Automaailman tuoreet trendit: Tällaiseksi muuttuu autoilu - Autot - Ilta-Sanomat

Automaailman tuoreet trendit: Tällaiseksi muuttuu autoilu

Uuden ajan auton on oltava yksilöllinen ja viihtyisä.

TRENDIKÄSTÄ YKSILÖLLISYYTTÄ Autoista on muotoutumassa hyvinvoinnin alustoja, joilla ostajat voivat ilmentää omia arvojaan ja mat kustaa sekä turvallisesti että mukavasti. Kuvassa Citroënin cXperience-konseptiauton sisätilat.­

15.10.2016 14:55

Pariisissa päättyvän autonäyttelyn nousevaksi teemaksi erottuu uusien autojen humanisoituminen, eli niitä käyttävien ihmisten henkilökohtaisten ominaisuuksien tukeminen. Nykyaikaisten kulkupelien on oltava yhä yksilöllisempiä, pidemmälle personoitavissa ja paremmin liitettävissä – jopa henkilökohtaisen hyvinvoinnin alustoja.

Tämä kaikki oli ennen luksusta, mutta nyt samat ominaisuudet tulevat edullisemmissakin autoissa ajankohtaisiksi.

Oman auton personointi yksilöllisemmäksi jatkuu vahvana suuntauksena. Väri- ja materiaali valinnoin voi ilmentää niin omia mieltymyksiään kuin arvomaailmaansakin. Kuvassa uuden Citroën C3:n repertuaaria.­

Automaailman trendit muovautuvat autoja ostavien asiakkaiden ostokäyttäytymisen mukaan, ja autovalmistajat ovat etenkin 2000-luvulla oppineet kuuntelemaan autoilijoita yhä herkemmin. Siihen vaikuttavat useat tekijät: autojen tekninen kehittyminen yhä paremmiksi sekä toimintaympäristön digitalisoituminen ovat niistä tärkeimpiä.

Mahdollisuudet avartuvat jatkuvasti.

Nykyautoissa ergonomia on tärkeässä roolissa, ja siihen kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Ajoergonomian lisäksi kognitiivinen ergonomia tunnustetaan nykyisin laajemmin.­

Hyvä ajoergonomia ja auton miellyttävä sisäilme ovat avainroolissa, kun eri merkkien välillä haetaan kilpailuvaltteja. Design, materiaalivalinnat ja erilaiset toiminnalliset räätälöintimahdollisuudet kiinnostavat ostajia.

Myös sillä, miten auto on valmistettu, on merkitystä. Kierrättäminen on edelleen pop, ja uusia kierrätysmateriaaleja etsitään jatkuvasti autoteollisuuden käytettäviksi. Autonostajan tunne ekologisesta valinnasta on sekin yhä useammalle osa mielen hyvinvointia. Ranskalaismerkkien tunnettu matkustusmukavuus saattaa olla jatkossa ratkaiseva, erottava tekijä.

Nykyaikainen auto osaa jo esimerkiksi kertoa keli- ja tieolosuhteista, varoittaa uhkaavasta törmäyksestä ja estääkin sen, hieroa matkustajiaan, kehottaa tarvittaessa kahvipaussille ja ohjata autoa itsenäisesti jonkin matkaa. Ja paljon muuta, varsinkin lähitulevaisuudessa.

Valittuaan oman merkkinsä ihmiset tavallisesti haluavat viestiä kuuluvansa tiettyyn ryhmään. Autovalmistajien oheistuotteet, kuten vaatteet, tulevat silloin avuksi.­

Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Mika Nyberg on perehtynyt ergonomia- ja hyvinvointiseikkoihin laajasti.

– Nykypäivän autossa ei ole enää paljonkaan ajoon liittyvää tekemistä, koska nykytekniikka mahdollistaa yhä useampia asioita, jopa paremmin kuin ihmisten itse tekeminä. Kuljettajan suhteen ajoergonomia on hyvällä mallilla, koska uusien autojen mitoitus ja sen kautta istuinten ja hallintalaitteiden säädettävyys on jo standardoitu hyvin pitkälle.

– Toisaalta myös turvallisuusaspektit nousevat tärkeinä mieleen, esimerkkeinä hirvionnettomuuksien estäminen ja suojatieturvallisuus. Molempiin on viime aikoina tullut selkeää parannusta, Nyberg summaa.

Psykologian tohtori ja erikoistutkija Virpi Kalakoski kiinnittää huomion kognitiiviseen ergonomiaan, joka keskittyy järjestelmien ja niiden käyttöliittymien sopeuttamiseen vastaamaan ihmisen tiedonkäsittelyn ominaispiirteitä. Tämä korostuu liikenteessä, jossa huomio ei saisi kiinnittyä turhaan vaan itse ajamiseen.

Perusmateriaaleistakin pyritään valmistamaan yhä kiinnostavampia ja erottuvampia, sillä laadukkaat sisustusmateriaalit luovat autoon arvokasta elämyksellisyyttä. Se on autonostajille selkeä lisäarvo, josta ollaan valmiita maksamaan.­

Ohjauslaitteiden ja näyttöjen on oltava oikeilla paikoillaan, eikä niiden välittämä informaatio saa liiaksi häiritä ajamista. Eri autovalmistajat esittelevätkin Pariisissa suorastaan kilvan uusia digiratkaisujaan.

– Ihminen on tehokkaimmillaan keskittyessään yhteen tehtävään kerrallaan. Jos tehtävä katkeaa ja mieli siirtyy toiseen asiaan, palaaminen varsinaiseen tehtävään vie ylimääräistä aikaa ja altistaa virheille, Kalakoski toteaa Sujuva-tutkimushankkeessaan.

Ihminen on sosiaalinen eläin, joka pyrkii myös autolla matkustaessaan kokemaan toisaalta vapauden, toisaalta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Siksi sosiaalisen median kosketuspintaa ei tänä päivänä haluttaisi menettää hetkeksikään, vaikka elämä pääsääntöisesti tapahtuukin jossain muualla kuin chatissa tai somessa.

Omien mieltymysten ja tarpeiden mukaista autoa valittaessa on yhä tärkeämpää, että sen liitettävyys eri älypuhelimiin on helppoa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Android Auto ja Apple CarPlay ovat vakiintumassa uusien autojen suosituimmiksi liitettävyysalustoiksi.

Muotoilu, laadukas ajoympäristö ja design erottuivat Pariisin autonäyttelyn annista selkeinä.­

Active Wellness 2.0 on uusi istuinkonsepti, joka pitää huolta matkustajansa terveydestä ja hyvinvoinnista.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?