Autot

Varapuheenjohtaja myöntää Suomen Kuvalehdelle: ”Vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike”

Julkaistu:

liikennepolitiikka
– Helsingin vihreät syntyi useasta kansanliikkeestä. Oli Koijärvi-porukka ja vammaisten oikeuksien puolustajat, ja vihreät on alusta saakka ollut myös yksityisautoilun vastainen liike, sanoo Helsingin vihreiden valtuustoryhmän vpj Hannu Oskala.
Varapuheenjohtaja Oskala viittaa Suomen Kuvalehdessä julkaistussa kommentissaan erityisesti Helsingin uuteen yleiskaavaan, joka sisältää lukuisia liikennepoliittisesti kiistanalaisia hankkeita.

Osan yleiskaavan uuden liikennehankkeista on arvioitu vaikuttavan Helsingin saavutettavuuteen jopa valtakunnallisesti asti.

Suomen Kuvalehden mukaan on vaikea välttyä tulkinnalta, että Helsinkiin suunnitellut suuret ns. vihreää aatetta peilaavat liikennemuutokset kärjessään pikaraitiotie sekä ns. kaupunkibulevardit (eli moottoriteiden suunniteltu alentaminen kaduiksi), maksoivat vihreille poliittisesti sen, ”että lähes kaikille Helsingin suurille metsäalueille tuli kaavavaraus rakentamiselle”.

Suomen liikenneyhteyksiä hallinnoivan Liikenneviraston sekä Uudenmaan ely-keskuksen mielestä varsinkin nykyiselle Länsiväylälle, Turunväylälle, Hämeenlinnanväylälle ja Lahdenväylälle suunnitellut kaupunkibulevardit aiheuttaisivat toteutuessaan merkittäviä liikenteellisiä ongelmia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikenteen puuroutuminen peilautuisi mahdollisesti maakuntatasolle saakka.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt