Autot

Crafter on pakujen kuningas 2017: Ratin takana viihtyy miltei kuin henkilöautossa

Julkaistu:

Ensitesti
VW Crafterin toinen sukupolvi petraa edellisestä.
Volkswagen aloitti tämän auton suunnittelun jo neljä vuotta sitten, ja tässä on pitkän uurastuksen tulos: Vuoden Pakettiauto 2017 – uusi toisen sukupolven VW Crafter.

Ilta-Sanomat tutustui Crafteriin tuoreeltaan Espanjassa, sillä auto ei ehdi Suomeen moneen kuukauteen. Ensitunnelmat ratin takaa ovat selkeän positiiviset.

Suurin muutos on se, että Crafter on nyt täysin VW:n omaa suunnittelua ja tuotantoa, kun edeltäjä oli vielä yhteistyössä Daimlerin kanssa tuotettu. Myös auton sukunäkö VW:n henkilöautomalleihin, esimerkiksi Passattiin, on nyt keulasta katsoen ilmiselvä – oltakoonkin siitä sitten mitä mieltä tahansa.


Hyötyajoneuvoista tuttuun tapaan Crafteriin tulee tarjolle runsaasti erilaisiin tarpeisiin vastaavia kokovaihtoehtoja. Crafterista saa neljä perusmallia, kolme pituutta ja kolme kattokorkeutta. Voimanlähteeksi autoon voi valita vain VW:n 2,0-litraisen TDI-turbodieselin, josta aluksi tulevat saataville 102-, 140- sekä 177-hevosvoimaiset versiot. Myöhemmässä vaiheessa valikoima täydentyy vielä 122 hevosvoiman moottorein.


Kaikissa moottoreissa on Start&Stop -järjestelmä vakiona. Dieselmoottori on asennettu poikittain, ja sen pitäisi kuluttaa keskimäärin 15 prosenttia vähemmän kuin edeltäjänsä. 4Motion-neliveto ja sekä Aisinin valmistama automaattivaihteisto ovat tarjolla niitä kaipaaville, nyt myös toistensa pareina. Perusauto on etuvetoinen, mutta myös takaveto tulee ensi vuonna valikoimaan. Kokonaisuus kattaa siten hyvin laajan sortimentin.


Hytissä ajoergonomiaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Kuljettajaa on muutenkin Crafterissa ajateltu. Saatavilla on kolme eri versiota kuljettajanistuimesta, valinnaisvarusteena esimerkiksi kuljettajan istuimen hierontatoiminto. Sitä ei koeajoautoissa ollut, mutta muutoin ratin takana viihtyy nyt huomattavan hyvin – lähes kuin henkilöautossa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suosituimmaksi arvioidaan 140 hevosvoiman versio, joka se jaksaa viedä reilun kahden tonnin autoa riittävällä ripeydellä eteenpäin, myös ajetulla puolen tonnin kuormalla. Autossa on sähköinen ohjaustehostin, eikä ohjaustuntumassa ole moittimista, vaikka se henkilöautojen ohjausvaihdetta hitaampi onkin.

Riuskempi, 177-heppainen TDI antaa autolle jo kunnon kyydit, ja tämä automaattina testattu versio osoitti sen, että nykyaikainen momentinmuunninautomaatti toimii myös hyötyajoneuvossa erinomaisesti. Negatiivisena huomiona osoittautui, että autolla on taipumusta menettää etupyörien pito esimerkiksi hiekalla helposti.

Uuden Crafterin vakiovarusteita ovat ainakin sähkökäyttöiset ikkunat, avaimeton keskuslukitus ja erityisesti suunnitellut paikat puhelimelle, tabletille ja tietokoneelle. Eikä liene yllätys, että kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavana enemmän kuin koskaan tässä kokoluokassa.


Eri asia sitten on, tarvitseeko ammattikuljettaja niitä kaikkia välttämättä työssään tien päällä. Saatavilla ovat esimerkiksi kaistanpitoavustin, pysäköintiavustin ja perävaunun peruutusavustin. Niistä viimeinen osoittautui testiajolla fiksusti toimivaksi. Lisäksi tarjolla on mukautuva tasanopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä sekä sivutuuliavustin – ja paljon muuta.

Suomeen uudet Volkswagen Crafterit saapuvat ensi kevään aikana, ja niiden ennakkomyynti alkaa tammikuussa. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta koeajetun perusauton saksalaishinnat alkavat reilusta 38 000 eurosta, mistä voi tehdä sen johtopäätöksen, että täkäläisten alkaen-hintojen ensimmäinen numeron lienee nelonen.

Auto valmistetaan VW:n uudessa tehtaassa Wrzesniassa, Puolassa.

VW Crafter 2.0 TDI 103kW L2H2


MOOTTORI R4, 1 968 cm³, 103 kW (140 hv)/3 500 – 3 600 r/min, 340 Nm/1 600 – 2 250 r/min
SUORITUSKYKY huippunopeus 158 km/h
KULUTUS 7,4 l/100 km diesel
CO2-PÄÄSTÖT 193 g/km
VOIMANSIIRTO M6, etuveto
MITAT p 6 836, l 2 040, k 2 590 mm, akseliväli 3 640 mm, omamassa 2 146 kg, kuormatila 9,9–18,4 m3, tankki 75 l
HINTA vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt