Asiantuntija: Tällainen autojen tiemaksuihin suunniteltu ”musta laatikko” voisi olla

Julkaistu:

Liikenneuudistus
Autolla ajamiseen perustuvat maksut vaatisivat laitteen, jolla auton käyttöä voi seurata. Tällainen laite puolestaan vaatii monenlaisia teknisiä ratkaisuja, ettei sen huijaamisesta tule suoranaista kansanhuvia.
Liikenneministeriö suunnittelee Suomen väyläverkoston siirtämistä uudelle valtiolliselle infrayhtiölle. Uusi yhtiö rahoittaisi toimintansa väylien käyttäjiltä perittävillä asiakasmaksuilla.

Tiemaksuja voitaisiin periä asentamalla autoihin SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi, kuinka paljon autolla ajetaan ja missä.

VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen arvioi Ilta-Sanomien pyynnöstä, minkälainen laite autojen ”musta laatikko” todennäköisesti olisi.

Anne Bernerin (kesk) johtama liikenneministeriö on visioinut, että esimerkiksi tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics). Järjestelmää käytetään muun muassa auton vikatietojen lukemiseen korjausten ja huoltojen yhteydessä.

Virtanen huomauttaa, että OBD ei ole mikään yleisratkaisu. Kaikissa autoissa ei edes ole OBD-liitäntää ja sama laite pitäisi pystyä asentamaan eri automalleihin. Lisäksi OBD:llä on muutakin käyttöä.


Vastaavia laitteita on kuitenkin olemassa jo nyt. Muun muassa erilaiset kuljetusyhtiöt käyttävät niitä seuratakseen missä yhtiön ajoneuvot liikkuvat. Puhutaan fleet management -järjestelmistä. Suomessa niitä valmistaa esimerkiksi suomalainen Aplicom.

Myös kuluttajille on tarjolla laitteita, jotka kytketään auton OBD-väylään ja joiden kautta auton tietoja, esimerkiksi polttoaineen kulutusta ja nopeutta, pystyy seuraamaan kännykkäsovelluksen kautta.

– Mitään uutta tekniikkaa se ei ole, mutta kyse on siitä, minkälaiset vaatimukset valtiollisessa systeemissä olisi, Virtanen toteaa.

Virtasen mukaan autojen ”mustan laatikon” tulisi lukea auton ajotietoja ja välittää niitä johonkin, todennäköisesti järjestelmän ylläpitäjän palvelimelle. Tästä syystä laitteessa olisi todennäköisesti prosessori ja gps. Virtanen arvelee, että ”mustassa laatikossa” olisi oma paikannusjärjestelmä.


Olennainen kysymys kuitenkin on, kuinka vaikeaa tällaista laitetta on manipuloida.

– Esimerkiksi prosessorin muistialueen täytyisi olla salattu. Internet on tuonut sen, että jos laitteen salaus on heiveröinen, ei mene kuin päivä kun se on murrettu, erikoistutkija toteaa.

– Jos ajatellaan, että laite olisi gps-pohjainen, niin gps-piiri voidaan korvata huijauspiirillä, joka näyttää, että auto on pihassa vaikka sillä ajaisi, Virtanen antaa esimerkin.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk) puhui liikenneministeriön uusista suunnitelmista joulukuussa HSTV:n Studio Kulmapöydän haastattelussa. Katso video alla.



Tutkija huomauttaa myös, että kun autosta tuleva data siirtyy verkon yli järjestelmän ylläpitäjän palvelimelle, kuvaan tulevat myös palvelunestohyökkäykset. Tällaisilla hyökkäyksillä pystytään kaatamaan esimerkiksi pankkien palveluita.


Virtanen on jo aiemmin pohtinut asiaa yhdessä kahden muun tutkijan kanssa julkaisemassaan raportissa. Raportti käsittelee liikenteen sähköisten palveluiden tietoturvaa sekä tarkastelee kilometriveron välttelyn menetelmiä ja niihin varautumista.

Lisäksi Virtanen pohtii, millaisia ongelmia syntyy silloin, jos autojen ”mustien laatikoiden” häirinnästä ja manipuloinnista tulee yleistä kansanhuvia.

Esimerkiksi satelliittipaikannuksen häirinnästä voisi aiheutua haittaa myös muille tahoille, esimerkiksi poliisille ja pelastusviranomaisille.

– Mitä pidemmälle viedyt huijaukset halutaan estää, sitä kalliimmaksi laite tulee, Virtanen tiivistää.

– Yksinkertaisin tapa manipuloida systeemiä olisi ottaa sulake irti. Ei sitä autoon voi niin laittaa, että se on jatkuvasti päällä. Suomen talvessa tulisi ihan varmasti ongelmia kun autot eivät käynnisty. Vaikka se ei veisikään niin paljon virtaa, että vaikuttaisi käynnistykseen, ihmiset kuitenkin ajattelevat, että tämä on laitteen vika, tutkija sanoo.


Kaikesta huolimatta Virtanen arvioi, että kuluttajille suunnattujen laitteiden kustannukset eivät välttämättä olisi hirveän paljon suuremmat kuin jo nyt käytössä olevilla laitteilla.

– Jos ajatellaan Suomen autokantaa, niin kyllähän laitteita voisi tehdä aikamoisella massavalmistuksella, hän sanoo.

– Sivistynyt arvaus olisi, että laite maksaa muutaman satasen. Lisäksi asennuksen pitäisi tehdä joku sertifioitu asentaja. Laite täytyy yhdistää tietokantaan, eikä sinne pääsyä varmaankaan julkisesti jaeta.

Virtasen mukaan toinen vaihtoehto olisi, että palveluntarjoaja vuokraisi laitteen kuluttajalle.

– Autoilijoiden kannalta tämä olisi parempi ratkaisu. Joka hommaa pyörittää omistaisi laitteen ja se käytäisiin asennuttamassa jossain. Käyttäjälle se olisi ilmainen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt