Liikenneministeri Berner IS:n haastattelussa: Näitä käyttövoimia aiotaan suosia päätöksenteossa – keinoina mm. autoilun verotus - Autot - Ilta-Sanomat

Liikenneministeri Berner IS:n haastattelussa: Näitä käyttövoimia aiotaan suosia päätöksenteossa – keinoina mm. autoilun verotus

Suomelle asetetut päästötavoitteet ovat kokonaisuutena EU-alueen tiukimpia. Liikenteen osalta kovat tavoitteet tarkoittavat suuria päästöpohjaisia lainsäädäntömuutoksia jo aivan lähivuosille. Ratkaisuja on ministerin mukaan luvassa jo syksyn aikana.

11.10.2016 11:37

Liikenteellä on Suomen päästövähennysten kokonaistavoitteen saavuttamisen kannalta aivan keskeinen merkitys, sillä liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan liikenne tuottaa lähes puolet kaikista ei-päästökauppasektoriin kuuluvista päästöistämme.

Kumipyöräliikenteen osalta tilanne tarkoittaa muun muassa uusiutuvien polttoaineiden ja sähkön nykyistä huomattavasti rajumpaa suosimista suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin eli esimerkiksi perinteiseen bensiiniin ja dieseliin.

Kaikkiaan hallitus tavoittelee liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuuden nostamista vuoteen 2030 mennessä peräti 40 prosenttiin.

Kehittyneet biopolttoaineet lasketaan tavoitteeseen kaksinkertaisina ja tavoitteeseen huomioidaan myös liikenteen uusiutuva sähkö ja uusiutuvista energialähteistä valmistettu vety.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan Suomen liikenteen suunniteltu siirtyminen biopolttoaineisiin ja sähköön tulee olemaan valtava loikka, joka tapahtuu nopeammin kuin nykytilanteesta katsoen voisi arvatakaan.

– Vuoteen 2030 on vain reilut 13 vuotta. Kun katsotaan autokannan selvästi yli 10 vuoden keski-ikää niin on selvää, että muutoksen suuruusluokka on valtava, Berner sanoi Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenille järjestetyssä taustatilaisuudessa.

Lisää Anne Bernerin ja hallituksen näkemyksistä liikenteen päästövähennyskeinoihin voit katsoa oheisesta videosta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?