Mokkaa nelivedolla: Mukavasti uudistunut, kohtuuhintainen perheauto – jos ei ruksaa kaikkia herkkuja mukaan - Autot - Ilta-Sanomat

Mokkaa nelivedolla: Mukavasti uudistunut, kohtuuhintainen perheauto – jos ei ruksaa kaikkia herkkuja mukaan

X-kirjaimen peräänsä saanut Mokka tarjoaa liki L-koon tilat ja paljon uutta suunnilleen entiseen hintaan.

Aiempaa näyttävämpi! Suuret kevytmetallivanteet koristavat entistä useammin myös pikkumaastureita. Innovation-varustetaso tuo mukanaan Mokka X:ään 18-tuumaiset kiekot.

12.11.2016 8:55

Mokka X:ssä on paljon uutta, mutta aloitetaan koeajo kokeilemalla Opelin käyttöön ottamaa OnStar-liikkuvuuspalvelua.

Aiemmat kokeilut uuden Zafiran kyydissä eivät menneet täysin maaliin – eikä nytkään ala hyvin.

Otetaan nappia painamalla yhteydenotto Englannissa toimivaan henkilökohtaiseen asiakaspalvelijaan ja esitetään tiedustelu Espoossa sijaitsevasta ravintolasta.

OnStar-palveluun vastataan Englannin Lutonissa.

Ajoneuvon tilaa voi tarkkailla puhelimella.

Suomen kielellä vastannut henkilö etsii osoitteen ja syöttää sen liikkuvan koeajoauton navigaattoriin. Samalla kuski erehtyy napauttamaan kosketusnäyttöä, eikä ilmeisesti siitä syystä osoite tallennu.

Seuraavaksi puheluun vastaan englanninkielinen palvelija, koska suomea puhuvia ei ole vapaana. No problem! Tiedusteluun lähimmästä Lidl-myymälästä tulee nopea vastaus ja ajoreitti tallentuu navigaattoriin. Toimii!

Mokka X:n suurin jarrullinen vetomassa on 1200 ja jarruton 500 kiloa.

Mokka lanseerattiin 2012. Nyt tehtyjä ”puolimatkan muutoksia” voinee luonnehtia merkittäviksi. Uuden, dynaamisemman keulan lisäksi kuljettajan kannalta iso uudistus on aiempaa toiminnallisempi ja selkeämpi kojelauta.

Mallinimeen liitetty X ei välttämättä merkitse nelivetoa, mutta koeajoautossa oli neljä vetävää pyörää.

Mukautuvasta nelivedosta ei kuivalla syyskelillä saa koko kuvaa.

Kokonaispituus on 4278 millimetriä.

Mokka X:ään on helppo nousta niin etu- kuin takapenkille.

Muhkuraisella hiekkatiellä jousitus vastaanottaa epätasaisuudet mainiosti.

1,4-litrainen turbomoottori riittää Mokka X:n liikuttamiseen mukavasti kelpo väännöllä jo liikkeelle lähdettäessä. Ohjaus keskittää hyvin, mutta lievä tunnottomuus vaivaa ajettaessa.

Polttoaineen kulutus osoittautui melkoisen korkeaksi: 6,5 litran yhdistetyn kulutuksen sijasta ajotietokone näytti 9,5 litraa kaupunki- ja taajama-ajon jälkeen. Jokohan pitäisi tarkistaa oma ajotapansa tai sitten General Motorsin luvut lupailevat liikoja.

Mokka X:n valoissa riittää monipuolisia ominaisuuksia, kuten staattiset kulmavalot, joiden myötä Opelin mukaan ”kulman taakse näkee paremmin.”

Malliston hinnat lähtevät kohtuullisesta 23 000 eurosta. Koeajoauton Innovation-varustelu pienellä lisätuunauksella sisältää muun muassa metallivärin, monipuolisesti säädettävät nahkaverhoillut istuimet, avaimettoman ovien aukaisun ja käynnistyksen, peruutuskameran, kaistavahdin ja 8-tuumaisen navigaattorin.

Näin hinta kohoaakin jo yli 34 000 euroon.

Kosketusnäyttö on nyt malliversiosta riippuen joko 7- tai 8-tuumainen.

Opel Mokka X Innovation 1.4T A6 4x4

MOOTTORI R4, 1 399 cm³, 112 kW (152 hv)/5 000–5 600 r/min, 240 Nm/2 000–4 000 r/min SUORITUSKYKY 0–100 km/h 9,7 s, huippunopeus 193 km/h KULUTUS 6,5 l/100 km 95E10 CO2-PÄÄSTÖT 150 g/km VOIMANSIIRTO A6, neliveto MITAT p 4 278, l 2 038, k 1 658 mm, akseliväli 2 555 mm, omamassa 1 481 kg, tavaratila 356–1 372 l, tankki 54 l HINTA 30 497 euroa

Kiitämme

Uudistunutta muotoilua

Nykyaikaistettua ohjaamoa ja AGR-istuimia

Moitimme

Runsasta kulutusta

Pienehköä tavaratilaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?