Autot

Mazdan kovakatto esillä Helsingissä: Normaalia pidempää saattaa ahdistaa kuskin penkillä

Julkaistu:

Sporttinen
Maailman eniten myydyn avourheiluauton, Mazda MX-5 RF:n tuorein versio saa Pohjois-Euroopan ensi-iltansa tänä viikonloppuna Helsingissä.
Vuonna 1989 esitelty Mazda MX-5 on yksi modernin ajan klassikkoautoja. Pienenä, kevyenä ja urheiluautoksi edullisena säilynyt MX-5 eteni viime vuonna neljänteen sukupolveensa tutusti rättikattoisena mallina.

Aiemmin siitä oli tarjolla myös taittuvalla peltikatolla varustettu versio, mutta sen suosio ei koskaan ollut kummoinen.

Sen sijaan Mazda yllätti esittelemällä nelossukupolven MX-5:stä täysin uudenlaisen peltikattoisen avoversion.

Nyt sähköllä konttiin taittuu pelkästään matkustamon yläpuolelle jäävä osuus, ja matkustamon taakse jää eräänlainen ”targa-kaari” paikalleen, vaikka katon avaisikin. Mekanismi on hyvin samanlainen kuin uusimman sukupolven Porsche 911 Targassa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

MX-5 ei sinänsä ole kovin suurikokoinen auto, mutta RF:n paksuhko kattorakenne tekee kokemuksesta vielä klaustrofobisemman. Yli 190-senttisten ei kannata haaveilla pääntilasta, sillä tuossa pituudessa pää osuu kattoon.

Kun jalkatilakin on kuljettajalla jo hieman rajattu, on auto auttamatta hieman ahdas pitkille kuljettajille.

Uuden MX-5 RF:n tavaratila on lähestulkoon samaa luokkaa kuin rättikattoisessakin mallissa: kattomekanismi on kuitenkin höylännyt tavaratilan etulaidasta 30 litraa omaan käyttöönsä.

Kauniin pikku-coupén saa ostettua itselleen noin 41 000 euron maksua vastaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt