IS Pariisissa: Opel tuo sähinää sähköautomarkkinoille – aina yli 300 kilometrin toimintamatka, hintakin järkitasolla

Julkaistu:

SÄHKÖAUTO
Opelin tärkeimpiin uutuuksiin Pariisissa kuuluu Ampera-e, täyssähköauto niin sanotulle tavalliselle kuluttajalle.
Ampera-e:n tärkein kilpailuvaltti on kasvanut toimintamatka yhdellä latauksella – se on Opelin mukaan yli 25 prosenttia pidempi kilpaileviin sähköautoihin verrattuna.

NEDC-standardin (New European Driving Cycle) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa enemmän kuin 400 kilometriä yhdellä latauksella. Kasvaneesta toimintamatkasta huolimatta autolle on kaavailtu noin 31 500 euron hintaa.

Koska kyseessä on täyssähköauto, edes suomalainen autoverotus ei nosta sen hankintahintaa merkittävästi. Suomeen Ampera-e saapunee ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Iso akku osana alustaa

Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Opelin mukaan Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissakin olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä.

– Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön, kertoo Opelin pääjohtaja Karl-Thomas Neumann.

Ampera-e tarjoaa 4,17-metrisenä tilat viidelle hengelle, mutta takapenkillä tulee helposti ahdasta.

Tavaratila on kooltaan tässä autosegmentissä reippaat 381 litraa, koska auton kymmenen akkumoduulia on sijoitettu osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa.

Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150 kW:n eli 204 hevosvoiman tehoon.

Yhdellä polkimella pitkälle

Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa, kun kuljettaja nostaa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.

Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä myös ajotilan, jossa talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auto.

Ampera-e:tä voi siis turvallisesti kontrolloida pelkän kaasupolkimen avulla (”One Pedal Driving”). Jarrupoljin on luonnollisesti edelleen olemassa hätätilanteita varten.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt