Ministeri paljasti Lapin Kansalle lisätietoa hallituksen suunnittelemista tietulleista – tällä mallilla rahaa aiotaan liikkujilta kerätä - Autot - Ilta-Sanomat

Ministeri paljasti Lapin Kansalle lisätietoa hallituksen suunnittelemista tietulleista – tällä mallilla rahaa aiotaan liikkujilta kerätä

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan auto-, ajoneuvo- ja polttoaineverojen korvaamista ns. asiakasmaksuilla. Päätöksiä on ministerin mukaan luvassa jo keväällä.

17.10.2016 9:44

Tarkempaa virallista tietoa maksuista ei ole, mutta Kauppalehden tietojen mukaan ne porrastettaisiin mahdollisesti autojen päästöjen ja käyttövoiman mukaan.

Viikonlopun aikana asiaan tuli vielä pientä lisävalaistusta, kun liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) vahvisti Lapin kansalle, että tulossa oleva veromalli vastaisi pitkälti kännykkäbisneksestä tuttua mallia.

– Malli olisi hyvin samanlainen kuten tele-puolella, jossa käyttäjinä liitymme verkkoon ja valitsemme palvelumme, Berner kertoi Lapin kansalle.

Liikenneverkon käyttöä valvottaisiin mitä ilmeisimmin digitaalisesti, sillä Bernerin Lapin kansalle antaman lausunnon mukaan ”fyysisiä tietulleja ei olla harkitsemassa”.

Tuttu idea jo Risikon ja Kyllösen ministerikausilta

Telealaa mallina väläytti jo vuonna 2014 silloinen liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko (kok), jonka mukaan kuluttaja ostaisi tulevaisuudessa liikennepalveluita kuukausitaksalla.

Palveluiden käytöstä olisi Risikon esittelemässä kokonaisuudessa ”maksettu pakettihintaa, hieman nykyisten netti- ja maksu-tv -palveluiden tapaan”.

Mielenkiintoista on vertailla Bernerin julkisuuteen antamia tietoja myös liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) asettaman ns. Ollilan työryhmän loppuraporttiin vuodelta 2013. Sen mukaan auto- ja ajoneuvovero piti muuttaa kilometriveroksi, polttoaineiden verotuksen säilyessä kuitenkin ennallaan.

Kilometrikorvauksiin ei sittenkään puututtaisi?

Kauppalehden tietojen mukaan uusimmassa eli Bernerin mallissa polttoaineveroja ei ole tai ne ovat nykyistä pienemmät, mutta työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset poistuisivat.

Tämä ei kuitenkaan pidä ministeri Bernerin mukaan paikkansa.

– Kertaakaan, ei missään puheessa, ole edes viitattu kilometrikorvauksiin. Eli niihin ei olla puuttumassa, eivätkä ne kuulu liikennekaareen Anne Berner kumoaa väitteen.

Siihen, ovatko kilometrikorvaukset olleet esillä muissa keskusteluissa ei liikenneministeri kuitenkaan suostunut Lapin kansalle vastaamaan.

ISTV:n videolla liikenneministeri Anne Berner (kesk) kertoo Ilta-Sanomille liikenneverkon yhtiöittämisestä. Käytännössä ministeri valottaa mm. maakuntien roolia sekä päätöksenteon aikataulua.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?