50-vuotias Toyota Corolla pelaa varman päälle - Autot - Ilta-Sanomat

Maailman myydyin henkilöauto kulkee sukupolvelta toiselle – katso video

50-vuotias Toyota Corolla pelaa varman päälle.

3.11.2016 12:37

Jos automallin erinomaisuutta mitattaisiin ainoastaan kaupallisen menestyksen ja myyntimäärän perusteella, olisi Toyota Corolla maailman paras auto. Sitä on auton nyt lokakuussa 50-vuotiaaksi täyttyvän historian aikana myyty enemmän kuin mitään muuta henkilöautoa: reilusti yli 40 miljoonaa kappaletta.

Yllättävää kyllä, se on edelleen Toyotan maailmanlaajuisesti eniten myyvä malli. Yllättävää siksi, että Suomessa aikoinaan huippusuosittu Corolla on vaipunut myyntitilastoissa jo 30 myydyimmän mallin ulkopuolelle, koska modernimmin muotoiltu Auris on meillä ottanut sen paikan. Corollan markkinat ovat siis muualla maailmassa.

Takaosan lievästi muokattuja muotoja nuorentavat uudet led-takavaloumpiot ja kromilista.

Auton hyvyyttä voi tietenkin mitata muillakin tavoin kuin myyntilukujen valossa. Kadulle kuvausta varten pysäköity, uusi kirkkaan­punainen Corolla herättää ohikulkijassa spontaanin reaktion.

– Onko se niin hieno, että pitää oikein ihailla? Vai rikkikö se on, kun se tuossa seisoo, kysyy keski-ikäinen naishenkilö syksyisen kävelylenkkinsä varrelta.

Selitän tilanteen taustat ja totean lopuksi, etteihän nyt toki uusi Toyota rikki voisi olla.

Satunnainen reippailija vilkaisee vielä Corollaa nopeasti, ja tiivistää sitten kuulaassa lokakuun iltapäiväauringossa kaikkien hyväksymän, tai ainakin tunteman mielipiteen.

– Niin, Toyota on hyvä auto.

Siinä se tuli, vankkumaton tieto syvän kansan riveistä. Kyllähän kansa, joka sukupolvelta toiselle on luottanut Toyotan – myös Corollan – suoraviivaiseen sitkeyteen, tietää mitkä autot kestävät. Vai tietääkö?

CVT-automaatti laskee manuaalivaihteistoon verrattuna kulutusta useita desejä sadalla, varsinkin kaupungissa.

Viime vuonna katsastetuista henkilöautoista ­Corolla oli kolmevuotiaiden autojen joukossa katsastusvikatilaston toiseksi paras, viisivuotiaissa 15., kahdeksanvuotiaissa 9. ja 14-vuotiaiden joukossa vähävikaisin. Kyllä Corolla siis käytössä hyvin kestää, mutta ei se mitenkään ainutlaatuinen ole. Katsastusvikatilastotkaan eivät kerro aivan kaikkea.

Ne eivät kerro esimerkiksi sitä, että viisikymppisiään juhliva Corolla on yllättäen entistäkin perinteisemmistä palikoista koottu. Auton muodot ovat muodistettunakin konservatiiviset ja tekniikka moneen kertaan koeteltua. Corollasta ei saa siis hybridiä, ei turboversiota tai enää edes dieseliä. Farmaria tai viistoperää etsivän tulee katsoa Aurisin suuntaan. Nelivetokin on poissuljettu mahdollisuus. Ainoa moottorivaihtoehto on umpitavallinen, 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka voimavarat ovat ahtamattomana tämän päivän mittapuilla vaisut.

Kuljettajan eteen avautuu tuttu Toyota-maailma: harmaa ja yllätyksetön. Ohjauspyörän säätömahdollisuudet ovat yhä vajavaiset. Osa ohjaamon muoveista on ärsyttävän kovaa.

Ainoan moottorivaihtoehdon pariksi oli liitetty koeajoautossa CVT-automaatti. Eniten yhdistelmää vaivaa väännön puute, minkä vuoksi moottoria täytyy runnoa varsin korkeilla käyntinopeuksilla. Kiihdytyksissä moottori ulvoo CVT-automaatin kiusaamana pitkään lähellä punarajaa, mutta silti kiihdytys sataan vie yli 11 sekuntia. Se on yli sekunnin enemmän kuin manuaaliversion tulos.

Leppoisaan sunnuntai­ajeluun tai taajamapyörittelyyn ilman moottorijarrutusta rullaileva automaatti-Corolla sopii hyvin. Sellaiseen se lienee suunniteltukin.

50-vuotiaan mallin kunniaksi Toyota on muodistanut Corollaa maltillisesti. Keula on saanut uudet piirteet, ja ylemmän ilmanottoaukon jatkeena ovat nyt led-ajo­valot.

Mittaristo on hyvin perinteikäs, mutta toisaalta helppolukuinen, lukuun ottamatta hetkellisen kulutuksen näyttöä. Keskikulutus nousee helposti lähemmäksi seitsemää litraa, mikäli ajaa enemmän taajamissa.

Merkittävämpää on, että Active-varustetasosta alkaen Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu tulee vakiovarusteeksi. Järjestelmään kuuluvista varusteista liikennemerkkien tunnistus ja automaattipitkät tuntuivat syyspimeillä päteviltä uudistuksilta.

Peruutuskameran näytössä on säästetty: apuviivat eivät reagoi ohjauspyörän kääntämisen mukana.

Erityinen 50 Years An­niversary -malli sijoittuu hinnaltaan ylimmän Premiumin ja keskimmäisen Activen välimaastoon. Juhlamalli kuorrutetaan erilaisin kromi- ja alumiinilistoin. Varsinaista lisää erikoismalliin tuovat kaksois-led -ajovalot ja navigaattori.

Takaosan lievästi muokattuja muotoja nuorentavat led-ta kavaloumpiot ja kromilista.

Jos uuden Corollan vie kiireettömälle mutkatiellä, saattaa yllättyä positiivisesti, kunhan auton saa vauhtiin. Alusta on säädetty niin, että auto taittuu miellyttävän terhakkaasti mutkiin ilman pelkoa yllättävästä pidon katoamisesta. Ohjaustuntuma on keskinkertaisen hyvä, suorillakin ajosuuntaa täytyy korjailla vain vähän.

Takakannen alle kurkistamalla paljastuu esimerkki Corollan kestävyyden saloista: ääriperinteinen saranointi ilman kunnon verhoilua. Pintamaalaamattomat korirakenteet vaikuttavat heppoisilta.

Jousituksessa on haettu kompromissia pehmeyden ja hallittavuuden välillä. Lopputulos on kuitenkin pintakova, vaikka jousto­varojakin autossa on. Pidemmillä matkoilla huomaa istuimet muutoin hyviksi, mutta säätöjä kaipaisi enemmän. Esimerkiksi ristiselän tuen säätö puuttuu.

Automaatti-Corolla kulutti koejaon aikana 6,6 litraa sadalla, kun keskinopeus oli 60 km/h. Kaupungissa kulutus nousee tuostakin lukemasta, mitä ei tämän kokoluokan autolle voi pitää enää hyvänä suorituksena.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?