Hyundain uusi hybridi koeajossa: Useita tuhansia euroja edullisempi kuin luokan mittapuu! - Autot - Ilta-Sanomat

Hyundain uusi hybridi koeajossa: Useita tuhansia euroja edullisempi kuin luokan mittapuu!

Hyundai Ioniq tulee lyömään kiilaa Toyota Priusin menestykselle.

Ioniq herättää katukuvassa kiinnostusta. Kuljettajan kannalta takaikkuna on ongelmallinen: näkyvyys taakse on heikko.­

25.9.2016 17:02

Taksikuski nousee pysäköintialueella autostaan ja ottaa kännykällä kuvan. Samaan aikaan pukumies astelee arasti autoa kohden ja kurkkaa takaikkunasta sisään. Hetken päästä liikennevaloissa viereisessä autossa matkustaja osoittaa sormella.

Tämä auto tuntuu herättävän poikkeuksellista mielenkiintoa, eikä ihme, sillä Ioniq on upouusi, suurelle yleisölle tuntematon ja varsin linjakkaasti muotoiltu auto.

Ioniqin ilmanvastukerroin on saatu alhaiseksi (0,24).­

Uudesta Hyundai Ioniqista voi valita hybridin, ladattavan hybridin tai täyssähköisen version.

Aiemmin yhdestä mallista ei ole ollut saatavilla tällaista sähköisten voimalinjojen kattausta.

Otimme koeajoon hybridimallin. Esisarjan koeajoautossa oli kattoikkuna ja 17-tuumaiset vanteet, mutta myyntiin tulevassa hybridissä ei ole kattoikkunaa ja vakiovannekokokin on vain 15 tuumaa.

Näin säästyy pala maailmaa: ilmastoinnin saa toimimaan pelkästään kuskin puolella.­

Ioniqia on vaivatonta ja mukavaa ajaa varsinkin kaupungissa, jossa sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus miellyttää enemmän kuin maantiellä. Auto lähtee miltei äänettömästi sähköllä liikkeellä. Vain pienoista vinkunaa kantautuu korviin ennen kuin kulku muuttuu bensiinikäyttöiseksi.

Kuusinopeuksisen automaattivaihteiston toiminta vaikuttaa jouhevammalta kuin uudessa Toyota Priusissa.

Auton omamassa on saatu melko alhaiseksi. Niinpä myös auton käsitteleminen tuntuu kevyeltä, mutta samalla kyllin vakaalta.

Energiavirtoja voi tarkkailla 7-tuumaisesta kosketusnäytöstä.­

Kulutus on paperilla vain 3,4 litraa sadalla kilometrillä. Todellisuudessa yhdistetyksi kulutukseksi tuli noin viisi litraa, mikä ei ole huono lukema hybridiautolle, joka pääasiassa on bensiinikäyttöinen.

Litiumionipolymeeriakut varastoivat liike-energiaa. Ne löytyvät takaistuimien alta, eivätkä ne näin ollen syö erityisesti tavaratilaa. Takapenkillä sen sijaan päätila loppuu reunapaikoilla täyskasvuiselta mieheltä, vaikka sisäkattoa on koverrettu niskatukien yläpuolelta.

Vaihteistona on erityisesti hybridikäyttöön suunniteltu kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.­

Selkeäksi ja käytännölliseksi rakennetun ohjaamon vastapainoksi kahteen osaan jaettu takaikkunaratkaisu ja alas valuva kattolinja eivät luo optimaalisia olosuhteita kuljettajalle. Näin coupémaista linjakkuutta korostetaan näkyvyyden kustannuksella.

Sähköä hyödyntävässä autossa on mekaaninen seisontajarru. Poljin on sijoitettu hiukan hankalasti jalan lepuutustilan yläpuolelle.­

Hybridi ja täyssähköauto ovat tuloillaan myyntiin tulevina viikkoina, mutta ladattava hybridi rantautuu vasta ensi vuonna. Kun Ioniqin hinta Comfort-varustelulla jää 27 990 euroon, niin varmaa on, että noin 7 000 euroa kalliimpi Toyota Prius on saanut Ioniqista kovan kilpakumppanin.

Koeajoautossa oli näyttävät 17-tuumaiset vanteet. Myyntiversiot kaupataan 15-tuumaisilla.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?