Osa kauppiaista riemuitsee jo 1.1.2017 voimaan astuvista uusista veropykälistä – IS selvitti todelliset vaikutukset: ”Näiden autojen haltijat ovat uudistuksen voittajia” - Autot - Ilta-Sanomat

Osa kauppiaista riemuitsee jo 1.1.2017 voimaan astuvista uusista veropykälistä – IS selvitti todelliset vaikutukset: ”Näiden autojen haltijat ovat uudistuksen voittajia”

Viime päivinä on uutisoitu voimaan astuvasta autoverolain pykälästä, joka mahdollistaa muun muassa kalliiden luksusautojen rattiin pääsyn aiempaa halvemmalla. Jutussa tosin on monta muttaa.

Luksusautojen verokohtelu – miten se oikein menee? ”Hallituksen parhaillaan kaavailema kunnianhimoinen energia- ja ilmastostrategia ja moneen kertaan paikattu autoveromalli pelaavat vastakkaisissa päädyissä”, sanoo Leasingyhtiö Secto Automotiven toimitusjohtaja Ville Alanen. (Kuvassa Aston Martin V8 Vantage S)­

11.11.2016 10:49

Luksus- ja erikoisautoja myyvät yritykset ovat tulleet viime päivinä julkisuuteen pitkään valmistelukierroksella olleen lakimuutoksen tiimoilta. Uudistuva autoverolaki nimittäin tulee pudottamaan kalliiden superautojen rattiin pääsyn hintaa Suomessa selvästi.

IS selvitti lain vaikutukset ja kysyi, missä menee uusien pykälien oletettu kannattavuusraja. Sekin selvisi.

­

Järjestelmän mekaniikka on yksinkertainen: kun aiemmin Suomeen rekisteröitävästä autosta on täytynyt maksaa autovero kokonaisuudessaan ennen kuin autoon on saanut rekisterikilvet, on tulevaisuudessa mahdollisuus myös hieman edullisempaan vaihtoehtoon.

Autovero voidaan nimittäin vastaisuudessa maksaa vain siltä ajalta kun auto on Suomen rekisterissä.

Varakkaille jopa yli sadan tonnin hinnanalennus – totta vai tarua?

Uudet pykälät tarkoittavat käytännössä sitä, että esimerkiksi tällä hetkellä perushinnaltaan 441000 euron Ferrari 488 Spiderin hinnasta pystytään höyläämään vastaisuudessa ennakkotietojen mukaan 135 000 euroa pois – edellyttäen että auto vuokrataan tai liisataan Suomeen kolmeksi vuodeksi.

­

Alennus perustuu aikarajaan, jonka tultua täyteen auto yksinkertaisesti viedään pois maasta. Näin kolmen vuoden jälkeiselle ajalle laskennallisesti jyvitettyä autoveroa ei tarvitse maksaa.

Tähän saakka kaikki vaikuttaa melko selvältä. Tyhmemmällekin käy järkeen, että reilun 306000 euron Ferrarille on taatusti enemmän kysyntää kuin yli sata tonnia kalliimmalle mutta muuten samanlaiselle verrokille.

Tämän muutoksesta julkisuudessa riemuinneet unohtivat: Jäännösarvossa piilee miina!

Sen sijaan potentiaalinen ongelma löytyy auton jäännösarvosta. Jos auto menee jatkossa vientipalautuksen ennakkopalautuksen piiriin, vaikuttaa sen jäännösarvo merkittävällä tavalla autoon muodostuvaan kuukausivuokraan.

”Osamaksuverolla” hankittavan auton jäännösarvo on nimittäin kolmen vuoden käytön jälkeen selvästi pienempi kuin autolla, josta on koko autovero maksettu kerralla. Tämä saattaa aiheuttaa jäännösarvoriskin, mikä pahimmillaan tarkoittaa että autoa pois maasta vietäessä ei saakaan vientipalautuksia, vaan joutuu maksamaan autoveromätkyjä.

­

Korkean autoveron EU-maassa Tanskassa on käytössä samanlainen vientipalautusjärjestelmä. Siellä kuitenkin ennakkopalautus lasketaan kiinteällä kaavalla, kun taas Suomessa jo nyt käytössä oleva vientipalautuksen laskenta tehdään yksilöllisesti ja autokohtaisesti. Tanskalaisessa järjestelmässä riski jäännösarvoriski on leivottu jo sisään verojärjestelmään – toisin kuin Suomessa.

­

Autoleasingin ja -vuokrauksen verohelpotusta koskevaa lakia on sorvattu hallinnollisissa elimissä kahden vuoden ajan, mutta erityisestä salailusta ei ole ollut kyse. Esimerkiksi automaahantuojia edustava Autotuojat ry on toimittanut asiasta tiedotteita ja uutisia myös tänäkin vuonna. Sinänsä vuodenvaihteessa voimaan astuvasta laista ei ole kuitenkaan valtiolliselta taholta saatu vielä vahvistuksia.

Kaikki eivät riemastu

Sekin on mielenkiintoista, että 1.1.2017 voimaan tuleva laki on asetettu koskemaan vain autoleasing- tai vuokraamoyhtiöitä, mikä asettaa kuluttajat yritysten kanssa eriarvoiseen asemaan.

Lisäksi lakimuutos vaikuttaa käytännössä vain autoihin, joissa autoveron prosentuaalinen ja euromääräinen osuus on huomattavan suuri. Mikäli autoveron osamaksuosuus olisi avattu myös yksityishenkilöille, olisi se pudottanut myös keskivertoauton hankintahintaa Suomessa tuhansilla euroilla – kunhan auto vain viedään pois maasta muutaman vuoden kuluttua.

­

Jo nykysysteemillä rahan saa toki takaisin autoa viedessään, mutta leasingyhtiöt saavat edun jo ennen auton käyttöönottoa.

Kaikissa leasingyhtiöissä ei olla asiasta riemuissaan. Leasingyhtiö Secto Automotiven toimitusjohtaja Ville Alasen mukaan ennakkopalautusmenettely tulee suosimaan juuri ympäristölle haitallisempia isoja maastureita ja urheiluautoja, joissa tyypillisesti on likvidi Euroopan laajuinen jälkimarkkina ja Suomessa isot autoverot.

– Näiden autojen haltijat ovat uudistuksen voittajia.

Euroopan laajuisella jälkimarkkinalla Alanen viittaa ilmiöön, jossa esimerkiksi Ferrareita ja Lamborghineja kaupataan Suomesta ulkomaille, myös käytettynä.

­

Haluttuja erikoisautoja ei riitä kaikille markkina-alueille kysyntää vastaavasti, kun taas pienemmille alueille voi olla tarjolla enemmän autoja kun olisi kysyntää. Myös hallituksen kahteen suuntaan vetävä ympäristöpolitiikka saa Alaselta huutia.

– Hallituksen parhaillaan kaavailema kunnianhimoinen energia- ja ilmastostrategia ja moneen kertaan paikattu autoveromalli pelaavat vastakkaisissa päädyissä. Energiatehokkaiden ajoneuvojen hankintaan tulisi tarjota porkkanoita, ei palkita suuripäästöisen auton valintaa.

– Omien laskelmiemme mukaan uusi ennakkopalautusmenettely vaikuttaa hintaa alentavasti autoihin, joiden arvo on vähintään 70 000 euroa, joten 95% Suomen autokannasta muutoksella ei ole merkitystä, Alanen päättää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?