Valmisteleeko hallitus salassa autoverosta luopumista? – Alatalo: ”Se pitää tehdä yhdessä yössä” - Autot - Ilta-Sanomat

Valmisteleeko hallitus salassa autoverosta luopumista? – Alatalo: ”Se pitää tehdä yhdessä yössä”

Hallituslähteiden mukaan mitään mullistuksia autoveroon ei ole tulossa. Autoveron valmistelu tehdään kuitenkin aina salassa, ettei autokauppa romahtaisi.

17.10.2016 10:00

Autoilijat ehtivät viikonloppuna iloita puheista autoveron poistosta ja suutahtaa aikeista puuttua kilometrikorvauksiin ja työmatkavähennykseen.

Kauppalehti kertoi lauantaina, että auto- ja ajoneuvoveroista oltaisiin luopumassa ja ne korvattaisiin käyttömaksuilla. Lisäksi hallitus pohtisi kilometrikorvausten ja työmatkakulujen verovähennyksen poistoa kokonaan.

Ilta-Sanomien haastattelemat kansanedustajat suhtautuvat autoverouudistukseen vaitonaisesti. Autoveron alennus valmistellaan aina salassa. Jos hallitus kertoisi suunnittelevansa autoveron roimaa alennusta tai autoveron poistoa, se pysäyttäisi autokaupan. Kaikki odottaisivat sitä päivää, kun halpoja autoja alkaisi saada.

– Luulen, että se (autoveron poisto) ei ole heti mahdollista. Siinä täytyy muistaa, että se ei häiritse autokauppaa. Se romahduttaisi käytettyjen autojen kaupan, niitä tulisi paljon varastoon. Ja ei saisi tulla markkinahäiriötä. Se pitää tehdä yhdessä yössä, että uusien autojen myynti ei pysähtyisi, liikenneasioihin profiloitunut kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) muistutti.

Miksi autoveron laskeminen on niin vaikeaa? Myös pitkään autoverotuksen parissa työskennellyt lakimies Petteri Snell kertoo asiasta jutun yhteydessä olevalla, keväällä 2016 ilmestyneellä HSTV:n videolla.

Kansalaiset arvostavat kilometrikorvausta

– Autoveron alennus puntaroitiin tarkasti hallitusohjelmassa. Se on, millä mennään. En usko, että autovero olisi häviämässä. Se on merkittävä tulonlähde valtiolle. En usko, että se olisi tällä vaalikaudella poistumassa, ryhmäjohtaja Antti Kaikkonen (kesk) sanoi.

Oman auton käytöstä maksettavat kilometrikorvaukset sekä verotuksessa tehtävät vähennykset kodin ja työpaikan välisistä matkoista ovat monille kansalaisille mieluisa asia. Niiden poistaminen nostaisi suurta vastarintaa.

Ei ole järin realistista, että poliitikot poistaisivat kilometrikorvaukset tai työmatkavähennyksen.

– Pidän sitä epätodennäköisenä. Se olisi kohtuutonta, jos ne yhtäkkiä häviäisivät. Jos aivan briljantteja ja kansalaisten kannalta parempia malleja löytyy, niin voi niitä pohtia, Kaikkonen totesi.

– Nämä (kilometrikorvaus, työmatkavähennys) ovat sellaisia elementtejä, että ihmiset ovat omaa elämäänsä ja taloudenpitoaan suunnitelleet niin, että nämä nykyiset mallit ovat pitemmän aikaa olemassa. Niitä ei voi yhtäkkiä lähteä poistamaan, Kaikkonen muistutti.

Liikennekaarta sekä valtion liikenneverkkoyhtiötä, Live oy:tä, valmisteleva liikenneministeri Anne Berner (kesk) ei vastannut IS:n soittopyyntöihin.

Berner reagoi Kauppalehden juttuun vain yhdellä viestillä Twitterissä:

LVM valmistelee mallia valtion liikenneverkkoyhtiöstä. Valmistelu on kesken, mutta esillä ei ole ollut muutoksia työmatkojen km-korvauksiin.— Anne Berner (@AnneBerner) 16. lokakuuta 2016

– LVM valmistelee mallia valtion liikenneverkkoyhtiöstä. Valmistelu on kesken, mutta esillä ei ole ollut muutoksia työmatkojen kilometrikorvauksiin, Berner twiittasi.

Autoilun kuluihin tehtävät muutokset vaikuttaisivat erittäin monien suomalaisten elämään.­

Verotus kuuluu valtiovarainministeriölle. Hallituslähteet kertovat IS:lle, että mitään poliittisia keskusteluja autoveron, kilometrikorvausten tai verotuksen työmatkavähennyksen poistamisesta ei ole käyty.

Kokoomuksesta ja perussuomalaisista ei eilen kommentoitu IS:lle Kauppalehden uutista.

Poliittista riitaa autoiluun liittyvien verojen jättiremontista ei hallituksessa vielä ole, koska kuohuttavat mullistukset lienevät siis vain liikenne- ja viestintäministeriön ajatuspapereissa.

Hallitusohjelma: autovero alenee

Hallitusohjelmassa on sovittu siitä, että autovero alenee asteittain yhteensä 180 miljoonaa euroa tällä vaalikaudella.

Liikennekaaren kolmesta vaiheesta on toistaiseksi päätetty vain taksiliikenteen vapauttamisesta.

Liikenneverkko taas on tarkoitus yhtiöittää ja kerätä teiden rakentamiseen tarvittavat varat, pari miljardia euroa vuodessa, autoilijoiden käyttömaksuilla.

– Poliittisia päätöksiä ei ole tehty. Erilaisia vaihtoehtoja on hyvä pohtia, Kaikkonen totesi.

Valtion liikenneverkkoyhtiöstä Livestä on tarkoitus päättää ensi syksynä.

Liikennekaaren ja valtion liikenneverkkoyhtiön tarkoituksena ei ole vähentää autoilijoilta kerättävää verotaakkaa. Autoilijoilta kerätään edelleen sama määrä veroja ja maksuja.

Vaikka esimerkiksi vuosittainen käyttömaksu, ajoneuvovero, poistettaisiin, se korvattaisiin autoilijoilta perittävillä tienkäyttömaksuilla.

Pitäisikö autoverosta luopua? Ota kantaa kommenttikentässä!

Täältä voit lukea lisää kaavailluista veromalleista sekä katsoa liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) Ilta-Sanomille juuri antaman haastattelun jossa ministeri kertoo muun muassa lakimuutosten aikatauluista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?