Autot

Yli 10 000 versiota myyty 80 maahan – tiedätkö mikä auto juhlii tänään 35-vuotispäiväänsä?

Julkaistu:

35
Monikäyttöisen ajoneuvon syntymäpäivää juhlistetaan Italiassa.
Fiat Ducaton tarina alkoi lokakuun 23. päivänä 1981. Monikäyttöinen ja tehokas Ducato on sen jälkeen ollut yksi Euroopan myydyimmistä pakettiautoista.


Ensimmäinen Ducato-malli toi valmistajan luonnehdinnan mukaan vallankumouksen pakettiautomarkkinoille. Perustelu? Sen kantavuus, etuveto, moottorin tehokkuus ja tavaratilan koko tarjosivat pakettiautojen käyttäjille aiempaa enemmän.


Ensimmäiset Ducatot valmistuivat Italian Val di Sangrossa sijaitsevan tehtaan linjalta. Tänään sama tehdas on Euroopan ja Lähi-idän alueen suurin keskisuuria ja suuria pakettiautoja valmistava tehdas.

Fiat Professional juhlii Ducaton 35-vuotismerkkipäivää kampanjalla. Virallinen 35-vuotisjuhlavideo julkaistaan merkkipäivänä 23. lokakuuta verkkosivustolla. Kampanjan pääviesti kaikissa kanavissa on:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Emme koskaan unelmoineet menestyksestä, me rakensimme sen”.


Viesti korostaa Ducaton asemaa luokassaan. Mallia on valmistettu yli 10 000 eri versiota ja sitä on myyty 80 maassa. Laaja korimallisto, toimiva alusta ja henkilöautomainen ajettavuus on tehnyt Ducatosta suosikin sekä hyötyajoneuvona että harrasteajoneuvona, kuten myös matkailuautona.


Jo alusta alkaen ensimmäisessä Ducato-sukupolvessa (1981–1990) oli innovatiivisia ratkaisuja, kuten poikittain sijoitettu moottori. Moottori, voimasiirto ja polttonestesäilö muodostivat yhden kokonaisuuden, moduulin. Nämä ominaisuudet muodostuivat Ducaton myöhempien mallien tunnusmerkeiksi.

Korivaihtoehtoihin kuuluivat kaksi eri kattokorkeutta – Van-, Combi-, Bus- sekä Truck-versioina. Kaksi eri pituista akseliväliä (2 923 ja 3 653 millimetriä) mahdollisti jopa 9.8 kuutiometrin lastitilavuuden sekä 2 800 kilon kantavuuden.


Vuonna 1984 markkinoille tuodut kallistetut iskunvaimentimet mahdollistivat täysin tasapohjaisen tavaratilan. Vuoden 1985 Maxi-versio nosti kantavuuden 3 500 kiloon. Steyr-Puch -nelivedolla varustettu Ducato esiteltiin markkinoille vuonna 1989.

Kymmenen vuotta markkinoille tulonsa jälkeen Ducato saavutti uuden virstanpylvään, kun ensimmäinen nelivetomalli valmistui ja samalla tuotantomäärässä ylitettiin 500 000 kappaleen rajapyykki. Samassa yhteydessä 2,5-litraisen turbodieselin tehoa kasvatettiin 95 hevosvoimaan ja uusi innovatiivinen, kokonaan sähköllä toimiva Fiat Ducato Elettra ensiesiteltiin. Samassa yhteydessä akseliväliä pidennettiin 3 200 millimetriin.

Kolmas sukupolvi (1994-2002) esiteltiin 1994 uudistetulla ohjaamolla, jossa vaihteenvalitsin oli sijoitettu keskelle kojelautaa niin että ohjaamon lattian keskiosa jäi kokonaan vapaaksi tilaksi tavaroille ja ihmisille. Uudistus paransi sekä ergonomiaa että tuottavuutta.


Lehdistö palkitsi innovaatiot valitsemalla Ducaton Vuoden Pakettiautoksi 1994.

Tulevissa tuoteparannuksissa keskityttiin erityisesti ajomukavuuden lisäämiseen. Istuimien korkeudensäätö ja kolmepuolainen ohjauspyörä esiteltiin 2002. Myös moottorivalikoimaa kehitettiin ja lisättiin. Suorasuihkutuksella toimiva Common Rail -moottori mahdollisti merkittävän suorituskykyloikan, teki autosta hiljaisemman ja polttoainetaloudellisemman. Lisäksi esiteltiin vaihtoehtoinen polttoainekäyttöinen bensiini/metaani -moottori, joka loi pohjan Ducaton menestyksekkäälle markkinajohtajuudelle metaanikäyttöisissä pakettiautoissa.

Viides sukupolvi tuotiin näyttämölle 2006 laajentamalla mallistoa ja tarjoamalla joustavuutta. Ensimmäinen etuvetoinen pakettiauto, jonka tavaratila oli 17 kuutiometriä, tuotiin markkinoille. Uudet MultiJet -moottorit paransivat edelleen Ducaton taloudellisuutta ja alensivat käyttökustannuksia sekä päästötasoja.


Kuudes sukupolvi esiteltiin vuonna 2014. Sen ylpeydenaihe olivat yksiakseliselle pakettiautolle korkein etuakselin- (jopa 2 100 kg), taka-akselin (jopa 2 500 kg) ja nyös korkein kokonaiskantavuus. Ducaton pakettiautoversion maksimikantavuus oli 2 100 kg. Ensimmäistä kertaa mukaan tuli myös ilmajousitus.


Vuosien kuluessa Ducaton myynti on laajentunut Euroopasta Venäjälle, Etelä-Amerikkaan, Lähi-Itään ja Australiaan. Tänään Ducatoa myydään 80 maassa, myös Pohjois-Amerikassa, jossa se on vuodesta 2013 kantanut nimeä Promaster.

Ducatoa valmistetaan tällä hetkellä kolmessa eri maassa (Meksikossa, Brasiliassa ja Italiassa).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt