”Kansalaisen liikkumispaketti” on vihdoin täyttä totta: Ei sisälläkään ministerin lupaamaa puheaikaa, mutta bussia saa käyttää senkin edestä – katso esimerkit! - Autot - Ilta-Sanomat

”Kansalaisen liikkumispaketti” on vihdoin täyttä totta: Ei sisälläkään ministerin lupaamaa puheaikaa, mutta bussia saa käyttää senkin edestä – katso esimerkit!

Helsingin seudun joukkoliikennettä voidaan ensimmäisenä maailmassa tarjota osana matkaketjuyrityksen palvelua. Ensimmäinen firmakin on jo esitellyt pakettinsa. IS selvitti mitä kuukausihinnalla saa.

24.11.2016 7:58

Käytännössä palvelua alkaa hyödyntää ensimmäisenä ”suomalainen kasvuyritys” MaaS Global, joka ryhtyy tarjoamaan asiakkailleen Whim-liikkumissovellusta.

Sen puitteissa voi käyttää Helsingissä niin joukkoliikennettä kuin taksia ja vuokra-autoja esimerkiksi kiinteään 89, 249 tai 317 euron kuukausihintaan.

Kaikissa kyseisissä paketeissa vain julkista liikennettä saa käyttää rajatta ja sitäkin ainoastaan Helsingin kaupungin rajojen sisäpuolella.

Loput matkat maksetaan melko hämäävästi maksullisilla pisteillä. Niillä esimerkiksi vuokra-auton saa 249 euron paketissa alleen kahdeksi päiväksi kuukaudessa.

Whim-esimerkkipaketit:

Paketti I, hinta 89 euroa/kk. Sisältää Helsingin sisäisen joukkoliikennelipun (1kk) + 1000 Whim-pistettä (joilla voi esimerkiksi ajaa kaksi noin 10 kilometrin taksimatkaa päiväsaikaan).

Paketti II, hinta 249 euroa/kk. Sisältää Helsingin sisäisen joukkoliikennelipun (1kk) + 5500 Whim-pistettä (joilla voi esimerkiksi ajaa kahdeksan noin 10 kilometrin taksimatkaa päiväsaikaan tai käyttää kaksi päivää vuokra-autoa).

Paketti III, hinta 317 euroa/kk. Sisältää Helsingin sisäisen joukkoliikennelipun (1kk) + 8000 Whim-pistettä (joilla voi esimerkiksi ajaa kahdeksan noin 10 kilometrin taksimatkaa päiväsaikaan sekä käyttää viisi päivää vuokra-autoa).

– HSL:n ja MaaS Globalin välille on solmittu HSL:n ensimmäinen pilottisopimus matkaketjuyhteistyöstä kaupallisen toimijan kanssa. Seuraamme mielenkiinnolla sitä, millaisia asiakkaita uudet liikkumisen palvelupaketit houkuttelevat. Toivottavasti uudet palvelut tavoittavat erityisesti niitä autoilijoita, joita pelkkä joukkoliikenne ei ole onnistunut houkuttelemaan pois ratin takaa. Kokemusten pohjalta tulemme mahdollisesti laajentamaan matkaketjuyhteistyötä myös muiden liikkumispalveluita tarjoavien yritysten kanssa, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Rihtniemen mukaan vastaavan kaltaista kuukausimalliin perustuvaa liikkumispalvelua ei löydy vielä mistään muualta maailmasta. Lokakuussa Helsingin seudulla julkaistu palvelu on saatavilla tällä hetkellä rajoitetulle testiryhmälle, sillä palveluun tuodaan loppuvuoden aikana useita uusia ominaisuuksia.

Entäs vertailu loppuvuoteen 2014 ja paketti-idean ensimmäisiin versioihin?

Ensimmäisenä liikenteen pakettihinnoittelun esille ottanut korkean tason päättäjä oli liikenneministeri Paula Risikko (kok), joka esitteli lokakuussa 2014 julkisuudelle seuraavat liikennepaketit:

– Taksin käyttö 100 km, vuokra-auto 500 km, lähiliikenne (juna) 1500 km, vapaa julkinen liikenne kaupungissa. Pakettihinta 95 euroa kuukaudessa.

– Taksi ulkomailla, videoneuvotteluyhteys kaikkialla EU:ssa, vuokrapyörä, pick-up-palvelu kaikkialla EU:ssa ja leasing-auto + tiemaksut Pakettihinta 800 euroa kuukaudessa.

– Pienelle perheelle kimppataksi, joka saapuu 15 minuutin kuluessa, 6500 minuuttia puheaikaa, huippunopea nettiyhteys, leasing-auto + tiemaksut, vapaa julkinen liikenne kotikaupungissa, lähiliikenteen (juna) käyttö 2500 km. Pakettihinta 1200 euroa kuukaudessa.

Mitä mieltä olet liikennepaketti-ideoista? Halpaa vai kallista? Voit kommentoida juttua alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?