Mercedes-Benz X jaksaa kantaa 60 olutkoria – peräkärryssä voi kuljettaa vaikka norsua - Autot - Ilta-Sanomat

Mercedes-Benz X jaksaa kantaa 60 olutkoria – peräkärryssä voi kuljettaa vaikka norsua

–Kuinka paljon voi lisätä luksusta, että autoa voi pitää pickupina, Dieter Zetsche (kesk.) kysyi retorisesti Tukholmassa. Vasemmalla muotoilujohtaja Gorden Wagener ja oikealla pakettiautolinjan johtaja Volker Mornhinweg.

Julkaistu: 31.10.2016 8:09

Jos tulee tarve lastata autoon 60 olutkoria ja vetää perässään lavalle nostettua elefanttia, Mercedes-Benz X on auto, jolla työn voi hoitaa tyylillä.

Samalla kun saksalaisjätti lataa kovia kilolukemia pöytään, se väittää kehittäneensä ensimmäisen premium-luokan keskikokoisen pickupin.

Mercedeksen kauan huhuttu ja odotettu keskikokoinen lava-auto esiteltiin Tukholmassa kansainväliselle lehdistölle. Ihan tuotantovalmista autoa ei ajettu esiintymislavalle, sillä 2011 alkanut kehitystyö on nyt esittelykelpoisen konseptin vaiheessa.

Ensimmäiset X-signeeratut autot tulevat ulos Barcelonassa Nissanin kokoonpanolinjalta vuoden 2017 lopussa. Etelä-Amerikan kysyntään vastaa myöhemmin Argentiinan Cordobassa sijaitseva Renault’n tehdas. Mercedeksen mukaan mallinimi on sama kaikilla markkinoilla.

Yhden pickupin sijasta Mercedes-Benz paljasti kaksi versiota. Valmistus alkaa vuoden kuluttua.

Mercedes-Benz ei ole aiemmin valmistanut aitoa, keskikokoista pickupia. Nyt sille löytyi perusteita. Pääkonttorissa tehdyn kartoituksen mukaan mallikartalta löytyi pickupin menevä valkoinen täplä.

Metallihohtoisen valkeaa konseptiautoa kutsutaan nimellä ”Stylish Explorer”.

”Powerful adventurer” -nimellä liikkuva konsepti näyttää väkevältä työkalulta.

Toisekseen lava-autojen menekin odotetaan Global Insightin mukaan kasvavan maailmanlaajuisesti 13 prosenttia, ja keskikokoisille pickupeille povataan jopa 39 prosentin kasvua vuoteen 2025 mennessä.

Kun perusteisiin lisätään Daimlerin pääjohtajan Dieter Zetschen henkilökohtainen mieltymys pickupeihin, päätös ei liene ollut vaikea. X-malli perustuu Nissan Navaran pohjaan. Zetsche kehui puheessaan Nissania ”vahvaksi partneriksi”.

”Stylish Explorerin” takavalot ovat omintakeiset – ainakin vielä konseptimallissa.

Rosoisemmasta konseptiversiosta löytyy paikka takavinssille.

Nissanin tikapuurakenteen lisäksi lainaa löytyy ainakin sivuikkunoiden linjoista ja keskikonsolin alaosasta.

– Tämä on kuitenkin aito Mercedes-Benz, toistivat valmistajan edustajat toistettuaan ikään kuin suitsiakseen orastavan vastalausemyrskyn, jota ei koskaan syntynyt.

Vaikuttavan näköinen keula ja ohjaamo alleviivaavat mersumaisuutta. Ohjaamon pintamateriaalit saattavat jäädä konseptivaiheen kokeiluksi. Etuvalojen muotoilu tuntui saavan kiitosta niin itse tekijöiltä kuin kutsuvierailtakin.

Jotta julkistusta pohjustavissa esityksissä vilahdelleet luonnehdinnat viiden hengen kaupunkiviidakkoautosta ja villin luonnon keskellä viihtyvästä robustista työvälineestä eivät olisi jääneet vain ilmaan, X ei jäänyt vain yhdennäköiseksi konseptiksi. Pääjohtaja ajoi itse yleisön hämmästykseksi ensiksi esitellyn ”Powerful Adventurer” -version jälkeen vierelle ”Stylish Explorerin”.

Ruskea nahka tuntui ja näytti hyvältä ohjaamossa.

Ensimmäisen voisi kuvitella etsivän muhkuraisia metsäteitä, kun taas kaupunkimaisemmalla versiolla saattaisi kurvata vaikka oopperan parkkiin.

V6-dieselmoottorin kanssa ajetaan jatkuvalla nelivedolla. Voimaversiossa on sekä taka- että keskitasauspyörästön lukko ja alennusvaihteisto. Hiukan hiljaisempaan ääneen valmistajan edustajat puhuivat Nissanin nelisylinterisestä, dieselin voimin taka- tai kytkettävällä nelivedolla varustetuista X-versioista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?