Autot

Onko Peugeot’n uusi onnennumero 3008?

Julkaistu:

ensitesti
Peugeot’n ensimmäinen 3008 oli monessakin mielessä väliinputoaja. Nyt tilanne aiotaan korjata.
Uusi Peugeot 3008 ilahduttaa ennalleen jääneestä mallinimestään huolimatta niin muodoillaan kuin ominaisuuksillaan. Peugeot’n edustajat myöntävät itsekin, että aiempi 3008 oli eräänlainen väliinputoaja, jolle riitti ymmärrystä vain ranskalaisostajien keskuudessa. Muualla Euroopassa sen menestys jäi vähäiseksi.

Uuden mallin linjoissa on paljon lainaa yhtiön viimeisimmistä muotoilututkielmista, mikä tarkoittaa raikkaita, moderneja ääriviivoja. Keulalla halutaan viestittää aggressiivisuutta ja perä loppuu mustaan leveään koristelistaan upotettuihin leijonan kynsien raapaisua muistuttaviin takavaloihin.

Ehkä tärkeintä on kuitenkin se, että epämääräisestä pyöreydestä on siirrytty selkeästi katumaastureiden luokkaan. Siitä kertovat etenkin suuri 22 sentin maavara ja järeät suojalistat auton kyljissä.


Nelivetoa 3008:aan ei kuitenkaan ole vielä saatavissa. Etenemiskykyjä kaipaavalle Peugeot tarjoaa kuitenkin lisävarusteena Advanced Grip Controlin, jonka avulla pitoa saadaan vähän lisää eri tilanteissa. Nyt järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sisällä auton kojelauta on kuin moderni veistos, joka ei kuitenkaan sorru vääränlaiseen kikkailuun, vaan on ergonominen ja toimiva.


Sisustuksesta löytää ainakin parin päivän koeajojen aikana jatkuvasti uutta ihasteltavaa. Sitä esittää ensimmäisenä käynnistysnapin painamisen jälkeen mittaristo, joka vaikuttaa kolmiulotteiselta ja on muunneltavissa mielen mukaan. Kojelaudan keskellä on 8-tuumainen kosketusnäyttö, joka toimii loogisesti.

Peugeot on kuunnellut asiakkaiden esittämää kritiikkiä ja lisännyt näytön alle radion säätönapin sekä pianonkosketinrivistön, jotka tekevät eri toimintojen käytöstä yksinkertaista.


Arviointia vaikeutti toki koeajoautojen lataaminen kaikilla saatavilla olevilla varusteilla. Niihin kuuluu muun muassa hyvä navigaattori, joka on Suomeen tulevissa autoissa vakiona vain parhaassa (lue kalleimmassa) GT-mallissa.

Uuden 3008:n perusrakenne on sama kuin kiitellyssä 308:ssa, mutta akseliväli on pidempi ja raideväliä on enemmän. Peugeot korostaa, että laatua kehitetään jatkuvasti ja esimerkiksi takapään yhdystukiakselistoa on nyt parannettu.


Työn jäljen huomaa ajaessa, sillä uudesta 3008:sta on vaikea löytää moitittavaa. Se kulkee vakaasti ja taittuu tarkasti koeajoreitin kymmeniin mutkiin. Kun vielä jousitus toimii napakasti ja melut on eristetty korin ulkopuolelle, niin matkustajatkin viihtyvät.

Maahantuoja arvioi 1,2-litraisen Puretechin nousevan Suomessa suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi. Paljon kiitosta kerännyt 130 hevosvoimainen voimanlähde riittää mainiosti, vaikka 3008 on kohtuullisen suuri ja omamassakin on melkein 1,3 tonnia. Mikään säästöpossu 3008 ei tuolla moottorilla varustettuna ole, sillä virallinen yhdistetty kulutus on viiden litran luokkaa. Peugeotin nykyisin ilmoittama ”tosielämän kulutus” on 7,4 litraa sadalla, minkä pystyimme koeajolla alittamaan.


Alhaista kulutusta arvostavan kannattaa harkita dieseliä. Halvimman Peugeot 3008:n keulalla on satahevosvoimainen 1,6-litrainen turbodiesel. Sellaisen saa tonnin halvemmalla kuin bensiinimoottorisen. Dieselvaihtoehtoja on runsaasti, sillä valittavavana ovat 120 ja 150 hevosvoimaiset sekä ainoastaan automaattivaihteiston kera myytävä 180 hevosvoimainen GT, joka on mallisarjan lippulaiva.

Valinnanvaraa riittää, sillä varustetasoja on neljä, joista jo halvimmassa Accessissa on aivan riittävästi tavaraa. Suosituimmaksi noussee Active, jonka tuomat tärkeimmät lisät ovat ulkonäköä parantavat kevytmetallivanteet, automaatti-ilmastointi, sadetunnistin ja pysäköintitutka taakse. Allure tuo mukanaan lisää turvallisuutta sekä mukavuutta ja huipulla on tuo GT.

Peugeot 3008 PureTech 130 (autom.)


MOOTTORI R4, bensiini, 1 199 cm3, 96 kW (130 hv)/5 500 r/min, 230 Nm/1 750 r/min
SUORITUSKYKY 0-100 km/h 10,8 (10,5) s, huippunopeus 188 km/h
KULUTUS 5,1 (5,2) l/100 km
CO2-PÄÄSTÖT 117 (120) g/km
VOIMANSIIRTO M6 (A6), etuveto
MITAT p 4 447 mm, l 1 841 mm, k 1 615 mm, akseliväli 2 675 mm, tavaratila 520 l, tankki 53 l.
HINTA Access-varustetaso 24 990 euroa; automaattimallien hinnat vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt