Autot

Pariisin autonäyttely: Alfa Romeolta nyt puolivälin voimamalli

Julkaistu:

uutuus
Pitkään ja hartaasti odotettu Alfa Romeon takavetoinen Giulia on viimein todellisuutta. Rajun Quadrifoglion ja kesympien perusmallien väliin tulee nyt keskiluokan sporttiversio, Veloce.
Alfa Romeon jo reilut pari vuotta sitten julkaisemaa Giuliaa on odotettu kuin kuuta nousevaa. Kärsinyt ja talousvaikeuksissa pyöriskellyt italovalmistaja ei varmasti näyttänyt hyvältä edes Fiat-Chrysler-konsernin italialaissyntyisen pääjohtajan Sergio Marchionnen laskelmissa.

Merkiltä puuttui kiinnostava mallisto, kunnes Marchionne päätti laittaa tuulemaan. Ensin pienen MiTo:n rinnalle tehtiin kompaktiluokan Giulietta , sitten eksoottinen, keskimoottorinen 4C ja lopulta pankki räjäytettiin todellisella uutuudella, takavetoisella keskikokoluokan sedanilla, Giulialla. Näistä viimeinen tähtää BMW:n 3-sarjan, Mercedeksen C-luokan ja Jaguarin takavetoisen XE:n kanssa samalle ruokakupille.

Giulia julkaistiin hurjana Quadrifoglio-versiona, jossa Maseratista tuttu 510-hevosvoimainen V6-moottori laittoi varmasti alahuulen väpättämään BMW:n ja Mercedeksen voimaosastoilla. Giulian mallistosta taloudellisesti tärkeämpien aloitusmallien markkinoille saapuminen myöhästyi kuitenkin olennaisesti, sillä markkinoille autoa saatiin vasta vuosi esittelyn jälkeen.


Nyt Alfa paikkaa tilannetta kuitenkin, ja esittelee jonnekin puoliväliin mallistoa osuvan Veloce-version. Ulkoisesti se muistuttaa hurjaa Quardifogliota, mutta on varustettu joko 280-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla tai 210-hevosvoimaisella dieselmoottorilla, molemmat nelisylinterisiä versioita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Voima välitetään tiehen aina neljän pyörän kautta, ja vaihteistoksi saa vain 8-portaisen automaattilaatikon. Nelivedon säätö tosin on tehty ajamisen ehdoilla: normaaleissa olosuhteissa Veloce on aina täysin takavetoinen, mutta jos järjestelmä havaitsee pidon lipeävän, se siirtää vetoa eteen tarvittaessa.

Täysin etuvetoiseksi auto ei muutu, sillä pahimmassakin tapauksessa etupyörille siirretään vain 60 prosenttia vedosta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt