BMW julkisti uuden 5-sarjan – muitakin versioita jo väläytellään - Autot - Ilta-Sanomat

BMW julkisti uuden 5-sarjan – muitakin versioita jo väläytellään

Kautta historian monessa yhteydessä maailman parhaaksi autoksi usein arvioitu BMW:n 5-sarja on uudistunut. Visuaaliset muutokset ovat hillittyjä.

Arvaisitko yhdellä vilkaisulla uudistuneeksi?­

13.10.2016 9:55

Seitsemännen sukupolven BMW 5-sarja on merkille varmasti haastava paikka. Se ei ole BMW:n myydyin automalli (se on 3-sarja), eikä siinä saa vielä täysin lähteä hulluttelemaan ylellisyyksillä (kuten 7-sarjassa) tai eksotiikalla (kuten i-sarjoissa).

Kustannussäästöjäkään ei konserniyhteistyön osalta ole tulossa (kuten etuvetoisissa 2-sarjalaisissa). Sukupuun puoleen väliin sijoittuva, hieman konservatiivinen automalli maksaa jo sen verran ettei sen asiakaskunta siedä kovin huonoja suorituksia.

Uusi 5-sarja noudattaa osin samaa kaavaa kuin viime vuonna julkistettu 7-sarja. Lisääntynyt alumiinin käyttö on keventänyt autoa jopa sata kiloa. Jatkuvasti kiristyvät päästömääräykset ja kulutusvaatimukset näkyvät.

5-sarja kisaa luonnollisesti kovassa ryhmässä. Sen lähimpiä kilpailijoita ovat Mercedeksen hiljattain uusittu E-sarja, Audin lähes pimentoon jäänyt A6 sekä pienemmiltä kilpailjoilta Jaguar XF sekä USA:n markkinoilla voimakkaasti mallistoaan nuorentaneen Cadillacin sedanit.

Sähköisesti toteutettu aktiivinen nelipyöräohjaus on nyt saatavana myös nelivetomalliston yhteydessä.­

Autonomisen ajamisen järjestelmiä autosta löytyy kyllä – mutta ei täysin itsenäistä ajamista mahdollistavaa järjestelmää. Aktiivinen vakionopeudensäädin kyllä pitää etäisyydet turvallisina ja kaistavahti ohjastaa oikeaan suuntaan, mutta täysin itsekseen uutuus ei vielä aja – toisin kuin Mercedeksen E-sarja.

Kaista-ajoa avustavat järjestelmät ja vakionopeussäätimet toimivat aina 210 kilometrin tuntinopeuksiin asti. Viitossarjan sähköisesti toteutettu aktiivinen nelipyöräohjaus on nyt saatavana myös nelivetomalliston yhteydessä. Se kääntelee takapyöriä nopeuden mukaan joko samaan tai eri suuntaan etupyörien kanssa.

Downsizingia on harrastettu moottoripuolella. Bensiinikoneista 530i on kaksilitrainen ja nelisylinterinen. Se tuottaa 252 hevosvoimaa, kun taas 540i puolestaan on kolmelitrainen, kuusisylinterinen ja liikuttaa 5-sarjaa 340 hevosvoiman turvin.

Dieselmoottoreista hieman myöhemmin markkinoille tuleva 520d on jo totutusti nelisylinterinen ja kaksilitrainen (190 hv), ja 530d kuusisylinterinen ja 265-hevosvoimainen.

BMW myös väläyttelee jo seuraavia versioita. Ensi vuonna mukaan saadaan 530e iPerformance, 252-hevosvoimainen hybridi jonka päästöiksi luvataan vain 46 grammaa kilometrillä.

Ennen kuin uuden sukupolven hirviöversio M5 aikanaan esitellään, on 5-sarjassa ylimmällä oksalla kuninkaan paikka varattu M550i xDrivelle. Sen nelilitrainen bensiinikäyttöinen V8-kone tuottaa 462 hevosvoiman ja 650 newtonmetrin voiman, millä tehomalli ampaisee satasen vauhtiin tasan neljässä sekunnissa – siis nopeammin kuin jo nyt poistunut edellisen sukupolven M5-malli.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?