Audi Q5: Maltillisesti uudistunut katumaasturi otti kuskin iloksi jo muista malleista tutut avustinjärjestelmät - Autot - Ilta-Sanomat

Audi Q5: Maltillisesti uudistunut katumaasturi otti kuskin iloksi jo muista malleista tutut avustinjärjestelmät

Audi Q5 uudistui päältä katsoen maltillisesti, mutta ensikilometrit paljastivat paljon uutta.

Uusi Audi Q5 valmistetaan Meksikossa.

4.12.2016 8:38

Kaktuksia, erämaata, karuja vuorenrinteitä, petolintuja taivaalla, taco-kioskeja maanteiden varsilla, Hotel California Todos Santosin kaupungissa ja sitä vastapäätä sijaitseva Tequila Sunrise -kuppila.

Nyt ajetaan Meksikossa – Audin kotikonnuilla.

Kansainvälinen lehdistö tutustui monipuoliseen testiajoreittiin neljällä eri Q5-versiolla.

Kyllä! Audia valmistetaan nyt myös Meksikossa, San José Chiapan upouudessa tuotantolaitoksessa Pueblassa. Automerkin edustajat kuvailevat laitosta nykyaikaisista nykyaikaisimmaksi.

Ilta-Sanomat oli paikalla, kun uunista ensimmäisinä ulos tulleet Q5-autot päästettiin Baja California Surin eteläkärjen teille.

Ensimmäiset Q5:t lanseerattiin 2008. Neljän vuoden takaiseen kasvojenkohotukseenkaan nähden uudistunut Q5 ei tarjoa ulospäin järisyttäviä muutoksia. Sukunäköä on runsaasti varsinkin isompaan katumaasturiveljeen Q7:ään.

Keulan maski on aiempaa leveämpi ja väkevämpi.

Kyljissä on aiempaa terävämmät pokkaukset.

Uusi Q5 lanseerataan Suomessa kahdella TDI-dieselmoottoriversiolla (163 ja 190 hv). Ne ovat entistä tehokkaampia ja samalla aiempaa taloudellisimpia. Kaikki nelisylinteriset moottorit tulevat markkinoille uudella ultra-nelivetotekniikalla.

Tarkemmalla katsomisella eroja löytyy valoista, pröystäilevän leveästä etumaskista ja terävästi leikkaavista sivulinjan pokkauksista. Ensisarjan autot eivät päällisin puolin eroa viimeistelyltään Euroopassa valmistetuista Audeista. Laadukkaan oloisia siis.

Ulkomitat ovat kasvaneet vain hitusen. Esimerkiksi pituutta on tullut 40 millimetriä. Nykytyyliin sisätilojen ilmoitetaan myös kasvaneen, vaikka kasvua ei silmällä havaitse. Eipä silti, matkustamossa tuntuu riittävän tilaa joka suuntaan.

Vakiovarusteluun kuuluu, että takapenkkejä voidaan tarpeen mukaan siirtää pituussuunnassa ja saada tavaratilaan kuljetettavaa 60 lisälitran verran.

Uusi MMI-näyttö keskikonsolissa toimii pääohjauselementtinä MMI navigation plus -järjestelmässä, sisältäen MMI touch -kosketuspaneelin ja 8,3 tuuman näytön. Järjestelmän kosketusohjain on integroitu kiertopainikkeeseen. Se tunnistaa sekä käsinkirjoitettua tekstiä että liikkeitä, kuten zoomaustoimintoja.

Ohjaamo on myös uusiutunut. Nykyaikainen, selkeä ja käytännöllinen ovat kuvaavia laatusanoja. MMI-käyttöjärjestelmän tuorein versio kosketuslevyineen ja virtuaalimittaristo ovat uusien Q5-kuskien apuna.

Kuljettaja voi nyt hyödyntää samoja, monipuolisia ajamisen avustinjärjestelmiä kuin jo aiemmin A4:ssä ja Q7:ssä. Järjestelmät tuovat Q5:n komeasti tähän päivään ja vähän ohikin.

Uusi voimalinja sisältää Suomeen ensivaiheessa saapuvissa dieselmalleissa vakiona uutta Quattro with Ultra Technology -nelivetotekniikkaa. Auto lähtee aina nelivedolla liikkeellä, mutta sen jälkeen etupyörät vetävät, ellei ajotilanne vaadi nelivetoa.

