Autot

Kromihymyinen pikkumaasturi on vähäjanoinen

Julkaistu:

Koeajo
Suzuki SX4 S-Cross on nelivedolla etenevä pikkumaasturi sopuhintaan.
Muuttunut keulan ilme vihjaa isompaan ja väkevämpään autoon kuin SX4 S-Cross lopulta onkaan. Leveä kromihymy voi näyttää pienehkössä autossa törkeästi liioitellulta, mutta ainakin se herättää huomiota.

Sitä Suzuki tarvitseekin, sillä kyse on Suomessa pienestä merkistä. Ensirekisteröinneissä se ei mahdu edes Top 20 -listalle: viime vuonna kirjattiin 670 ja toissa vuonna 648 kappaletta rekisteriin.

Keulassa on tapahtunut muutakin, sillä 1,6-litrainen dieselmoottori on korvattu kolmisylinterisellä, litraisella turboahdetulla bensiinikoneella. Mikä tehossa hävitään, väännössä voitetaan. Paras veto saavutetaan jo 2 000:n kierrosnopeudella, mikä ilahduttaa liikkeellelähdöissä.

Myös välitykset tuntuvat fiksuilta. Niinpä viisivaihteisen manuaalilaatikon vispaus tuntuu luontevalta ja stressittömältä. Voimalinja tuntuu siis onnistuneelta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nelivetoinen pikkumaasturi on saanut hiukan lisää maavaraa, joten kuljettaja istuu S-Crossissa korkealla. Ajoasento tuntuu luontevalta ja näkyvyys on hyvä joka suuntaan.

Ohjaamo on selkeä ja sanalla sanoen simppeli. Vaikka 7-tuumaisen näytön ilme vaikuttaa jo valmiiksi aavistuksen ikääntyneeltä, oleellisimmat toiminnot löytyvät helposti.

Keskikulutus pysyi kaupunki- ja taajama-ajossa 5,7 litrassa, mikä on nelivetoiselle pikkumaasturille erinomainen lukema. Ilahduttavaa on myös se, että ajomelua kuuluu korin sisälle vähänlaisesti.

Varustetasoja on vain yksi, mutta se antaa jo runsaan vaikutelman: valoautomatiikka, avaimeton sisäänkäynti- ja käynnistysjärjestelmä, peruutuskamera, vakionopeudensäädin, hämärätunnistin, sadetunnistin ja mäkilähtöavustin ovat mukavuutta ja käytännöllisyyttä lisääviä ominaisuuksia.

Koeajoautossa oli perustasoon nähden lisänä metalliväri ja suomea taitamaton navigaatiojärjestelmä.


Jos hyvin toimiva käsivaihteisto ei riitä, kuusivaihteisen automaattilaatikon saa latomalla pöytään 3 000 euroa lisää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt