Moottori: Trafin LIVE-laskurissa kaunistellaan autoilun kustannuksia – näin kalliiksi muuttuu ajaminen vuoden 2014 Skoda Octavialla - Autot - Ilta-Sanomat

Moottori: Trafin LIVE-laskurissa kaunistellaan autoilun kustannuksia – näin kalliiksi muuttuu ajaminen vuoden 2014 Skoda Octavialla

Liikenneverkkoyhtiöön liittyvän Trafin uunituoreen LIVE-laskurin tulos on kaukana totuudesta, kirjoittaa Autoliiton Moottori-lehti.

19.1.2017 15:19

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilta löytyvän laskurin pitäisi antaa todellinen kuva autoilijan verotaakan nykytilanteesta ja arvio tulevasta perustuen sekä kilometripohjaiseen, että aikapohjaiseen asiakasmaksuun.

Valitettavasti kahdessa jälkimmäisessä kohdassa laskennallinen autovero merkataan kuitenkin nollaksi, Moottori kirjoittaa. Lopputuloksena laskuri ei anna oikeita tietoja heille, jotka omistavat nyt enemmän tai vähemmän juuri hankitun uudehkon henkilöauton.

Tämä johtuu siitä, että uutena maksetusta autoverosta on uudehkossa autossa jäljellä vähintään satoja ja useimmiten tuhansia euroja. Autoveron lisäksi ennen vuotta 2018 ostetulla autolla ajava joutuisi maksamaan samat asiakasmaksut kuin vastaavalla, mutta verovapaalla vuoden 2018 autolla ajava.

Moottori-lehden esimerkki valaisee asiaa – Trafin laskuri ei huomioi suomalaista todellisuutta

Otetaan esimerkiksi vuosimallin 2014 Škoda Octavia Combi 1.4 TSI, siis yksi Suomen myydyimmistä autoista. Oletetaan auton nykyiseksi arvoksi 22 000 euroa, Moottori aloittaa ja summaa:

Trafin Live-laskuri näyttää Octavian nykykustannuksiksi vuotuisella 25 000 kilometrin ajosuoritteella 1262,65 euroa. Kaksi suurinta vuotuista kulua ovat polttoainevero (851,63 euroa) ja laskennallinen autovero (230,35 euroa), joka siis kuvaavat vuotuista osuutta Octaviasta uutena maksetusta lähes 5 000 euron autoverosta.

 

Uudessa Liikenneverkkoyhtiössä Octavia maksaisi kilometripohjaisella asiakasmaksulla 1484,24 euroa ja kiinteällä asiakasmaksulla 1125,24 euroa. Jälkimmäisen kerrotaan olevan yli sata euroa nykyistä halvempi.

Laskuria ei kuitenkaan lainkaan kiinnosta se, että vuonna 2014 käyttöönotetusta Octaviasta uutena maksetusta autoverosta olisi myös vuonna 2018 jäljellä euroja.

Laskurissa ilmeisesti oletetaan Octavian vajaan 5 000 euron autoveron kuolettuvan auton noin 20 vuoden käytöllä 230 eurolla joka vuosi. Todellisuudessa ensimmäisinä vuosina auton arvo alenee eniten, ja siten myös jäljelle jäänyt autovero pienenee nopeiten.

Summa summarum: LIVE-laskuri tekee liikaa oletuksia – totuus voi olla toisenlainen

Käytännössä Live-laskuri kertoo siis vain autoilukustannuksista, jotka pätevät jos auton vaihtaa uuteen heti vuoden 2018 alussa.

Käytetyn autosi jälleenmyyntiarvo laskee arvioidusta, koska uusien autojen hinta laskee, Moottori kertoo.

Lopussa lehti summaa Octavian kustannukset, kun nykytilanteesta unohdetaan autoveron osuus ja verrataan pelkkiä käyttökustannuksia:

Silloin 25 000 kilometriä vuodessa ajava Škoda-kuski maksaa nykyjärjestelmässä 1032,30 euroa vuodessa, eli yli sata euroa vähemmän kuin uuden mallin edullisemmalla kiinteällä asiakasmaksulla (1125,24 euroa).

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?