Tiesitkö näiden autoiluun liittyvien logojen piilotetut merkitykset? - Autot - Ilta-Sanomat

Tiesitkö näiden autoiluun liittyvien logojen piilotetut merkitykset?

Osa kaikkein tunnetuimmista yritys- ja tuotelogoista on tarkoituksellisesti suunniteltu merkitsemään enemmän kuin mitä ne ensisilmäyksellä kertovat.

17.1.2017 7:43

Joissakin tapauksissa jokainen linja, kaareva muoto ja väri sisältää hienovaraisia merkityksiä.

Alla olevissa automaailman tunnetuissa logoissa on piilotettuja merkityksiä – vaan ei ihan jokaisessa.

Logoja tulkitaan monin tavoin. Monet ovat siinä luulossa, että 1967 perustetun Etelä-Korean autoylpeyden Hyundain logossa näkyy yksinkertaisesti nimen alkukirjain. Niinhän se varmasti on, mutta yhtiön mukaan h-kirjaimen näköinen kuvio symbolisoi myös kahta ihmistä – asiakasta ja yhtiön edustajaa – kättelemässä.

­

Entäpä Toyota? Jonkin verran levinnyt käsitys on, että japanilaisen autonvalmistajan logossa näkyy karjapaimen tyypillisessä hatussaan, muun muassa brightside.me-sivusto kertoo.

Taitaa mennä pieleen.

­

Logo edustaa tyyliteltyä kuvaa neulansilmän läpi pujotetusta langasta. Se viittaa yhtiön menneisyyteen kutomakoneiden tuottajana. Lisäksi logossa voi nähdä viitteitä yhtiön nimeen, brightside.me väittää.

Business Insiderin tulkinnan mukaan valkoinen alue T-kirjaimen ympärillä ilmaisee rajoittamatonta potentiaalia. Ilta-Sanomat kertoi 2013 ellipseistä toisen edustavan yhtiötä tuotteineen ja toinen asiakasta. Yhdessä ne tarkoittavat valmistajan määritelmän mukaan keskinäistä luottamusta ja hyvää asiakassuhdetta.

­

Baijerilaisen BMW:n logon keskiosan on oletettu kuvaavan lentokoneen pyöriviä lapoja, sillä yhtiön varhaishistoriaan liittyi vahvasti ilmailuteknologia. Todellisuudessa kyse yksinkertaisesti Baijerin lipun väreistä, brightside.me väittää nojautuen yrityksen omaan selitykseen. Business Insiderin tulkinnan mukaan logo symboloi myös pyöriviä valkoisia propelleja vasten sinistä taivasta.

Rengasvalmistaja Continentalilla on logo, jonka ensimmäiset kirjaimet muodostavat kuvan autonrenkaasta.

Formuloiden tunnistettava logo avautuu suhteellisen helposti. Jos katsoo tarkkaan valkoista aluetta f-kirjaimen ympärillä ja punaisia juovia Formula 1 -logossa, voi nähdä numero yhden. Punaisten viivojen tarkoituksena on myös esittää graafisesti kilpa-ajojen vauhdikkuutta.

Business Insider -sivusto kertoo Subarun logon yksinkertaisesti kuvaavan Japanin tähtitaivasta. Esimerkiksi Newswheel-sivusto lisää kyseessä olevan Seulaset eli Plejadit, Härän tähdistössä sijaitseva avoin tähtijoukko.

­

­

Porsche on kotoisin Stuttgartista, jonka nimen Business Insider vääntää myös englanninkieliseen muotoon Stud Farm (”siittola”). Stuttgartissa on kasvatettu aikojen saatossa hevosia. Niinpä on sopivaa, että logon hevonen merkitsee varsinkin Porschen yhteydessä myös voimakkuutta ja vauhtia.

­

Mercedes-Benzin tähden kolme sakaraa edustaa yhtiön tavoitetta edistää liikkumista maalla, vedessä ja ilmassa.

­

Rolls Roycen logossa ei ole mitään kummallista: se kuvaa kahta r-kirjainta merkin nimen mukaisesti.

Kun Volvo uudisti logoaan 2014, Ilta-Sanomat uutisoi näin:

Volvon logona oleva Mars-symboli tunnetaan myös raudan symbolina alkemiassa. Mars-symbolin tunnetuin merkitys lienee sen käyttö miehen tai uroseläminen symbolina. Volvo-nimi puolestaan tulee latinasta ja se tarkoittaa "minä pyörin".

­

Kerro kommenttikentässä, mitä tarinoita tiedät eri automerkkien logoista.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?