Crafter on pakujen kuningas 2017: Ratin takana viihtyy miltei kuin henkilöautossa - Autot - Ilta-Sanomat

Crafter on pakujen kuningas 2017: Ratin takana viihtyy miltei kuin henkilöautossa

VW Crafterin toinen sukupolvi petraa edellisestä.

Toisen sukupolven Crafter ei ole enää sukua Mercedes-Benzin Sprinterille, vaan Volkswagenin täysin itse suunnittelema ja upouudessa Puolan-tehtaassaan valmistama.

19.11.2016 8:44

Volkswagen aloitti tämän auton suunnittelun jo neljä vuotta sitten, ja tässä on pitkän uurastuksen tulos: Vuoden Pakettiauto 2017 – uusi toisen sukupolven VW Crafter.

Ilta-Sanomat tutustui Crafteriin tuoreeltaan Espanjassa, sillä auto ei ehdi Suomeen moneen kuukauteen. Ensitunnelmat ratin takaa ovat selkeän positiiviset.

Suurin muutos on se, että Crafter on nyt täysin VW:n omaa suunnittelua ja tuotantoa, kun edeltäjä oli vielä yhteistyössä Daimlerin kanssa tuotettu. Myös auton sukunäkö VW:n henkilöautomalleihin, esimerkiksi Passattiin, on nyt keulasta katsoen ilmiselvä – oltakoonkin siitä sitten mitä mieltä tahansa.

Crafterista tulee saatavaksi kolme eri koripituutta ja -korkeutta pakettiautona sekä lava-autoversiot. Niinpä kuormatilavuudet vaihtelevatkin 9,9–18,4 kuution välillä pakettiautoina.

Hyötyajoneuvoista tuttuun tapaan Crafteriin tulee tarjolle runsaasti erilaisiin tarpeisiin vastaavia kokovaihtoehtoja. Crafterista saa neljä perusmallia, kolme pituutta ja kolme kattokorkeutta. Voimanlähteeksi autoon voi valita vain VW:n 2,0-litraisen TDI-turbodieselin, josta aluksi tulevat saataville 102-, 140- sekä 177-hevosvoimaiset versiot. Myöhemmässä vaiheessa valikoima täydentyy vielä 122 hevosvoiman moottorein.

Kuljettaja kiipeää uuden Crafterin ohjaamoon mielellään, sillä tilaa on mukavasti ja ajoergonomia on selkeästi parantunut edeltäjästä. Ohjauspyörän säädöt ovat myös laajat, ja hytissä on runsaasti erilaisia säilytyslokeroita.

Kaikissa moottoreissa on Start&Stop -järjestelmä vakiona. Dieselmoottori on asennettu poikittain, ja sen pitäisi kuluttaa keskimäärin 15 prosenttia vähemmän kuin edeltäjänsä. 4Motion-neliveto ja sekä Aisinin valmistama automaattivaihteisto ovat tarjolla niitä kaipaaville, nyt myös toistensa pareina. Perusauto on etuvetoinen, mutta myös takaveto tulee ensi vuonna valikoimaan. Kokonaisuus kattaa siten hyvin laajan sortimentin.

Sivuovi avautuu laajasti ja suoraan sen taakse mahtuu kaksi eurolavaa rinnakkain.

Hytissä ajoergonomiaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Kuljettajaa on muutenkin Crafterissa ajateltu. Saatavilla on kolme eri versiota kuljettajanistuimesta, valinnaisvarusteena esimerkiksi kuljettajan istuimen hierontatoiminto. Sitä ei koeajoautoissa ollut, mutta muutoin ratin takana viihtyy nyt huomattavan hyvin – lähes kuin henkilöautossa.

Suosituimmaksi arvioidaan 140 hevosvoiman versio, joka se jaksaa viedä reilun kahden tonnin autoa riittävällä ripeydellä eteenpäin, myös ajetulla puolen tonnin kuormalla. Autossa on sähköinen ohjaustehostin, eikä ohjaustuntumassa ole moittimista, vaikka se henkilöautojen ohjausvaihdetta hitaampi onkin.

Etuvetoisissa perusversioissa on hyvin perinteinen ja hyväksikin havaittu ratkaisu, jäykkä taka-akseli ja lehtijouset. Akseli on tuettu koriin jykevän vakaajatangon avulla.

Riuskempi, 177-heppainen TDI antaa autolle jo kunnon kyydit, ja tämä automaattina testattu versio osoitti sen, että nykyaikainen momentinmuunninautomaatti toimii myös hyötyajoneuvossa erinomaisesti. Negatiivisena huomiona osoittautui, että autolla on taipumusta menettää etupyörien pito esimerkiksi hiekalla helposti.

Uuden Crafterin vakiovarusteita ovat ainakin sähkökäyttöiset ikkunat, avaimeton keskuslukitus ja erityisesti suunnitellut paikat puhelimelle, tabletille ja tietokoneelle. Eikä liene yllätys, että kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavana enemmän kuin koskaan tässä kokoluokassa.

Takaovet avautuvat parina. Tavaratilan sisäkorkeus on suurimmillaan lähes 2,2 metriä.

Eri asia sitten on, tarvitseeko ammattikuljettaja niitä kaikkia välttämättä työssään tien päällä. Saatavilla ovat esimerkiksi kaistanpitoavustin, pysäköintiavustin ja perävaunun peruutusavustin. Niistä viimeinen osoittautui testiajolla fiksusti toimivaksi. Lisäksi tarjolla on mukautuva tasanopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä sekä sivutuuliavustin – ja paljon muuta.

Suomeen uudet Volkswagen Crafterit saapuvat ensi kevään aikana, ja niiden ennakkomyynti alkaa tammikuussa. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta koeajetun perusauton saksalaishinnat alkavat reilusta 38 000 eurosta, mistä voi tehdä sen johtopäätöksen, että täkäläisten alkaen-hintojen ensimmäinen numeron lienee nelonen.

Auto valmistetaan VW:n uudessa tehtaassa Wrzesniassa, Puolassa.

VW Crafter 2.0 TDI 103kW L2H2

MOOTTORI R4, 1 968 cm³, 103 kW (140 hv)/3 500 – 3 600 r/min, 340 Nm/1 600 – 2 250 r/min SUORITUSKYKY huippunopeus 158 km/h KULUTUS 7,4 l/100 km diesel CO2-PÄÄSTÖT 193 g/km VOIMANSIIRTO M6, etuveto MITAT p 6 836, l 2 040, k 2 590 mm, akseliväli 3 640 mm, omamassa 2 146 kg, kuormatila 9,9–18,4 m3, tankki 75 l HINTA vahvistamatta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?