Autot

IS koeajoi: Alfa Romeo Giulietta vuosimallia 2017 – puolivälin malliuudistus ratkesi harvinaisen pienellä ehostuksella

Julkaistu:

koeajo
Giuliettan malliuudistusta ei tahdo huomata edes päältä. Ja oikeastaan ihan hyvä niin.
Automuotoilun historiasta löytyy koko joukko tapauksia, joissa niin sanottu kasvojenkohotus eli kaupallisesti pakollinen puolivälin malliuudistus on suorastaan pilannut auton alkujaan onnistuneen ulkonäön.

Pelko on ollut Giuliettankin tapauksessa enemmän kuin aiheellinen, sillä keskiluokka-Alfan alkuperäinen umpikeula on ehditty vuosien varrella arvioida useaan otteeseen paitsi perheautolajissaan erinomaisen onnistuneeksi, mutta uudistusmielessä myös varsin hankalasti uudelleenpiirrettäväksi.


Samaa mieltä on onneksi oltu tällä kertaa myös tehtaan suunnitteluosastolla, jossa hyvää ei ole lähdetty muuttamaan.

Sen verran kynää autolle on kuitenkin näytetty, että Giuliettan nokkaan on ilmestynyt sekä uudenlainen ilmanottoaukko, että aiemmasta aavistuksen sporttisemmaksi muuttunut kolmiomaski.


Sisustassa facelift-muutokset ovat jos mahdollista vieläkin pienempiä: Eroja edelliseen on havaittavissa lähinnä muutamissa materiaaleissa, minkä lisäksi auton tietoviihdejärjestelmää on hieman päivitetty. Ainiin ja ratin Alfa Romeo -logo – se on muuttunut vaihteeksi mustavalkoiseksi.


Tämän enempää Giulietta ei sitten olekaan muuttunut. Summattuna kyseessä on yhä luokassaan pätevä yleiskäyttöauto kohtuullisen maukkaalla ajettavuudella ja aidolla erikoistunnelmalla maustettuna.


Miinuksiksi kokonaisuudessa voi laskea vanhaan malliin ylipaksun ratin, kovahkon alustan ja alustamelun.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koeajoautossa erityishuomion kiinnitti aiemmin osin suorastaan tökkiväksi arvioitu TCT-kaksoiskytkinautomaatti, jonka toiminta tuntui muistikuvista poiketen nyt suorastaan miellyttävältä. Ettei vain olisi saanut ohjelmistopäivitystä sekin.

Alfa Romeo Giulietta 170hp Multiair TCT Super

Moottori R4, 1368 cm³, 125 kW (179 hv)/5500 r/min, 250 Nm/2500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,7 s, huippunopeus 218 km/h Kulutus 5,1 l/100 km diesel, CO2-päästöt 119 g/km Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4351, l 1798, k 1465 mm, akseliväli 2634 mm, omamassa 1305 kg, tavaratila 350 l, tankki 60 l Hinta 30506 euroa

KIITÄMME:

- Aitoa urheillullista otetta

- Yhä hienosti toimivaa muotoilua

MOITIMME:

- Etuistuimien tarjoamaa yllättävän heikkoa tukea

- Lievää vanhanaikaisuutta kojelaudassa

- Turhan kovaa rengasmelua

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt