OBD-kuin 12-voltinkaan järjestelmää.

Lisäksi sellaisia ajoneuvoja joissa ei ole minkäänlaista 12 voltin sähköjärjestelmää tai siihen liittyvää virtapistoketta, on valmistettu merkittävissä määrin vielä 1960- ja 70-luvuilla.

Tällaisia laitteita on raportin noin yksi prosentti Suomen ajoneuvokannasta. Sekin tarkoittaa yhteensä vähintään kymmeniä tuhansia ajoneuvoja.

Niihin ajoneuvoihin joissa ei ole seurantalaitteiden kanssa yhteentoimivaa sähköjärjestelmää, voisi ministeriön mukaan hankkia aikaan perustuvan maksun kilometriperusteisen maksun sijaan.

Hintahaarukka kympeistä tuhansiin euroihin saakka

Paikannukseen käytettävät ajoneuvolaitteet eli kansankielellä niin sanotut mustat laatikot maksavat raportin mukaan tällä hetkellä ”muutamista kymmenistä euroista yli sataan euroon”.

Jos laitteen yksityisyyden suojaan ja toimintavarmuuteen kohdistetaan kuitenkin korkeita vaatimuksia, laitteen hinta voi raportin mukaan ”periaatteessa nousta”.

Toisaalta ajoneuvolaitteiden hinta voi ”myös laskea, jos niitä aletaan hankkia useita miljoonia”.

Alimmillaan valtiollisen seurantalaitteen hinta voisi Live-raportin olla jopa ”vain noin kymmenen euroa laitteelta”.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?