Autot

Fordin neljän suora sisältää myös uuden crossoverin

Julkaistu:

UUTTA
Uusi Ford Fiesta yllätti tulevalla mallikirjollaan.
Fiesta on ehdottomasti yksi Euro-Fordin menestystarinoista. Pikkuista ponnistajaa on neljän vuosikymmenen aikana valmistettu huimat yli 17 miljoonaa kappaletta, mikä kertoo siitä, että autolle on ollut vahva tilaus. Eikä kysyntä ole hiipunut edes viimeisimpien vuosien aikana, sillä alati kaupungistuvassa maailmassa pienille autoille on edelleen tarvetta.

IS oli paikalla Saksan Kölnissä, Fordin Saksan-tehtaan kotikonnuilla, kun tulevan Fiestan ensikosketus tapahtui.

Uutuutta silmäillessä on hyvä palauttaa mieliin, että Fiestan seitsemäs sukupolvi on kasvanut ensimmäiseen 1970-luvun autoon verrattuna huomattavasti, lähes puoli metriä. Viimeisintä, poistuvaakin mallia uusi Fiesta on yli seitsemän senttiä pidempi ja reilun sentin leveämpi.

Niinpä auton kasvaessa sen sivuprofiili on nyt tasaisempi ja vähemmän kiilamainen. Pikkuauton muotoilu on suunnittelijoiden mukaan elegantimpi, ja se on ulkonäöltään sulavampi. Ulkoiset muutokset eivät kuitenkaan ole suuren suuria. Kyllä auton edelleen heti Fiestaksi tunnistaa.


Seitsemäs sukupolvi Fiestasta edustaa Fordin mukaan kattavinta ja monipuolisinta valikoimaa automallin 40-vuotisen historian aikana. Väite ei ole tuulesta temmattu, sillä laajassa mallipaletissa on nyt kaikkiaan neljä eri perusversiota, kun esille tuotiin ylellisin Vignale, urheilullinen ST-Line, tyylittelevä Titanium ja ronskimpi Active, joka on aivan uusi crossover-malli.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Näiden lisäksi luvassa on myöhemmin vielä Trend-taso ihmisille, jotka laskevat euronsa tarkimmin. Trend asettunee varustelultaan Titaniumin alapuolelle.


Uudet perusmallit eivät kuitenkaan ole perinteisiä varustetasoja, vaan selkeämmin toisistaan eroavia versioita – vaikkakin samasta perusautosta. Huomionarvoista on, että crossover-Fiesta on ensimmäinen seuraavina vuosina esiteltävistä uusista Active-ajoneuvoista Ford-mallistossa. Lisää samankaltaista suunnittelua mallisarjojen sisälle lienee siis luvassa.

Moottoreiksi Fiestaan voi valita 1,0-litraisen EcoBoost-bensiinin kolmena eri tehoversiona (100, 125 tai 140 hevosvoimaa) tai 1,5-litraisen, 85 tai 120 hevosvoimaa tuottavan TDCi-turbodieselin.

Näiden lisäksi luvassa on uusi 1,1-litrainen, vapaasti hengittävä bensiinivaihtoehto, josta tulevat tarjolle 70 ja 85 hevosvoiman versiot. Saataville tulee myös niin paljon erilaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita, että heikompaa hirvittää. Ehkä se tärkein – hybridi-, kaasu- tai sähköversio – odotuttaa edelleen itseään. Tulevaisuus saattaa Fordilta sittenkin pian karata, jos jotain oikeasti uutta voimarintamalle ei pian tuoda esille. Sellaisista ei Kölnissä puhuttu.


Valitettavasti uudella Fiestalla ei vielä päässyt ajamaan, mutta sisätiloihin tutustuminen sentään lyhyesti suotiin. Nyt noin nelimetrinen Fiesta on tuttua Fordia, suorasukainen mutta hyvin toimiva pakkaus.

Ylettömiä tiloja on turha odottaa, mutta herraskaisimmassa Vignale-versiossa on ymmärretty pitkään odotettu toive: myös pikkuauto voi olla mukava, sisustusmateriaaleiltaan laadukas tuote.

Suomeen uusi Fiesta saapuu ensi kesänä. Hinnat eivät vielä ole tiedossa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt