Koeajo: Ylimääräisen polttomoottorin hankkiminen tuo BMW:n sähköautoon lisävapautta - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajo: Ylimääräisen polttomoottorin hankkiminen tuo BMW:n sähköautoon lisävapautta

Nelipaikkainen BMW i3 on erottuva täyssähköauto kaupunkikäyttöön pienille perheille. Kaapparityyppisesti avautuvat takaovet ovat harvinaisuus tämän päivän autoissa.

Julkaistu: 11.12.2016 8:33

BMW i3 on täyssähköautojen erilainen nuori.

Täyssähköautot ovat olleet ja tulevat vielä useita vuosia olemaan suurimmalle osaa autovalmistajista vain vaatimaton niche-markkina, johon ei panosteta kuin murto-osa tuotekehityspanoksista.

Hidas muutos kohti sähköistymistä on kuitenkin jo alkanut, ja sen vauhti kasvaa vääjäämättömästi.

Tämän on huomioinut myös Baijerin ylpeys BMW, jolla on mallistossaan kaksi sähköautoa, i3 ja hybridi-i8. Niistä ensi mainittu on suunniteltu kaupungissa liikkumiseen sähkön voimin ilman paikallispäästöjä.

Vaalea sisustus kohentaa vaikutelmaa käytössä olevasta tilasta.

Koska kyseessä on BMW, myös iikolmosta määrittää vahva pyrkimys laadullisin avuin erottumiseen – kuin autoaatelisilla ikään.

Erikoinen on lisäksi auton perusrakenne, joka koostuu alumiinista ja hiilikuituvahvistetusta muovikomposiitista.

Kallis ratkaisu sekin. Ideologiana on todennäköisesti ajatus siitä, että sähköautoilijat ovat valmiita maksamaan ekologisesta valinnastaan, koska heillä on siihen mahdollisuus.

Se kuuluu niche-markkinoiden kulmakiviin.

Takavetoisessa i3:ssa on suuret lasipinnat, joten sisällä on avara tunnelma, vaikka takatilat ovat melko rajalliset.

”Leijuva katto” on eräs i3:n muotoilullisista piirteistä, joka on nykyisin yhä useammasta automallista tuttu.

i3 on ollut saatavilla muualla Euroopassa jo jonkin aikaa, mutta Suomeen se saapuu nyt vasta ns. toisessa aallossa.

i3 on suunniteltu erottumaan, siitä pitävät huolen auton tila-automainen muotoilu, takaovien kaapparityyppinen avautuminen ja nykyisin suhteellisen harvinainen vetotapa, takaveto. Kuluttajat eivät välttämättä sisäistä auton vetotapaa kovin merkitsevänä seikkana, mutta takavetoon tottuneille se on usein ainoa oikea vaihtoehto, jonka avulla ajamisen nautittavuutta korostetaan. i3:n suorituskyky on täyssähköautojen joukossa selkeästi rivakimmasta päästä, mikä sekin sopii BMW:n pirtaan.

Ohjauspyörän takana kello kahdessa sijaitseva vaihdevalitsin erottuu varmasti tavallisista ratkaisuista.

Entäpä i3:n kyvyt matkanteon saralla? Toimintamatkojen suhteen auton kyvyt eivät edusta enää tämän hetken kärkeä, sillä i3:lla voi kurvailla yhdellä latauksella eri testien mukaan käytännössä parhaimmillaan vain noin 160–250 kilometriä, akuston koosta riippuen.

Autoon voi valita kapasiteetiltaan joko 21 tai 33 kWh:n akuston, joiden molempien pariksi voi vielä hankkia ns. Range Extenderin, eli pienen kaksisylinterisen polttomoottorin, jonka avulla voi jatkaa matkaa reilun 100 kilometrin matkan akuston hiivuttua. Tätä REX-mallia voi pitää takaporttivaihtoehtona niille, joita perille pääsemisen angsti eniten painaa. REX-mallin lisähinta on molempiin versioihin veroineen noin 4 500 euroa.

 Takaovia ei voi avata itsenäisesti, vaan ainoastaan avaamalla ensin etuovet.

Nelipaikkainen i3 on kaupunkiajossa kotonaan. Kulku on reipasta ja pieni kääntöympyrä tekee pyörittelystä näppärää.

Erikoinen oviratkaisu helpottaa käyntiä sisälle, mutta toisaalta takaovia ei voi avata itsenäisesti, vaan ainoastaan avaamalla ensin etuovet. Tämä saattaa olla pidemmän päälle hieman epäkäytännöllinen ominaisuus.

Auton rengastus on vierintävastuksen pienentämisen vuoksi poikkeuksellinen, ja sen vuoksi suuntavakaus suuremmissa nopeuksissa kärsii hieman. i3 on herkkä niin moottoritieurille kuin sivutuulellekin. Muutoin ohjaustuntuma on BMW:lle ominaisen tunnokas, ja koska taka-akselille on sijoitettu peräti 56 prosenttia painosta, on i3 tiukoissa kaarteissa paikoin jopa leikkisä ajettava – vetäville pyörille välittömästi siirtyvä vääntö antaa helposti kuulua itsestään, ennen kuin ajonvakautus suitsii voimia.

Sisällä on tietynlaista avaruusajan fiilistä, mutta yllättäen monet valitut tummat kierrätysmuovimateriaalit ovat yleisilmeeltään häiritsevän halvat tähän hintaluokkaan.

Koeajetun kaltaisen i3:n hinnat alkavat reilusta 45 000 eurosta, mitä voidaan tässä kokoluokassa pitää korkeana hankintahintana, varsinkin kun siinä on autoveroa ainoastaan noin 2 200 euroa.

Koeajoyksilöä oli maahantuoja vielä lisävarustellut noin 12 500 euron arvosta, joten sen kokonaishinnaksi muodostui lähes 56 500 euroa. Hinnoittelullaan BMW i3 sijoittuu tukevasti premium-ryhmään, johon siirtymistä tavallinen kansalainen varmasti miettii toisenkin kerran ennen ostopäätöksen tekemistä.

Kuten usein sähköautojen suhteen on, samalla rahalla saa huomattavasti enemmän autoa, mikäli valitsee perinteisempää tekniikkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?