Autot

IS Portugalissa: Tällainen on Renaultin Suomeenkin saapuva uusi, alle 35000 euron sähköauto – toimintamatka jopa 400 kilometriä!

Julkaistu:

ensitesti
Renaultin uusittu Zoe Z.E. 40 pärjää jo pidemmälläkin matkalla. Kokeilimme uututta Lissabonin aurinkoisilla asvalteilla ja hieman myös niiden ulkopuolella.
Ärsyttääkö autovero? Kiinnostaisiko uusi näppäränkokoinen kaupunkipainotteinen perheauto, jossa autoveroa on vain vajaat 1500 euroa? Tässä sellainen olisi.

Ja sitten vielä käsi sydämelle: milloin viimeksi ajoit autolla yli 300 kilometrin matkan pysähtymättä kertaakaan?

Niinpä niin, suurimmalle osalle suomalaisista päivittäiset ajot jäävät keskimäärin reiluun 40 kilometriin. Harvan perheen mökillekään todellisuudessa on yli 400 kilometrin ajomatkaa. Tilanne on tietenkin aina henkilökohtainen, mutta harva meistä montaa kertaa vuodessa ajaa koko perheen voimin useita satoja kilometrejä Lapin lumille hiihtämään.


Neljänsadan kilometrin luku on tässä merkityksellinen erityisesti siksi, että juuri sen verran Renault lupaa uuden Zoe Z.E. 40 -täyssähköautonsa toimintamatkaksi – parhaimmillaan. Autona Zoe (jota ei siis ole aiemmin tuotu Suomeen) ei ole uusi, mutta sen uusin versio on toimintamatkojen suhteen edellisversioita huomattavasti parempi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomen kylmissä talviolosuhteissakin uusitulla Zoella päässee reilun 200 kilometrin matkan yhdellä täyslatauksella. Jos varustaa autonsa vielä vaikkapa biopolttoaineella toimivalla lisälämmittimellä, ei sähköenergiaa tarvitse tuhlata lämmitykseen, ja toimintamatka kasvaa takaisin lähemmäksi 300 kilometriä. Sekään ei toki ole vielä järisyttävän pitkä matka, mutta parannus ensimmäisen lähdön Zoen lukuihin on merkittävä.


Sähköautojen akkujen kehittymistä on moitittu hitaaksi. Tässä suhteessa muutos on kuitenkin tapahtunut, esimerkiksi uuden Zoen Z.E. 40 -akun kapasiteetti on käytännössä lähes kaksinkertaistunut, se on nyt 41 kWh. Silti akuston fyysinen koko on entinen, ja sen painokin lisääntynyt vain kymmenen kiloa. Kehitys saavutettiin lisäämällä akun energiatiheyttä, joka kasvoi muuttamalla akkukennojen kemiallista rakennetta ja lisäämällä niiden aktiivisia materiaaleja. Eli kyllä, sähköautojen akut kehittyvät nyt reippaaseen tahtiin. Jos sama jatkuu parin vuoden ajan, näemme vuosikymmenen vaihteessa tavallisissa perusperheautoissa jo 500 kilometrin todellisia toimintamatkoja.


Uusi Zoe jakaa edelleen perusrakenteensa Renault Clion kanssa, eikä sitä ole akkupäivityksen yhteydessä ulkoisesti muutettu. Aerodynaamisen auton ilmanvastuskerroin on erinomainen, 0,22. Suurin ero korin mitoissa Clioon verrattuna on suurempi korkeus. Pikkuautoksi Zoe tarjoaa hyvät tilat.


Suorituskykylukujen valossa Zoe ei ole kovinkaan hanakka kulkija. Luvut eivät kuitenkaan kerro aivan kaikkea, sillä auto on optimoitu kiihtymään 0-80 km/h nopeuteen, sen jälkeen kiihtyvyys muuttuu leppoisammaksi. Zoe ei kuitenkaan ole erityisen tahmea kulkija edes moottoritienopeuksissa, jossa voimaa annostellaan kaupunkivauhteja hieman harkitummin.

Eniten ajossa häiritsee Zoen ohjaustuntuma, jossa ylikorostettu keskitys vaatii alkuun opettelua. Kaarrekäyttäytyminen on kuitenkin kunnossa. Samaa ei tosin voi sanoa auton pitkistä ajovaloista, joiden kantama oli pimeässä ajaessa suorastaan kehno.


Suomeen tuodaan vuoden alusta alkaen Zoe Life ja Intens –malleja. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa navigaattori, automaattinen ilmastointilaite ja My Z.E. Connect -palvelu, jonka kautta älypuhelimella näkee akun varaustilanteen. Paremmin varustetussa Intensissä voi sisätilat jäähdyttää tai lämmittää etäohjauksella, millä vähennetään energian tarvetta ajon aikana.

Zoen takuu on muusta Renault-mallistosta tuttu neljä vuotta tai 100000 kilometriä. Ajoakulle Renault myöntää kuitenkin kahdeksan vuoden tai 160000 km:n takuun.

Renault Zoe Z.E 40 Intens

Moottori Synkroni-sähkömoottori, 68 kW (92 hv) 3000– 11300 rpm, 220 Nm 250–2500 rpm Suorituskyky 0–100 km/h 13,2 s, huippunopeus 135 km/h, toimintamatka 403 km (NEDC) Kulutus 13,3 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Akku 41 kWh litium-ioni polymeeri Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4084, l 1730, k 1562 mm, akseliväli 2588 mm, omamassa 1480 kg, tavaratila 338 – 1225 l Hinta 34990 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt