Autot

Yhdeksän kohdan rautalankamalli – tätä liikenneuudistus toteutuessaan tarkoittaa

Julkaistu:

Liikenneverkkohanke
Ilta-Sanomat esittelee Anne Bernerin esittelemän selvityksen yksityiskohdat.
Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) selvitys liikenneverkon kehittämisestä julkaistiin torstaina aamupäivällä.

Ministeriön julkaisemassa tieliikenneselvityksessä pyritään vastaamaan hankkeesta heränneisiin kysymyksiin ja tarjoamaan lisäinfoa runsaasti keskustelua herättäneestä ehdotuksesta.

Ilta-Sanomat eritteli selvityksen pohjalta mitä hanke käytännössä tarkoittaisi.


1. Mikä on liikenneverkkoyhtiön tarkoitus ja miten sen rahoitus toimisi?

Selvityksen mukaan yhtiön tarkoituksena on uudistaa liikenneverkon rahoitus ja kehittää liikenneverkkoa. Yhtiö vastaisi tieverkoston kunnossapidosta ja kehittämisestä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yhtiö rahoittaisi investointinsa omilla, autoilijoiden teiden käytöstä kertyvillä tuloillaan ja voisi ottaa tarvittaessa myös lainaa. Yhtiön keräämät asiakasmaksut käytettäisiin tieverkoston kehittämiseen ja ylläpitoon.

Liikenneverkon rahoitus olisi irrallinen valtion budjetista.

Yhtiö myisi lisäksi tienkäyttöä palveluoperaattoreille. Tarkoitus olisi, että palveluoperaattorit voisivat tarjota omia liikenteen palvelujaan kuluttajille.

2. Säilyisikö valtion omistus?

Selvityksen mukaan liikenneverkko säilyisi valtion ja maakuntien yhteisessä omistuksessa. Valtio omistaisi yhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Yhtiön pysyminen valtion omistuksessa turvattaisiin lailla niin, että yhtiön osakkeita ei saisi luovuttaa muille kuin vain eduskunnan suostumuksella.

3. Mitä asiakasmaksu tarkoittaa?

Liikenneverkkoyhtiö keräisi maksun teiden käytöstä. Kuluttajille tarjottaisiin valtakunnallisesti kiinteitä maksuja. Asiakkaat maksaisivat yhtiölle teiden käytöstä aluksi aikaan perustuvina kuukausi- tai vuosimaksuina.

4. Miten maksujen suuruus määrittyisi?

Maksujen suuruus porrastuisi ajoneuvon päästöjen perusteella. Mitä suuremmat päästöt, sitä suurempi maksu.

5. Ketkä joutuisivat maksamaan asiakasmaksua?

Maksut koskisivat kaikkia, jotka teitä käyttävät. Maksujen suuruus kuitenkin vaihtelisi tienkäyttäjien kesken.

Raskaille ajoneuvoille tulisi käyttöön aikaan perustuva kiinteä maksu. Myös ulkomaiset ajoneuvot kuuluisivat maksujen piiriin.

6. Pitäisikö kaikkien hankkia autoon paikannuslaite?

Aluksi käytössä olisi vain aikaan perustuva laskutustapa, joka ei vaatisi ajoneuvon paikantamista. Selvityksen mukaan myöhemmin käyttöön voitaisiin ottaa kilometriperusteinen laskutustapa. Tämä vaihtoehto vaatisi ajoneuvon paikantamisen.


Ajoneuvon paikantamiselle tulisi kuitenkin olla kuluttajan suostumus. Selvityksen mukaan tienkäyttäjä voisi valita laskutusvaihtoehdon, joka ei vaatisi ajoneuvon paikantamista.

Selvityksessä mainitaan kuitenkin, että ajoneuvon sijainnin ilmoittava laite tulee vuonna 2018 joka tapauksessa pakolliseksi kaikkiin 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksyttyihin EU:n alueella myytäviin uusiin henkilöautoihin ja kevyisiin pakettiautoihin. Ne on varustettava eCall-järjestelmällä.

7. Säilyisikö yksityisyyden suoja?

Vain kilometreihin perustuva laskutustapa vaatisi ajoneuvoon paikannuslaitteen. Kenenkään autoilua ei paikannettaisi, ellei asiakas itse tätä vaihtoehtoa valitsisi.

Selvityksen mukaan asiakasmaksut perittäisiin vaarantamatta yksityisyydensuojaa. Paikannukseen perustuva systeemi otettaisiin käyttöön ainoastaan, jos laitteiden tietoturvallisuus pystyttäisi varmistamaan.

Selvityksen mukaan ajoneuvoon asennetulla paikannuslaitteella seurattaisiin ajoneuvoa ja sillä ajettuja kilometrejä, eikä henkilön liikkumista.

8. Kuinka paljon paikannusjärjestelmä maksaisi autoilijalle, ja kuka sen kustantaisi?

Laitteen tarkkaa hintaa ei ole selvityksessä määritelty, sillä sen kerrotaan riippuvan käytetystä teknologisesta ratkaisusta. Tällä hetkellä tarjolla olevien vastaavien laitteiden hintojen kerrotaan vaihtelevan muutamista kymmenistä euroista yli sataan euroon per laite.

Esityksen mukaan palveluoperaattori voisi myös tarjota laitteen osana palvelupakettia.

9. Milloin uudistukset otettaisiin käyttöön?

Hanke ehdottaa vaiheittaista etenemistä niin, että yhtiö kuitenkin huolehtisi valtion tieverkosta jo niinkin pian kuin vuoden 2018 alusta lähtien.

Rataverkon ja vesiväylien ottamista mukaan tehdään yhä lisäselvityksiä. Tavoite olisi ottaa ne mukaan yhtiöön alkuvuodesta 2019.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt