Autot

IS Pariisissa: Citroën lisää tyynyjä ja mukavuutta suosittuun pikkuautoonsa

Julkaistu:

TYYNYKYLKI
Tämänvuotisessa Pariisin autonäyttelyssä yksi suurimman huomion napanneista uutuuksista on kotikentällään esittäytyvä uusi Citroën C3.
Vuoden 2002 ensiesittelynsä jälkeen Citroën C3:a on myyty jo kaikkiaan yli 3,6 miljoonaa kappaletta, joten kyseessä on ranskalaisvalmistajalle tärkeä malli. Uuden C3:n tärkeimpiä ominaisuuksia määrittävät avainsanat ovat valmistajan mukaan persoonallisuus, pirteys, Citroënille ominainen mukavuus ja tehokas tilankäyttö.

Lisää tyynyjä

Persoonallisuuteen kuuluvat kahteen tasoon asennetut ajovalot ja lähes vaakasuoraan asemoitu konepelti. Sivunäkymää hallitsevat C-pilarin muotoilun kautta ikään kuin kellumaan asennettu katto ja Citroënin tavaramerkiksi muodostuvat auton kylkiä pikkukolhuilta suojaavat Airbump-ilmatyynyt.

Persoonallisuutta voidaan lisätä myös valitsemalla yhdeksän korinvärin ja kolmen valinnaisen katonvärin valikoimasta itselle sopivin yhdistelmä. Valittua yhdistelmää voidaan vielä terävöittää valitsemalla kylki-ilmatyynyjen ja sumuvalojen kehysten ja taustapeilien koteloiden väri useista vaihtoehdoista.

– Uusi C3 ei ole vain menestysmallimme täydellisesti uudistunut seuraaja, se tuo samalla markkinoille vahvan viestin myös muiden tulevien malliemme ydinominaisuuksista, kiteyttää Citroënin pääjohtaja Linda Jackson uuden Citroën C3:n roolin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkustusmukavuus tärkeässä roolissa

Uusi Citroën C3 astuu B-segmentin ytimeen 3,99 metrin kokonaispituudellaan.

Viisi senttiä kasvaneen kokonaispituuden ja seitsemän senttiä pidemmän akselivälin myötä uusi C3 tarjoaa väljemmät sisätilat. C3 on nyt aiempaa viisi senttiä matalampi sekä kaksi senttiä leveämpi; tämä on tällä hetkellä lähes kaikkien autoluokkien trendi.

Näyttävyyttä ja aerodynamiikkaa haetaan matalamman ja leveämmän korin myötä. Lisäksi matalampi etuosa pienentää ilmanvastusta, jolla on suora vaikutus polttoaineen kulutukseen ja CO2-päästöihin. Runsaiden sisätilojen lisäksi C3:ssa on tarjolla tasan 300 VDA-litraa muunneltavaa tavaratilaa.

Etumatkustajien jalkatilojen kasvattamiseksi kojetaulun alareunaa on nostettu ylemmäs, ja etuistuimet on sijoitettu neljä senttiä edeltäjäänsä alemmaksi. Tällä ratkaisulla parannetaan auton painojakaumaa ja aerodynamiikkaa. Samalla etuistuimet on voitu tuoda eteenpäin, jolloin takamatkustajien jalkatila on kasvanut.

Lisäksi uuden Citroën C3:n rakenteissa erityishuomiota on kiinnitetty alhaisen äänitason saavuttamiseen kaikilla nopeusalueilla, ja äänieristysmateriaalin määrää on lisätty.

Suomeen uusi Citroën C3 saapuu ensi vuoden alkupuolella.