Yllättävä u-käännös tulossa: Autonvalmistajat alkavat suurentaa moottoreitaan - Autot - Ilta-Sanomat

Yllättävä u-käännös tulossa: Autonvalmistajat alkavat suurentaa moottoreitaan

Tiukentuneilla päästötesteillä Euroopassa on yllättävä seurannaisvaikutus: autonvalmistavat siirtyvät käyttämään aiempaa isompia moottoreita.

Volkswagenin päästöskandaalin yllättävä seuraus: moottoreiden kuutiotilavuus kasvaa.

15.10.2016 12:17

Valmistajat ovat vuosikymmenen ajan kutistaneet moottoreiden iskutilavuuksia laskeakseen päästöjä. Nyt ne ovat nyt pakotettuja kalliiseen u-käännökseen, autoalan lähteet kertovat uutistoimisto Reutersille.

Syy? Totuudenmukaiset, tien päällä tehdyt testit ovat paljastaneet erilaisen totuuden kuin julkisuuteen on viestitty.

Renault, General Motors ja Volkswagen ovat valmistautumassa suurentamaan moottoreitaan ja osin hylkäämään parhaiten myyneitä koneitaan kolmen seuraavan vuoden aikana. Muiden valmistajien odotetaan seuraavan kolmikkoa.

Muutos tekee vieläkin vaikeammaksi saavuttaa CO2-päästötavoitteet, ja samalla kehitysbudjettien raamit ovat kovilla, sillä niitä on jo venytetty sähkö- ja hybridiautojen kehitysinnossa.

– Käyttämämme tekniikat moottoreiden iskutilavuuksien pienentämiseksi eivät enää riitä saavuttaaksemme päästörajat, Renault’n voimalinjoista vastaava Alain Raposo sanoi Reutersille.

Hänen mukaansa downsizingin rajat ovat tulossa vastaan.

Esimerkiksi VW on korvaamassa sen kolmisylinterisen, 1,4-litraisen diesel-koneensa nelisylinterisellä 1,6-litraisella moottorilla.

– On käymässä ilmeiseksi, että pienistä moottoreista ei ole etua, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Thomas Weber sanoi päättyvän Pariisin autonäyttelyn yhteydessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?