Tähän autoon asennettava musta laatikko pystyisi – kulutus, päästöt, viat ja huollot sekunnin tarkkuudella - Autot - Ilta-Sanomat

Tähän kaikkeen autoon asennettava musta laatikko pystyisi – kulutus, päästöt, viat ja huollot sekunnin tarkkuudella

Julkaistu: 4.1.2017 22:14

Tutustuimme yksityisautoilijoiden käyttöön suunnitellun mustan laatikon taustaohjelmistoon. Alan yrittäjien mukaan kuluttajille on tarjolla tarkka ja lähes reaaliaikainen ajopäiväkirja.

Liikenneministeriön aikomuksena on siirtää Suomen väyläverkko valtiolliselle infrayhtiölle. Rahoitusta yhtiö keräisi asiakas- ja tiemaksuilla.

Kuljettajien tienkäyttöä voisi seurata tämänhetkisten suunnitelmien mukaan mustalla laatikolla eli esimerkiksi ajoneuvon tietoliikennejärjestelmään liitettävän. Operaattori voisi kerätä tiedot ja toimittaa ne eteenpäin valtiolle sovitussa muodossa.

Katso artikkelin videolta, millaista tietoa henkilöauton ”mustan laatikon” avulla voi kerätä ja miltä laitteen taustaohjelmisto näyttää.

Henkilöliikenteessä mustien laatikoiden toimintaa on testannut laajimmin liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Laitteet toimitti kokeilussa nykyään operaattorinakin toimiva Semel Oy. Pari vuotta sitten tehdyssä kokeilussa 2 900 autoilijan ajotiedot menivät Trafille pakettina tasaisin väliajoin. Kokeilusta kertoi ensimmäisenä Yle.

– Kokeilussa Trafille mennyt tieto ja kuluttajien käyttöön kerätyt tiedot pidettiin selkeästi erillään. Trafille toimitimme laskutustietoja, Semel Oy:n toimitusjohtaja Börje Nummelin kertoo.

Laskutustietojen myötä Trafi sai tietoa myös eri tiealueilla kuljetuista kilometreistä. Tarkkoja sijainteja tiettyinä hetkinä ei kuitenkaan toimitettu.

Tavallisen autoilijan näkökulmasta ajopäiväkirjaan on mahdollista kerätä ja yhdistellä mustan laatikon keräämää tietoa niin, että kuljettajalla on käytössään esimerkiksi kulutus- ja hiilidioksidipäästöt, keskinopeudet, ajosäät ajetuilla tieosuuksilla sekä kiihdytykset ja jarrutukset.

Tietojen soveltaminen ja yhdistäminen jää taustaohjelmiston tehtäväksi.

Semelin käyttämässä taustaohjelmistossa tiedoista on rakennettu muun muassa sujuvuudesta, ajonopeudesta ja taloudellisuudesta kertova pisteytys. Käytännössä kuljettaja voi pisteytystä seuraamalla parantaa ajotyyliään ja tunnistaa virheitä.

– Emme ole varmaan osanneet edes miettiä, mitä kaikkea on vielä mahdollista kehittää, Nummelin toteaa.

Esimerkkimateriaalissa kartalla erottuu yksi punainen pallo. Se merkitsee äkkijarrutusta ja laskee ohjelmiston reitiltä antamia yhteispisteitä.

Testatut mustat laatikot ovat pieniä, ja ne on pystynyt asentamaan itse.

Testatut mustat laatikot ovat pieniä, ja ne on pystynyt asentamaan itse.

Mustia laatikoita on tälläkin hetkellä käytössä esimerkiksi rahtiliikenteessä. Suomessa kuljetusliikkeiden ajoneuvotelematiikkalaitteita valmistaa Aplicom. Kuljetusyritykset seuraavat mustien laatikoiden avulla ajoneuvojensa liikkeitä.

Yksityisliikenteessä musta laatikko tullaan todennäköisesti liittämään auton tietoliikenne- eli OBD-järjestelmään. OBD-liitännän kautta laitteesta voi saada paikka- ja nopeustietojen lisäksi erilaisia vikailmoituksia ja huoltomuistutuksia.

Mustan laatikon tietoja pyörittävä ohjelmisto voi antaa tietojen pohjalta arvosanan esimerkiksi ajamisen ekologisuudesta.

Mustan laatikon tietoja pyörittävä ohjelmisto voi antaa tietojen pohjalta arvosanan esimerkiksi ajamisen ekologisuudesta.

VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen arvioi aiemmin Ilta-Sanomille, että laitteiden tekniikka ei ole uutta. Kyse on siitä, minkälaisia vaatimuksia uudessa systeemissä on.

Valtiollisessa järjestelmässä toimivilla operaattoreilla olisi ainakin yhteiset tietoturvavaatimukset. Tiemaksujärjestelmien kehittämisen tulevasta suunnasta voi etsiä suuntaa EU:sta.

Direktiivi sähköisten tiemaksujärjestelmien yhteensopivuudesta yhteisössä linjaa muun muassa, että käytössä voisi olla yksi laite, jota voisi käyttää missä tahansa EU:n jäsenvaltiossa tiemaksujen keräämiseen.

Vaikka laitteita olisi enemmän, niin Suomessa asennetun mustan laatikon pitäisi todennäköisesti toimia muissakin EU-maissa.

Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin muistuttaa, että sähköisten tiemaksujärjestelmien kehittämisessä on kunnioitettava EU-direktiivin vaatimuksia.

Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin muistuttaa, että sähköisten tiemaksujärjestelmien kehittämisessä on kunnioitettava EU-direktiivin vaatimuksia.

Tuoreimmat osastosta