IS koeajo ja video: Mitsubishi ASX:n tuorein versio – Suomen halvimmalla yhdistelmällä varustettuna - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajo ja video: Mitsubishi ASX:n tuorein versio – Suomen halvimmalla yhdistelmällä varustettuna

Julkaistu: 13.1.2017 8:41

Mitsubishin mallisto on supistunut takavuosien päivistä. Galantit, Lancerit ja Coltit ovat historiaa. Nyt Suomesta saa vain kolmea maasturia ja yhtä avolavaa. Kokeilimme pienintä nelikkoa.

Mitsubishin tämän hetken maahantuontiohjelma on suppea, mutta maastokelpoinen. L200-avolavan, ison ja hintavan Pajeron sekä lataushybridinä saatavan Outlanderin lisäksi sen mallistosta löytyy kompakti katumaasturi ASX.

Vuonna 2010 myyntiin tullut ASX on nyt saanut kevyen ja ilmeisen lopullisen, toisen kasvojenkohotuksen. Olennaisimpana erona on uudelleen ja modernimmaksi muotoiltu etupuskuri. Loppu autosta on koko lailla ennallaan.

Kiinnostavaa koeajo-ASX:ssä on myös se, että kyseessä on Suomen halvin uusi nelivetoinen viiden hengen henkilöauto dieselin ja automaatin kera. Siis omassa lajissaan maan halvin yhdistelmä.

Suomen halvin nelivetodiesel-automaatti on normaalitilanteessa etuvetoinen, mutta takapyörät saa auttamaan keskikonsolissa olevan napin painalluksella. Nelikko toimii kaikin puolin ongelmattomasti, mutta auton ajovalot eivät sen sijaan ole kovin kummoiset. Heijastin tekee valokeilaan ison mustan läikän, eikä kaukovalojen teho riitä pitkälle.

Mitsubishi kulkee malliston suurimmalla moottorilla, nykytrendien vastaisesti peräti 2,2-litraisella turbodieselillä. Tehoa koneesta on otettu vähänlaisesti, vain 150 hevosvoimaa. Melkein 11 sekunnin kiihtyvyys sataseen ei ole luokkansa kärkeä, vaikka käytännön ajossa teho ja vääntö riittävät mukavasti.

Jostain syystä kuitenkin myös dieseliä kuluu melkoisesti. Tehdas ilmoittaa ASX:n yhdistelmäkulutukseksi 5,8 litraa sadalla ja kaupungissa 7,1 litraa, mutta käytännössä koko testin sekalaisessa ajossa kului melkein 8 litraa.

Automaattivaihteisto on sekin ”vain” kuusivaihteinen, mutta toiminnaltaan kohtuullisen miellyttävä. Valitsin on myös enemmän klassista mallia lovitetulla kaaviolla, nykyaikaisten sähköisten vaihdekeppien sijaan.

ASX:n ajoasento on hieman haastava. Ratti jää kauas ja hiukan liikaa vaaka-asentoon.

ASX ei ole aivan samasta muotista tehty kuin muut. Ajoasento on hieman erikoinen: ratti jää säädöistä huolimatta aika kauas, eikä sitä saa kovin pystyyn. Vaikka istuimiin on muotoiltu sivutuet, niiden rakenteesta johtuen sivutuki on laimeahko.

Kuljettajan ympäristössä tuntuu muutenkin jonkinlainen jälkikäteen tehty suunnittelutyö: ajotietokoneen operointi on helppoa sillä nappeja on vain yksi, mutta se on piilossa sekä ratin että vilkkuviiksen takana. Ensimmäisen hapuilun jälkeen napin sijainnin muistaa.

Myöskään kosketusnäytön toiminta ei ole sulavinta mahdollista: jotkut sen painikkeista ovat liian pieniä käytettäväksi ilman huolellista ruutuun tuijottamista. Mitsubishi on myös katsonut aiheelliseksi huomauttaa kuljettajaa turvavyöstä kuuluvalla äänimerkillä saman tien kun auton on saanut käyntiin – säädyllistä odotusaikaa auto ei tunne.

Kosketusnäyttö ei ole aivan parhaasta päästä. Osa virtuaalinäppäimistä on liian pieniä ja liian reunassa sujuvaan käyttöön.

Mitsubishi mainostaa kaasupurkausvalojaan erityisen leveällä keilalla, mutta itse valokeilassa on pahanlaatuinen suunnitteluvirhe. Umpio levittää tielle, auton eteen kaikki spektrin värit, joiden kirjo rajautuu selvästi keskellä valokeilaa olevaan mustaan alueeseen. Tämän takana on kirkkaampi valoläikkä, johon katse pimeällä hakeutuu. Kaukovalojen kantama ei silmämääräisesti arvioituna ole kovin kummoinen, ja ASX kaipaisikin kunnon lisäpitkiä keulalleen.

Ehdottomasti paras puoli on selkeästi toimiva nelivetojärjestelmä. Normaalisti auto on etuvetoinen, mutta takapyörät saa auttamaan keskikonsolissa olevan napin painalluksella. Tällöin auto jakaa voimaa tarvittaessa molemmille akseleille niin, että takapyörille välitetään tarpeen vaatiessa maksimissaan 40 prosenttia voimasta.

Vaihdekaavio on hyvin perinteisesti lovettu. Nelivedon valintakytkin löytyy sen takaa.

Toinen painallus 4WD-napista kiristää voimaa taka-akselille jakavaa kytkintä, joka ohjaa nyt enemmän voimaa takapyörille. 4WD Lock -asennossa ASX:n nelivetojärjestelmä muuttuu hyvin takapainoiseksi, sillä jopa 60 prosenttia voimasta on nyt takapyörillä. Tämä tekee lumisissa olosuhteissa ajamisesta jopa hyvin hauskaa, sillä ajonvakautus pois kytkettynä ASX kulkee reippaalla kaasunkäytöllä kauniissa ja helposti hallittavassa kylkimyyryssä.

Mitsubishi ASX on tiloiltaan keskiverto ja ulkomitoiltaan kompakti maasturi kuljettajalle, joka ei mainittavasti perusta tuoreimmista kotkotuksista. Sen hyvä maavara ja oikeasti toimiva neliveto tekevät autosta mainio mökkiressupelin. Viiden vuoden takuu auttaa varmasti myös päätöksenteossa.

Moottori R4, turbo, 2 268 cm³, 110 kW (150 hv)/3 500 r/min, 360 Nm/1500–2 750 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 10,8 s, huippunopeus 190 km/h Kulutus 5,8 l/100 km 95E CO2-päästöt 152 g/km Voimansiirto A6, etu/neliveto Mitat p 4 295, l 1 810, k 1 635 mm, akseliväli 2 670 mm, omamassa 1 540 kg, tavaratila 419–1219 l, tankki 60 l Hinta 39 995 euroa

KIITÄMME:

- Erinomaista nelivetoa

- Konstailemattomuutta

- Hintaa luokassaan

MOITIMME:

- Polttoainetaloutta

- Ajoasentoa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?