Suomi 100 vuotta: Ford Model T oli itsenäisyyden ajan ensimmäinen hittiauto - Autot - Ilta-Sanomat

Suomi 100 vuotta: Ford Model T oli itsenäisyyden ajan ensimmäinen hittiauto

Ilta-Sanomat esittelee tänä vuonna autoja, joista kukin on ilmentänyt Suomen itsenäisyyden vuosikymmeniä. Ensimmäisenä esitellään todellinen klassikko – Ford Model T.

5.1.2017 6:58

T-Fordia voi hyvin perustein pitää historian tärkeimpänä automallina, ja se saattaa olla myös Suomen historian tärkein automalli.

Vuonna 1908 esitelty Ford Model T toi liukuhihnatuotannon autoteollisuuteen. Vaikutus oli merkittävä: ennen T-Fordin aikakautta autot olivat olleet vain varakkaiden hupia, mutta kaikesta kiistanalaisesta maineestaan huolimatta Henry Fordilla oli myös aidosti hienoja ideoita.

Ford T Ames Built Runabout, vuosimallia 1919: tehoa 20 hevosvoimaa, huippunopeutta 90 km/h (ylivaihteella).

Ford nimittäin halusi, että jokaisella hänen työntekijälläänkin olisi mahdollisuus ostaa auto, joita he valmistivat. Niinpä Henry Ford otti käyttöön liukuhihnatuotannon, joka nopeutti auton valmistusprosessia merkittävästi ja laski samalla lopputuotteen hintaa.

T-Fordin tuotanto alkoi 1909. Kuvassa vuosimallin tuotos 1926 suomalaisissa rekisterikilvissä.

Kun Ford Model T tuli tuotantoon vuonna 1909 se maksoi 825 dollaria, mutta vuonna 1916 enää 345 dollaria. Seuraavalla vuosikymmenellä auton hinta painui 260 dollariin.

Ei siis ihme, että autosta tuli jättimenestys – myös Suomessa. Jossain vaiheessa laskettiin, että Ford Model T edusti puolta maailman autokannasta. Suomessa, jossa oma autonvalmistus oli täysin lapsenkengissä, tuo lukema saattoi olla 1910- ja 1920-luvuilla vieläkin suurempi.

T-Ford esiteltiin lokakuussa 1908. Toukokuun 26. päivänä 1927 tuotantolinjalla kirjattiin T-Fordien kohdalla lukema 15 miljoonaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?