Ensitestissä Toyota CH-R: Kuin nestepaaston läpikäynyt bodari - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitestissä Toyota CH-R: Kuin nestepaaston läpikäynyt bodari

Toyota C-HR on muotoiltu japanilaismerkin muusta mallistosta selkeästi tunnistettavaksi. 4,4-metrisestä uutuudesta odotetaan kilpailijaa jopa suositulle Nissan Qashqaille.

Julkaistu: 27.11.2016 13:08

Toyota lisää hybrideihinsä uuden coupé-crossoverin.

Tätä autoa katsellessa ei ensin uskoisi, että kyseessä on Toyota. Ilmassa leijuu hämmästelevä hiljaisuus. Hybrideillään tietä raivanneen japanilaisjätin muotoilun pääsuunnat ovat olleet viime vuosikymmeninä konservatiiviset, ja meriittejä on haettu toisaalta, esimerkiksi luotettavuudesta.

Siinä on onnistuttu, Toyotan maine käyttöä kestävänä ja käytännöllisenä perusautona on kiistaton. Onkin mielenkiintoista nähdä muuttuuko tilanne, kun yhtälöön lisätään nyt myös design-elementti. Toyota C-HR (Coupé High-Rider) kääntää varmasti katseita.

C-HR:n linjoja piirrettäessä ei ole rohkeutta puuttunut. Auto on 4,4-metrinen keskikoon crossover, johon on liitetty voimakkaita coupé-piirteitä sekä katumaasturihenkisiä vekkejä, pokkauksia ja keulan aukkoja.

Se, mitä suoraan ei sanota, pitää lukea rivien välistä: tämä auto on pituudeltaan vain parin sentin päässä supersuositusta Nissan Qashqaista, joten Toyotalla halutaan varmasti houkutella uusia asiakkaita myös siltä suunnalta. Nissanin hybridiähän on saatu odotella jo turhan pitkään saapuvaksi.

C-HR näyttää kuin nestepaaston läpikäyneeltä bodarilta, jonka luuranko paistaa paikoin lihasten alta läpi. Ei kaikkien mieleen, mutta suuri yleisö jäänee ihastellen kiertelemään auton ympärillä. Toyota haluaa selkeästi irtautua vain varttuneiden asiakkaiden imagostaan, ja C-HR sopii hyvin ennakkoluulottomille edelläkävijöille.

Samantyyppinen fiilistely jatkuu sisällä. Autossa istutaan aavistus peruspelejä korkeammalla, ja etuistuimille on helppo käydä. Tilat riittävät hyvin, mutta jälleen kerran ohjauspyörän säädöt on jätetty Toyotalla vaillinaisiksi.

Sisätilat ovat toyotamaisesti hieman harmaat, mutta muovisuutta on onnistuttu jonkin verran karsimaan uusin materiaalivalinnoin. Ohjauspyörän etäisyyssäätö on niukka.

Myös istuinten säädöt ovat jonkin verran puutteelliset portaallisine kallistuksineen, mikä on tänä päivänä jo poikkeuksellista. Näkyvyys eteen on perustasoa. Sisätilojen kokonaisuudessa on haettu nuorekasta ilmettä, mikä näkyy esimerkiksi ovipaneeleiden muodikkaissa materiaalivalinnoissa. Kosketusnäyttö on nostettu hyvin näkökentän alalaitaan, missä se ei häiritse, mutta on nopeasti havaittavissa.

Taakse päästään avaamalla takapilarin juureen piilotettu, erikoinen ovikahva. Takana on mukavasti tilaa myös pitkille aikuisille, varsinkin jos etupenkeillä tingitään hieman jalkatiloista.

Voimakkaasti taaksepäin pienenevä takasivuikkuna aiheuttaa kuitenkin sen, että takana on helposti niin pimeätä, ettei rannekelloa tahdo nähdä lukea. Tässä suhteessa C-HR muistuttaa toista kilpailijaansa, Honda HR-V:tä, jonka takapenkiltä on myös rajoittunut näkyvyys. HR-V:stäkään ei ole Euroopassa hybridiä saatavilla.

Suomessa C-HR:n voi hankkia joko 1,2-litraisen turbobensiinin tai 1,8-litraisen hybridivoimanlähteen vauhdittamana. Dieseliä ei saatavana ole, mutta 1,2-litraisen pariksi saa myös AWD-nelivedon. Neliveto on yllättäen aina CVT-automaattivaihteinen. Ensitestissä ajettavana oli ainoastaan hybridiversioita, joiden hybriditekniikka on käytännössä täysin sama kuin uudessa Priusissa.

C-HR:n puhtaat sähköajot jäävät siis lyhyiksi, hybriditekniikan tarkoitus on lähinnä laskea kulutusta kaupunkiajossa. Tarkka kuljettaja saakin C-HR:llä kulutuksen pysymään matalalla tasolla.

Takatilat ovat keskinkertaiset. Kuvan osanahkaverhoilu sisältyy ylimpään Premium-varustelutasoon.

Suorituskyvyssä C-HR jää aavistuksen uudelle Priusille, lähinnä suuremman painon ja ilmanvastuskertoimen vuoksi. Täyskiihdytyksessä e-CVT pitää moottorin käyntinopeuden korkealla, ja sen kuulee myös sisälle. Silti kiihtyvyys on hieman nahkeata. Tasaisessa ajossa C-HR menee sutjakkaasti eteenpäin, eikä ohjaustuntuma herätä sen kummemmin suuria moitteita kuin hurraahuutojakaan. Jousitus on sen sijaan selkeästi pintakova, mikä voi olla suomalaisteillä jo hermostuttava ominaisuus.

Positiivisena havaintona C-HR on järkevästi hinnoiteltu ja varustelu on perustasollakin kattavaa. Koko mallistossa on muun muassa mukautuva tasanopeudensäädin, kaistavahti, automaattiset kaukovalot ja Pre-Collision -järjestelmä vakiovarusteena.

Suomeen ensimmäiset C-HR:t saadaan vielä tämän vuoden puolella.

Takaoven avauskahva on sijoitettu poikkeuksellisesti aivan oven ylänurkkaan. Muotoilu tekee ovesta hieman tavallista pidemmän.

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium

Moottori R4, 1 798 cm³, 90 kW (122 hv)/5 200 r/min, 142 Nm/3 600 r/min, Sähkömoottori 53 kW (72 hv), 163 Nm,

Suorituskyky 0–100 km/h 11,0 s, huippunopeus 170 km/h

Kulutus 3,9 l/100 km 95E10 CO2-päästöt 87 g/km

Voimansiirto A1, etuveto Mitat p 4 360, l 1 795, k 1 555 mm, akseliväli 2 640 mm, omamassa 1 495 kg, tavaratila 377–1 112 l, tankki 43 l

Hinta 32 979 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?