Osa-aikaisen nelivedon yksi tärkeimmistä maaleista on polttoaineen säästö, jota luvataan 0,3 litraa sadalla kilometrillä totunnaiseen nelivetoon nähden.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät on jaettu kolmeen eri pakettiin: Tour, City ja Parking. Ne kaikki lisäävät turvallisuutta.

Ilmajousituksen iskunvaimennuksen säätö on tilattavissa lisävarusteena. Ominaisuus laskee koria 22 millimetriä verrattuna teräsjousitukseen. Järjestelmä asettaa korin ajotilanteen kannalta ihanteelliselle tasolle. Auton kori nousee lift/offroad -moodilla 45 millimetriä normaaliin nähden. Asetus kytkeytyy automaattisesti pois, kun nopeus nousee 35 kilometrin tuntivauhdin yli. All road -asetuksella korotus on 25 millimetriä. Se kytkeytyy pois 80 kilometrin tuntivauhdin ylityttyä.

Lisävarusteena uuteen Q5:een on saatavissa mukautuva ilmajousitus ja sähkömekaaninen ohjaus. Viiden ajotilan lisäksi näin tulevat tarjolle myös lift/offroad ja allroad.

Nyt myös Audi Q5 tarjoaa aiempaa kehittyneemmän navigoinnin, joka sisältää muun muassa ”yleisimmät reitit” -ominaisuuden.

Noin 350 kilometrin pituinen koeajoreitti sisälsi monipuolista maastoa. Rosoisella asvaltilla oli havaittavissa lievää pintakovuutta. Liekö se sitten hinta merkin mainostamasta urheilullisuudesta?

Kun maantieltä siirryttiin kuoppaiselle ja ankarasti pölyävälle osuudelle, auto näytti kykynsä, ei vain katumaasturina vaan milteipä myös maasturina. Suurikokoiset pyörät rynkyttivät toki kiharoissa, mutta auto näytti luontonsa töyssyissä, mutkissa ja upottavassa hiekassa.

Koeajoreitillä oli mahdollisuus kokeilla kaikkiaan neljää eri versiota. Ajetuista vain yksi, 2,0-litraisella dieselmoottorilla varustettu, 140 kilowatin (190 hv) teholukemilla varustettu versio saapuu Suomeen ensimmäisessä aallossa.

Maahantuoja tarjoaa heti myös hiukan kesymmällä moottorilla (120 kW, 163 hv) varustetun dieselmallin. Vaihteisto on kummassakin seitsennopeuksinen automaattilaatikko.

Puhelimen voi ladata langattomasti.

Muut vaihtoehdot – bensiinimoottori, etuveto ja kolmelitrainen, kuusipyttyinen moottori – ovat tässä vaiheessa epätodennäköisiä vaihtoehtoja maahantuojan pohdinnoissa.

Takatilat ovat varsin kelvot. Penkit liikkuvat pituussuunnassa ja tarjoavat näin tavaratilaan lisää vetoisuutta.

Ensitestin perusteella kahdeksanpykäläisellä tiptronic-vaihteistolla varustettu kolmelitrainen V6 arvatenkin tuntui maistuvimmalta, mutta Suomeen tulevista autoista tehokkaampaan dieselmoottoriin päätyminen vaikuttaa järkivalinnalta.

Ensimmäiset Q5:t saapuvat Eurooppaan tammikuussa 2017. Saksassa hinnat alkavat 45 100 eurosta. Suomen myyntihinnat eivät ole vielä tiedossa, eikä niitä voi Saksan hintojen ja CO2-päästöjen perusteella kovin tarkasti arvailla, koska autot varustellaan eri tavoin pohjoisen ja muun Euroopan välillä.

Vähimmillään takapaksissa on tilaa 550 litraa.

Meksikosta tulee tequilan ja tacojen lisäksi nyt myös hienoja, joskin teknisestä edistyneisyydestään huolimatta melko lailla konservatiivisia Q5-autoja.

Ehkei valmistajalle etenkin Yhdysvalloissa merkittävän mallin ole syytäkään muuttua tämän enempää.

Audi Q5 2.0 TDI S tronic (140 kW)

Moottori R4, turbo, 1968 cm³, 140 kW (190 hv)/3800–4200 r/min, 400 Nm/1750–3000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 218 km/h Kulutus 4,9 l/100 km diesel CO2-päästöt 129 g/km Voimansiirto A7, neliveto Mitat p 4663, l 1893, k 1659 mm, akseliväli 2819 mm, omamassa 1770 kg, tavaratila 550–1550 l, tankki 65 l Hinta ei tiedossa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?