Maanantaina paljastettavan paperin ajoitus ei ole sattumaa, sillä uusi energia- ja ilmastostrategia tulee pohjaamaan pitkälti tänään perjantaina voimaan astuneeseen Pariisin ilmastosopimukseen.
Mainittu sopimus muun muassa pakottaa Suomen puolittamaan öljyn kulutuksen eli tavalla tai toisella rajoittamaan myös ”väärällä tavalla saastuttavaa” eli bensiini- ja dieselautoihin perustuvaa liikennettä.
Virallisia faktoja siitä miten rajut päästövähennykset aiotaan tarkemmin toteuttaa, ei vielä ole annettu. Se on kuitenkin selvää, että isot paineet kohdistuvat erityisesti liikenteeseen ja kansalaisten liikkumiseen ylipäätään.
”Nollapäästöisille” eli sähköautoille luvassa tukea?
Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa olisikin mukana useita konkreettisia toimia kuten ns. nollapäästöisille autoille esitettävä subventio eli verotukseen perustuva tuki.
Strategian myöhempi toteuttaminen saattaa johtaa myös auto- ja ajoneuvoverojärjestelmän rajuun muuttamiseen.
IS:n lähteiden mukaan aiheeseen liittyvissä taustakeskusteluissa on ollut esillä ainakin autoveron mahdollinen korvaaminen ns. rekisteröintimaksulla. Sillä rokotettaisiin ensivaiheessa erityisesti isopäästöisiä ajoneuvoja.