IS ensitesti: Nissan haastaa uudella tonniluokan NV300-pakullaan mm. Volkkarin Transporterin – ja tältä se tuntuu, takuutakin mukavat viisi vuotta - Autot - Ilta-Sanomat

IS ensitesti: Nissan haastaa uudella tonniluokan NV300-pakullaan mm. Volkkarin Transporterin – ja tältä se tuntuu, takuutakin mukavat viisi vuotta

Uusi NV300 täydentää Nissanin kevyiden hyötyajoneuvojen malliston.

Uusi Nissan NV300 on tarjolla paitsi perinteisenä umpiautona, myös jatko-ohjaamolla, alustana sekä tila-autotyyppisenä pikkubussina.­

13.11.2016 11:59

Primastarin korvaava Nissan NV300 on perusidealtaan aika perinteinen, eli niin sanottu tonniluokan paku.

Siis sellainen hyötyauto, jolle on Suomessa löytynyt melkoisesti menekkiä esimerkiksi monenlaisten pienyrittäjien liikkuvana työmaatoimistona, yhteen jos toiseen tehtävään taipuvana tavarankuljettimena sekä ylipäätään monenlaisen liikkuvan liiketoiminnan mahdollistajana.

Jo pelkkää auton ulkonäköä tarkastellen on helppo huomata, että Nissanin NV300:ksi nimeämä uutuus jakaa sekä korinsa, että suuren osan tekniikastaankin samassa tehtaassa valmistettavien Opel Vivaron ja Renault Traficin (sekä myös Fiatin Suomen tuontiohjelmaan kuulumattoman Talenton) kanssa.

Tavaratila imaisee lyhyessäkin versiossa kolme eurolavaa. Pituustilaa on yli 10 cm edeltäjää enemmän.­

Nissanin omassa kevyiden hyötyajoneuvojen mallistossa NV300 sijoittuu mallinumeronsa mukaisesti loogisesti merkin ikiomaa tuotantoa olevan pikkupakettiauto NV200:n sekä astetta isomman eli Opel Movano/Renault Master -pohjaisen Nissan NV400:n väliin.

Ennakkoarvausten mukainen - siis mukava - työympäristö

Reilun sadan kilometrin pikalenkin perusteella Nissanin uusi kolmesatanen vaikuttaa Vivaron ja Traficin tapaan hyvin kuljettajaystävälliseltä työkalulta.

Esimerkiksi ajoasennolle on tarjolla runsaasti säätöjä, istuin vaikuttaa varsin mainiolta ja tunnelmaa voi ylipäätäänkin luonnehtia hyvin henkilöautomaiseksi.

Varsinaiseksi konttori-innovaatioksi NV300:ssa voi luonnehtia sen pöytätasoksi kaatuvaa keski-istuinta, josta löytyy irroitettavan kirjoitusalustan ja muiden perushimmelien ohella ilahduttavasti myös valmis säilytyspaikka kannettavalle tietokoneelle.

Totta se vaan on; tässä ohjaamossa on säilytystilaa peräti 89 litran edestä! Ergonomiakin on erinomainen.­

Toinen näppärä yksityiskohta NV:ssä on kuormatilan ja ohjaamon väliseen seinään saatavissa oleva luukku, jonka myötä autossa voi kuljettaa varsinaista tavaratilaa selvästi pidempiä putkia ja vastaavan muotoisia esineitä ilman ajossa auki olevia takaovia.

Moottorin osalta tunnelma on äänimaailmaltaan miellyttävä ja ainakin noin 400 kilogramman testikuormalla sekä keskimmäisellä eli 125-heppaisella konevaihtoehdolla myös miellyttävän ripeä. Kone vääntää hyvin jo alhaisista kierroslukemista alkaen.

Ohjaamon ja kuormatilan väliseinä voidaan varustaa luukulla. Sisään mahtuu useampikin viemäriputki.­

Koripituuksia ja -korkeuksia mallistossa on tarjolla kaksi, mikä tarkoittaa kuormatilavuuden asettumista väliin 5,2–8,6 kuutiometriä. Kantavuutta autossa on pienimmillään 1073 ja suurimmillaan 1310 kilogrammaa. Miinusta repertuaarissa tulee lähinnä nelivetomallien puuttumisesta.

Kaikkiaan NV300 tuntuu järkevältä ja erittäin nykyaikaiselta työkalulta. Houkuttelevuutta auton lisää hyvä takuu. Sitä uudelle NV300:lle tarjotaan mukavat viisi vuotta tai 160000 kilometriä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?