BMW 320d A xDrive Gran Turismo Business: Vaihtoehto farmarille

Julkaistu:

Koeajo
BMW:n kolmossarjan GT tavoittelee tyylitietoista farkkukansaa.
BMW on viime vuosina lisännyt mallistoonsa lukuisia GT-malleja. Yksi niistä on 3-sarjan GT, jota ei aivan ensimmäiseksi miellä luontevimmaksi GT:n eli Gran Turismo -luokan edustajaksi.

Gran Turismo tai Grand Tourer -automallit ovat tyypillisesti selkeän urheilullisia, kookkaitakin tai jopa kaksiovisia, ja BMW 3-sarja taasen sijoittuu keskikoon perusautoluokkaan.

Tarkemmin katsottuna hyvin kevyesti uudistuva 3-sarjan GT on kuitenkin hyvin tyypillinen GT-luokan edustaja, kompromissi suorituskyvyn, mukavuuden ja tilojen suhteen. Se on varteenotettava vaihtoehto heille, jotka eivät farmaria pihaansa suostu harkitsemaan.

BMW:n GT-filosofia sisältää myös 3-sarjassa ennen kaikkea korkeamman kattolinjan auton takaosassa, jossa se yhdistyy lähelle perää. Näin takatilat kasvavat niin takamatkustajien kuin tavaratilojenkin osalta.


Muodoista ei synny kaikkein viehkeimpiä, mutta käytännöllisyys toimii. 3-sarjan GT tarjoaa perusmuodossaan hyvät 520 litraa suoraseinäistä tavaratilaa, joka on ennen kaikkea helposti käytettävissä. Kun takaistuimien selkänojat taittaa alas, tila kasvaa jo 1 600 litraan.

Hetkinen, nämähän ovat ihan farmariauton lukuja. Esimerkiksi uudessa isossa V90 farmari-Volvossa vastaavat luvut ovat 560–1 526 litraa, siis käytännössä kutakuinkin samat.


Hyvän esimerkin auton kuormankuljetuskyvystä antoi käytännön tilanne, jossa normaalikokoinen uusi keittiöliesi piti kuljettaa autolla kaupasta kotiin. Takaluukku auki, takaselkänojat nurin ja uuni sisälle: ei ongelmia. Kookas ja kulmikas esine ei olisi mahtunut porrasperästä, mutta nyt se liukui vaivattomasti sisälle ja luukku mahtui sulkeutumaan vaivatta.

3-sarjan GT:n uudistukset ovat päällepäin lähinnä kosmeettisia. Etupuskuria on hieman rukattu. Ajo- ja sumuvalot muuttuvat vakiona led-valoiksi. Sama koskee takavaloja. Sisällä kromia on lisätty kojelautaan, mutta niin vähän, että eron edeltäjään huomatakseen täytyy olla todellinen BMW-asiantuntija.

 

Automaatin toimintaa ei voi kuin ihailla.

Teknisiä hienosäätöjä on kuitenkin tehty hieman enemmän. Bensiinimoottorit siirtyvät seuraavaan sukupolveen ja samalla mallimerkinnät muuttuvat osin. Myös alustaa on rukattu paremmin käsiteltävään suuntaan. Myös automaattivaihteiston toimintaa on paranneltu.


Koeajoon valikoitui 2-litrainen ”järkidiesel” 320d, jonka parina toimi uudistettu kahdeksanportainen automaatti sekä todellinen talviherkku, BMW:n xDrive-neliveto. Tässäkin autossa on jo reilusti ruutia, 190 hevosvoimaa ja muhkeat 400 newtonmetriä vievät 3GT:tä ripeästi eteenpäin.


Automaatin toimintaa ei voi kuin ihailla, ja siksi se onkin BMW-kuljettajien keskuudessa ollut jo pitkään suosittu. Automaatin valintaa tukee myös sen järkevä hinnoittelu. Koeajamamme versio 3-sarjan GT:stä on nimittäin erinomainen esimerkki siitä, kuinka auto kannattaa tilatessa rakentaa, jos vain kukkaro antaa hieman tavallista enemmän myöden erilaisten pakettien ruksailuun.


xDrive-neliveto maksaa tähän perusautoon reilut 3 300 euroa ja automaatti noin tonnin. Nyt vajaan 1 000 euron verollisella lisähinnalla saatavilla on business-varustelu, johon on mainitun automaatin, säilytystilapaketin, peruutustutkien ja tasanopeussäätimen lisäksi ympätty uudistuksen yhteydessä vielä esimerkiksi Suomen pimeissä keleissä mainio varuste, kaukovaloassistentti.

Jos siis neliveto ei kiinnostaisikaan tarpeeksi, kannattaa edullista Business-pakettia ainakin harkita.

Ajettavuudeltaan BMW 3GT on edelleen ennen kaikkea ajajan auto, niin hyvässä kuin pahassa. Sisälle istuutuessa huomaa nopeasti, että kaikki on valmiiksi ajateltu ja hallintalaitteet oikeilla paikoillaan. Koeajoauton lisävaruste-urheiluistuimet olivat mainiot tueltaan, mutta manuaalisäädöt hieman kulmikkaat.


Ulos ei näe erityisen hyvin, ominaisuus on monista BMW:n malleista tuttu.

xDrive-neliveto painottaa bemarimaiseen tyyliin taka-akselia, mikä tekee ajamisesta herkkää mutta pääsääntöisesti vakaata. Kaupungissa huomaa, että auto on hieman kankea käänneltävä, ja myös jänteväksi säädetty jousitus suosii matka-ajoa. Moottoritieajossa 3GT olikin muuten mukava kumppani, mutta tässä hintaluokassa mukautuva tasanopeudensäädin voisi jo sisältyä hintaan, kuten monessa edullisemmassa kilpailijassa.

Suomalaisteiden urat, auton talvirengastus ja talviset sivutuulet osoittivat jälleen kerran myös sen, että myös tätä BMW:tä täytyy suorilla tieosuuksilla jatkuvasti hieman ohjailla, eli auton suuntavakaus voisi olla vielä parempikin.

BMW 320d A xDrive Gran Turismo Business

Moottori R4, 1 995 cm³, turbo, 140 kW (190 hv)/4 000 r/min, 400 Nm/1 750-2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 225 km/h Kulutus 4,5 l/100 km diesel CO2-päästöt 119 g/km Voimansiirto A8, neliveto Mitat p 4 824, l 1 828, k 1 508 mm, akseliväli 2 920 mm, omamassa 1 735 kg, tavaratila 520–1 600 l, tankki 57 l Hinta 53 904 euroa

Kiitämme

Pätevää xDrive-nelivetoa

Nöyrää dieselmoottoria

Moitimme

Pullean perän muotoja

Suuntavakautta suorilla

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt