Bernerin väite autoilun kulujen keventymisestä hämmentää Autoliiton pomoa – ”yksinkertaisen on vaikea ymmärtää” - Autot - Ilta-Sanomat

Bernerin väite autoilun kulujen keventymisestä hämmentää Autoliiton pomoa – ”yksinkertaisen on vaikea ymmärtää”

Autoliiton mielestä ministeriö ”myy ja markkinoi yksipuolisia mielikuvia”.

–Jos maksuilla aletaan ohjata auton ostamista, silloin se on käsittääkseni vero, ei maksu. Meillä on perustuslaki, joka määrittelee veron ja maksun eron, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

10.1.2017 11:09

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on luvannut kertoa autoilun tienkäyttömaksuista tammikuun puolivälin jälkeen.

Hankkeesta on silti tihkunut tietoja matkan varrella.

– Tässä on viime keväästä lähtien ollut käynnissä yksipuolinen viestintä- ja lobbausprojekti. Luodaan, markkinoidaan ja myydään mielikuvia ja haetaan niille hyväksyttävyyttä, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Tuoreessa Kauppalehden haastattelussa Berner kertoi, että uusilla tienkäyttömaksuilla voidaan ohjata ihmisiä ostamaan vähäpäästöisempiä autoja.

– Käsittääkseni se onnistuu nykyisinkin, kun vähäpäästöiset maksavat vähemmän polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa, Nieminen sanoo ja kyseenalaistaa Bernerin terminologian.

– Jos maksuilla aletaan ohjata auton ostamista, silloin se on käsittääkseni vero, ei maksu. Meillä on perustuslaki, joka määrittelee veron ja maksun eron.

Berner kertoi Kauppalehdelle, että uusi valtion väyläverkkoyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia eri tahoille mainiten esimerkkeinä teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt, rengasyhtiöt, automaahantuojat ja ruokakaupat.

Nämä ”paketoivat” tienkäyttöä ja erilaisia palveluita ja myyvät niitä autoilijoille ja tulouttavat osan maksuista väyläverkkoyhtiölle ja pitävät osan itsellään voittona.

Ministeri Anne Bernerin mukaan autoilun kulut kevenevät, kun tienkäyttömaksut tulevat voimaan.

Bernerin mukaan autoilun kulut kevenevät.

– Miten hinnat voivat alentua ja silti kaikki saavat enemmän, kun tulee uusia toimijoita ja välikäsiä. Sitä on yksinkertaisen ihmisen vaikea ymmärtää, Nieminen sanoo ja ihmettelee, miksi palvelut ylipäätään pitää niputtaa tienpitoon.

–  Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Toinen on väylien ja perusinfran ylläpito. Palvelut kyllä kehittyvät ilman valtiollista väliintuloakin.

Nieminen pohtii, mitä palveluita voisi olla kaupan.

– Jos ostaa siltä autonrengasyhtiöltä renkaita, sisältyykö hintaan, että saa pyörittää niitä? Ruokakaupasta haetaan ruokaa, sisältyykö tähän se, että saa mennä sinne ruokakauppaan?

Nieminen uskoo Bernerin uudistukselle löytyvän kannattajia tietyiltä tahoilta.

– Hyötyjiä ovat kaikki ne, jotka miettivät millaisia palveluita ne voivat tuottaa.

Käyttöoikeuksien paketoijia pitää Bernerin mukaan olla vähintään kolme, ”jotta kilpailu säilyy ja hinnat pysyvät kurissa”.

– Helsingistä Tampereelle menee edelleenkin vain yksi tie, Nieminen sanoo.

– Vaikka voihan sitä ajatella menevänsä Oitin, Padasjoen ja pikkukylien kautta...

– Kilpailua tässä on se, kuka myy väyläyhtiölle maksun pienimmällä katteella.

Muissa suhteissa tiekilpailu on Niemisen mukaan sukua sähköyhtiön jakelumonopolille omalla alueellaan. Teleoperaattorien kilpailuun sitä ei voi verrata.

–Entä jos autossa ei ole OBD-kytkentää ”mustalle laatikolle”, Nieminen kysyy.

Muitakin kysymyksiä nousee mieleen.

– Entä jos autossa ei ole OBD-kytkentää ”mustalle laatikolle” tai jos onkin, mutta auton omistajalla on sille muu käyttö?

– Entä mitä se vaikuttaa, että Suomen tieverkosta valtionteiden osuus on 20 prosenttia, loput ovat kuntien katuja ja teitä ja yksityisteitä?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?