Pidennetyssä Tivolissa on mahtava perä! - Autot - Ilta-Sanomat

Pidennetyssä Tivolissa on mahtava perä!

SsangYongin pidennetty Tivoli yllättää positiivisesti.

Vähän yli 4,4-metrinen SsangYong XLV keskittyy tarjoamaan runsaasti tavaratilaa, mikä näkyy auton takaosan muodoissa. Katumaasturimaiseen XLV:hen on merkin tapojen mukaisesti myös neliveto saatavilla.

13.12.2016 16:23

Miksi ihmeessä koeajamme auton, jota ei tuoda Suomeen?

Vastaus on yksinkertainen: SsangYongin suomalainen maahantuoja harkitsee vakavasti XLV:n, eli pidennetyn Tivolin ottamista maahantuontiohjelmaansa.

Esimerkiksi Englannissa XLV kuuluu tuontiohjelmaan, joten kyllä auto valmis Euroopan markkinoille on. Suomessa koeajoauton kaltaiselle diesel-XLV:lle on ennakoitu noin 30 000 euron hintaa, mutta menee vielä puolisen vuotta, ennen kuin päätös suuntaan tai toiseen tehdään.

Edestä katsoen XLV on käytännössä sama auto kuin lyhyempi SsangYong Tivoli.

Olisiko autossa todella ideaa myös meille?

SsangYong XLV on käytännössä sama auto kuin saman merkin Tivoli, mutta sen pituutta on kasvatettu noin 24 senttimetriä. Lisäpituus sijaitsee taka-akselin takapuolella, eli akseliväli autoissa on yhteneväinen.

Tällä kikkakolmosella tavoitellaan tietenkin suurempia tavaratiloja, ja siinä on myös onnistuttu: 720 litran peruskoko on massiivinen. Laajennus onnistuu vaivatta, mutta tällöin tilan pohjaan jää huomattava kynnys takaistuimien selkänojan kohdalle.

SsangYong on kuitenkin ratkaissut tämän ongelman liikuteltavan välipohjan avulla. Kun välipohjan nostaa ylempään asentoonsa, muodostuu pohjasta jälleen tasainen, joskin jonkin verran matalampi.

Peräti 720-litrainen tavaratila on XLV:n vahvuus, ja se laajenee tarvittaessa lähes 1,5 kuution kokoiseksi. Välipohjan voi nostaa ylempään asentoonsa, jolloin lattiaan ei jää kuvassa näkyvää kynnystä. Takaselkänojien kaato sujuu helposti.

XLV:n pidemmästä perästä huolimatta eivät sen mittasuhteet ole mitenkään poikkeuksellisen epäsuhtaiset. Saattaa olla jopa niin, että pidempi kori tekee auton hieman kirveellä veistetyn näköisille, ronskin maastohenkisille muodoille vain oikeutta.

Huomio kiinnittyy varmasti etu- ja takalokasuojien muhkeisiin, terävästi piirtyviin kaariin, olivatpa ne sitten oman maun mukaiset tai eivät. SsangYong ei panostakaan muotoseikkoihin, vaan käytännöllisyyteen, nelivetoon ja pysähdyttävään hinnoitteluun pitkän takuun saattelemana. Takuuhan on viiden vuoden mittainen, ilman kilometrirajaa.

Ohjaamoympäristö on toimiva, eikä materiaaleissa ole hintataso huomioiden huomauttamista.

Koeajoauto oli varustelultaan ylin Quartz, jonka myötä varusteita saa jo mukavasti. Myös sisustus oli yllättävän laadukkaan oloinen, eikä sisältänyt halvantuntuisia kovamuoveja näkökentässä juuri lainkaan. Kaikki kosketukselle alttiit, ohjaamon ylemmät materiaalit tuntuivat miellyttäviltä.

Vertailukohteeksi nousi usein Toyotan tarjoama viimeistelyn taso, niin hyvässä kuin pahassakin. Hyvä esimerkki tästä olivat etuistuimet, joiden säädöt olivat hämmästyttävästi portaalliset. Tilaa edessä on mukavasti, ja takanakin mahtuu normaalimittainen aikuinen istumaan, vaikka edessä istuisi normaalia pidempi henkilö.

Klassisen helppolukuisessa mittaristossa on pirteät värit.

Ajamamme yksilö oli manuaalivaihteinen diesel-neliveto. SsangYongin e-XDI:ksi kutsuma, 1,6-litrainen turbodiesel on vanttera puurtaja, joskin sen tyhjäkäynti on dieselmäisesti selkeän rouhea. Autoon saa myös Aisinin valmistaman kuusiportaisen automaattivaihteiston, mutta sen myötä kulutus – ja myös päästöt – nousevat huomattavasti.

Manuaalivaihteisto on toteutettu hyvin lyhyin välityksin, joten vaihteita saa napsautella ahkerasti ylöspäin kiihdyttäessä. Vaihteensiirto on puolestaan hieman kulmikas, sulavampiakin manuaaleja markkinoilta löytyy. Iso plussa tekniikan puolelta tulee SsangYongin AWD-nelivedosta, jonka saa tarpeen tullen lukittua pahimmissa paikoissa.

Peruutuskamera tulee XLV:ssä tarpeeseen, mutta valitettavasti näytön apuviivasto ei ennakoi auton liikkeitä etupyöriä käännettäessä.

Suoraan ajettaessa XLV:tä joutuu jonkin verran ohjailemaan, mutta taajamissa autoa pyörittelee ilman ongelmia, koska näkyvyys eteen on hyvä ja peruskäyttäytyminen luonnikasta. Kulutus asettuu sekalaisessa ajossa kuuden litran tuntumaan, eli ei erityisen kauas luvatusta.

Olisiko XLV:stä siis uudeksi taistelijaksi alati kasvaville SUV-markkinoille myös Suomessa?

Uskallamme väittää, että olisi. XLV on itse asiassa puutteineenkin positiivinen yllätys, joka saattaisi tarjota erilaisen nelivetovaihtoehdon niin uuden Seat Atecan, Peugeot 3008:n kuin Škoda Octavia Combinkin sijaan. Ostajalla täytyy kuitenkin olla uskallusta erottua naapureiden valitsemasta linjasta.

SsangYong XLV 1.6 e-XDI AWD Quartz

Moottori R4, 1 597 cm³, turbo, 85 kW (115 hv)/3 400–4 000 r/min, 300 Nm/1 500–2 500 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,0 s, huippunopeus 170 km/h Kulutus 5,1 l/100 km diesel CO2-päästöt 131 g/km Voimansiirto M6, neliveto Mitat p 4 440, l 1 798, k 1 605 mm, akseliväli 2 600 mm, omamassa 1 505 kg, tavaratila 720–1 440 l, tankki 47 l Hinta Vahvistamatta, noin 30 000 euroa

Kiitämme

Reiluja tiloja

Lukittavaa nelivetoa

Moitimme

Kovaa jousitusta

Lyhyehköjä välityksiä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?