IS Saksassa: Mersun E-sarja on täynnä uutta – ajaa automaattisesti, pysäköinti ja ovien avaaminen sujuu puhelimella, soittaa vastamelua...

Pappamersu, taksimersu... On jo aika unohtaa piintyneet käsitykset. Uusi E-farmari kulkee kehityksen kärjessä.

LUPA NAUTTIA Mercedes-Benzin E-sarjan farmarimalli sisältää paljon älykkäitä, turvallisuuteen ja viihtyvyyteen liittyviä järjestelmiä. Kuski saattaa nauttia pelkästään helposti löytyvästä ajoasennosta, hienosti toimivasta voimalinjasta ja täsmällisestä ohjauksesta.

18.9.2016 12:48

Mercedes-Benz on vuosi vuodelta enemmän puheenaihe myös nuoremman polven keskuudessa – päämäärätietoisen kehitystyön ansiosta.

Se näkyy ja tuntuu myös uudessa Mercedes-Benzin uudessa isokokoisessa E-sarjassa, jossa mallivaihtoehtoja, kokoa, näköä, älykkäitä turva- ja viihdejärjestelmiä sekä tavaratilaa riittää.

Kuten tavallista saksalaisten premium-merkkien kohdalla, rahalla saa herkkuja lisää niin paljon kuin haluaa, ja niitähän todella on tarjolla hierovista ja ilmastoiduista penkeistä Burmesterin äänentoistojärjestelmään.

Kokeilimme automaailman ylellisimpiä uutuustuulia uuden Mercedes-Benz E-farmarin ratissa Saksassa.

E-sarjan halvimmat toteutukset ovat prameita. Kuten tavallista saksalaisten premium-merkkien kohdalla, rahalla saa herkkuja lisää niin paljon kuin haluaa.

Kun kuski irrottaa kätensä ratista saksalaisella moottoritiellä 120 kilometrin tuntinopeudessa ja antaa auton viedä pitkin keskikaistaa rekkojen vieressä, voi takanakin istua levollisin mielin: tuli sitten eteen tietyön takia rakennettu pieni mutka tai edessä mateleva kärry, kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla hereillä ja antaa auton viedä kaistaviivojen mukaisesti, edellä olevaan autoon turvallisen etäisyyden pitäen.

Aktiivinen kaistanvaihtoavustin, väistöohjausavustin, aktiivinen jarrutusavustin, etäisyyspilotti, ohjausavustin, aktiivinen hätäpysähtymisavustin ja nopeusrajoitusavustin ovat osa kehityspolkua autonomiseen ajamiseen.

E-sarja tarjoaa näitä osin vakiona ja muutoin lisävarusteina, ja ne toimivat! Auto komentaa kädet rattiin vasta kun liikennetiheys kasvaa järjestelmien mielestä liian suureksi tai jokin muu syy ilmenee perinteiseen ohjaukseen siirtymiselle.

Testiautossa oli Designon sisustus. Tyylikästä ja viihtyisää.

Tämän ylellisen perheauton auton kanssa et tarvitse avainta. Android-käyttöjärjestelmän kännykkä riittää avaamaan ovet ja käynnistämään moottorin.

Puhelin asetetaan keskikonsolissa latausalustalle, jossa puhelin latautuu ja on yhteydessä autoon ilman piuhoja. Fyysinen avainkin on olemassa, mutta sen voi pitää taskussa tai missä nyt haluaa.

Applikaatio ei ole ladattavissa sieltä, mistä ladataan Pokémonit ja muut vastaavat. Se onnistuu autokauppiaan kanssa nyt Saksassa. Suomessa myöhemmin.

Valmistajan edustaja Dominik Fritz kertoi IS:lle, että Android ei jää ainoaksi yhteensopivaksi käyttöjärjestelmäksi. Näin saadaan myös iPhonen käyttäjän sovelluksen käyttäjiksi.

Tavaratilaa voi kasvattaa säätämällä takapenkkien istumakulmaa. Penkit kaatuvat tarvittaessa kolmessa osassa eteen.

Puhelimella voi myös parkkeerata autonsa. Yksinkertaistettuna auton voi pysäköidä pyörittämällä kännykän näyttöä sormella joko myötä tai vastapäivään. Auto sujahtaa näin oikeaan koloon.

Erikoista on myös turvatyynyjen lauetessa kuuluva vastamelu. Tällä tavalla estetään kuuloaistin vaurioituminen onnettomuustilanteessa. Kun auto havaitsee vaaratilanteen, äänentoistolaitteisiin syötetään lyhyt kohinaääni. Kun äänenpaine ylittää noin 80 desibelin tason, valmistajan mukaan korvan stapediuslihas kiristyy ja suojaa näin kuuloa.

Mercedes-Benzin Concierge Service on yksi automaailman liikkumispalveluista: E-mersussa kuski tai matkustaja voi varata tien päältä hotellihuoneen, konserttilipun tai mitä mieleen juolahtaa asiakaspalvelijan myötävaikutuksella. Yksi napin painallus riittää toteuttamaan toiveet. Suomessa palvelu ei tosin toimi ainakaan ensimmäisissä myyntiautoissa.

Jos takataskussa olisi reilut 50 000 euroa irtonaista rahaa, turhempaankin kuin Mercedes-Benzin E-sarjaan summan voisi sijoittaa. Harvalla sellaista mahdollisuutta on, mutta unelmointia eivät kahlitse edes saksalaisilla lastuautoilla kyyditettävät ministerit eikä varattomuus.

Mercedes-Benz E 220 d T A Business

Moottori R4, turbo, 1 950 cm³, 143 kW (194 hv)/3 800 r/min, 400 Nm 1 600-2 800 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 7,7 s, huippunopeus 235 km/h Kulutus 3,9 l/100 km Diesel CO2-päästöt 109 g/km Voimansiirto A9, takaveto Mitat p 4 933, l 1 852, k 1 475 mm, akseliväli 2 939 mm, omamassa 1 780 kg, tavaratila 640-1 820 l, tankki 50 l Hinta 56 523 euroa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?